שרת התחבורה מירי רגב, שממונה על טקס הדלקת המשואות שייערך בערב יום העצמאות בהר הרצל בירושלים, קראה בצהריים (יום שני) לאנשי המחאה שלא להגיע להפגין בטקס יום העצמאות - והבהירה כי מי שיעשה זאת יוצא ממנו. היא גם בירכה על כוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לשלוח "סרטון ברכה" לטקס, והבהירה: "זה לא טקס של הכנסת - אלא של הממשלה".
"חשוב לי לתת ביטוי לחברה כולה", טענה רגב. "אין ימין, שמאל, פריפריה או מרכז. כולם באים לידי ביטוי כי הטקס הוא מעל מנהיג זה או אחר או מפלגה כזו או אחרת. זה טקס עבור המדינה ועבור כל האזרחים, ואני מודעת לוויכוחים ולביקורות - אבל אני מבקשת מכולם לשים הכל בצד".
4 צפייה בגלריה
 מירי רגב
 מירי רגב
"הצטלמתי עם משיאת המשואה? אני מצטלמת עם הרבה אנשים". רגב
(צילום: עמית שאבי)
כדי להדוף את הביקורת על כך שחלק ממשיאי המשואות נבחרו על סמך דעותיהם הפוליטיות, טענה רגב כי חברי הוועדה שבחרו אותם נבחרו לפני שהיא מונתה לאחראית על הטקס. היא גם התייחסה לכך שבעבר חגגה יום הולדת ביקב "טורא" שבהנהלת ורד בן סעדון שתדליק משואה, וטענה כי "אני מצטלמת עם הרבה אנשים. גם אם היא הייתה עוברת פה לא הייתי מזהה אותה. יש לה סיפור חיים מרגש, אני חושבת שהבחירה בה ראויה וטובה ואני חושבת שעושים לה עוול גדול".
"אני מתארת לעצמי שדברים כואבים לכם", פנתה רגב לאנשי המחאה. "לשני הצדדים דברים כואבים ומפריעים. אתם רוצים למחות? להביע את הביקורת שלכם? אל תעשו את זה בטקסים הממלכתיים. בואו נשים את המחלוקות, בצד נסיים את האירועים, נתאחד, נדבר ונגיע להבנות".
4 צפייה בגלריה
יש עתיד
יש עתיד
"קרעתם את החברה הישראלית, מופע זיקוקים לא יכסה על כך". לפיד לא יגיע לטקס
(צילום: עמית שאבי)
רגב גם התייחסה להחלטה לשדר את החזרה הגנרלית במקרה של מחאות בזמן הטקס, האשימה רגב את ראש האופוזיציה יאיר לפיד בשקרים וטענה: "במשך 20 שנה החזרה הגנרלית מצולמת למקרה שחס וחלילה יהיה איזה אירוע ביטחוני. האירוע של טקס המשואות ישודר בשידור חי כפי שהיה לאורך כל השנים. אני שומעת על כל אלה שרוצים לבוא ולהפריע, ואני אומרת מראש שאני לא מתכוונת להכיל שום דבר שמנוגד לחוק. יש חוק במדינת ישראל ומי שיתפרע או יבוא להפריע ולפגוע, לא יהיה. לא נאפשר את זה. הטקס הוא ממלכתי, נודיע מראש לכל הנכנסים שהם באים עם תעודות זהות. בטקס הזה באים לכבד ולא להפריע".
לפיד, מצדו, דחה את הזמנתה לטקס: "הכיסא שלי בטקס המשואות יישאר ריק כי לא השארתם לי ברירה. אני אוהב את מדינת ישראל אהבת נפש, אבל בשלושה חודשים קרעתם את החברה הישראלית ושום מופע זיקוקים מזוייף לא יכסה על זה. אם אחדות ישראל היתה כל כך חשובה לכם לא הייתם מפרקים את הדמוקרטיה שלנו והייתם הולכים לעבוד בשביל אזרחי ישראל".
