תקיפה בעזה דקות לאחר כניסת הצום, ורגע לפני סיומו: צה"ל תקף אמש (ראשון), דקות לאחר כניסת יום הכיפורים, שתי עמדות צבאיות של חמאס ברצועת עזה בתגובה על בלוני התבערה שהופרחו לשטח ישראל. התקיפה התרחשה במקביל להפרות הסדר בגבול, שנמשכו גם אתמול - כמה שעות לאחר שבצבא הודיעו על תגבור כוחות באוגדת עזה. משרד הבריאות הפלסטיני בעזה עדכן כי שישה נפצעו במהלך ההתפרעויות "מכדורי כוחות הכיבוש הישראליים".
תיעוד התקיפה בעזה, לפני צאת כיפור
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
עמדת חמאס שהופצצה ברצועת עזה על ידי צה"ל
עמדת חמאס שהופצצה ברצועת עזה על ידי צה"ל
עמדת חמאס שהותקפה הערב
דובר צה"ל ציין בהודעה שפרסם, אחרי כניסת כיפור, כי התקיפה בוצעה באמצעות כלי טיס מאויש מרחוק (כטמ"ם). העמדות שהושמדו נמצאות במרחב המוקדים אל-בוריג' וג'באליה, בהם התקיימו הפרות הסדר האלימות. ממוקד ההתפרעויות באל-בוריג' הושלך מטען לעבר כוחות צה"ל סמוך לגדר הגבול. בהפרות הסדר השתתפו כ-100 בני אדם, חלקם חמושים. צה"ל פעל נגדם באמצעים לפיזור הפגנות ובירי צלפים.
גם הערב החלו התפרעויות לאורך הגדר, והצבא תקף - שוב באמצעות מל"ט - עמדה צבאית של חמאס זמן קצר לפני צאת כיפור. בצה"ל אמרו שבסמוך לעמדה שהותקפה ירה מחבל לעבר הכוחות. הלוחמים אף פתחו באש לעבר מחבל שירה לעברם, ופגעו בו. מוקדם יותר היום נעצרו שני חשודים שניסו לחצות את הגדר לשטח ישראל.
3 צפייה בגלריה
עמדת חמאס שהושמדה בתקיפת צה"ל - ושיגור בלוני התבערה
עמדת חמאס שהושמדה בתקיפת צה"ל - ושיגור בלוני התבערה
עמדת חמאס שהושמדה בתקיפת צה"ל, בתגובה לשיגור בלוני התבערה
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון גלנט בביקור בעוטף עזה