4 צפייה בגלריה
 מירי רגב
 מירי רגב
"במשך 20 שנה החזרה הגנרלית מצולמת למקרה שחס וחלילה יהיה איזה אירוע ביטחוני". רגב
(צילום: עמית שאבי)
במענה לשאלת ynet על כך היא טוענת שמדובר בטקס של כל המדינה - אך בפועל היא מתעקשת לנהל אותו, ונתניהו שולח סרטון ברכה, השיבה רגב כי "זה לא טקס של הכנסת, זה טקס של ממשלת ישראל. הוא אף פעם לא היה בהובלת יו"ר הכנסת, שהוא אורח והנואם בכנסת. הממשלה קיבלה החלטה שהיא נותנת ליו"ר הכנסת לנאום בו, אבל מי שמנהל את הטקס, מי שיוצא להפקה, מי שיוצא למכרזים, זה מרכז ההסברה - שכפוף ללשכת ראש הממשלה".
על אף שראש הממשלה נפתלי בנט לא דיבר בטקס בשנה שעברה, גם לא באמצעות סרטון, טענה רגב כי "ראש הממשלה כל השנים מעביר סרטון בטקס. זה הנוהג. הוא מעביר את ברכתו לאזרחי מדינת ישראל ואני שמחה שראש הממשלה ורעייתו ייקחו חלק בטקס השנה".
"הגברת נתניהו מגיעה כל שנה לטקס וראש הממשלה יצטרף אליה", הוסיפה רגב. "ביקשתי מהנשיא להגיע גם, והוא אמר שהוא מחויב לאירועים קודמים, אבל אני מזמינה גם את לפיד, גנץ, מיכאלי, ליברמן וגדון סער. זה של מדינת ישראל ולא של מפלגה זו או אחרת או של מנהיג זה או אחר. הוא מביא לידי ביטוי את הגיוון בחברה הישראלית".
4 צפייה בגלריה
 מירי רגב
 מירי רגב
מירי רגב
(צילום: עמית שאבי)
אתמול, בדיון היערכות לקראת הטקס, הזהירה רגב מפני אפשרות שיתקיימו במהלכו מחאות נגד המהפכה המשפטית. "זה נחמד באיילון, בקפלן וכל מקום אחר, אבל אני לא מסכימה שזה יהיה בהר הרצל", טענה. לאור החשש הזה, המשטרה נערכה בכמה מישורים כדי לסכל מחאות במהלך הטקס. עיקר המאמץ יהיה במניעת כניסת מפגינים להר הרצל. 4,000 המוזמנים לאירוע יצטרכו להציג כפי שעשה בארבע השנים האחרונות כרטיס ותעודה מזהה, על-מנת למנוע כניסה של גורמים לא רצויים. בנוסף, תיעשה בדיקה בכליהם של הנכנסים ולא תותר הכנסת אביזרים כדוגמת זמבורות, משרוקיות וכל סממן של המחאה.
רגב אמרה בדיון כי היא עומדת על כך שתהיה "אפס הכלה של פרובוקציות". השרה הוסיפה: "אני מקבלת ומכבדת את ההפגנות, אבל הזכות להפגין היא לא זכות לאנרכיה ולהפריע לאחרים. זה טקס ממלכתי ולא טקס שלי או של הממשלה אלא טקס של המדינה. לא יהיו זמבורות, לא משרוקיות, לא דגלים. אפס מוחלט. זה טקס ממלכתי שמיליוני אנשים בישראל ובכל העולם היהודי צופים בו ומצפים לזה ולא באים להרוס את זה בגלל מחאות".
רגב הנחתה שבמקרה של פרובוקציות במהלך הטקס, הבמאי ישתמש בגיבוי המוקלט מהחזרה הגנרלית שתיערך בראשית השבוע הבא. גם בעבר היה גיבוי מוקלט למהלך האירוע, אך לא נעשה בו שימוש. למפיקי הטקס ברור שגם אם הציבור לא יצפה בפרובוקציה כזו או אחרת בשידור בערוצי הטלוויזיה, מיד יועלו לרשתות החברתיות סרטונים שמתעדים פעולות כאלה. לכן, אין להנחיה הרבה משמעות. השרה הנחתה עוד שבכל מקרה של פרובוקציה, הסדרנים ידאגו לפנות את המעורבים באופן פיזי מאתר הטקס.
מעבר להחלטתה "להעלים" את המחאות שצפויות, רגב ספגה ביקורת גם על כך שבטקס יוקרן סרטון ברכה מראש הממשלה בנימין נתניהו - שעל אף שלא ינאם מתעקש להופיע בטקס, שכל ראשי הממשלה האחרים נמנעו מלהתערב בו מתוקף היותו טקס ממלכתי.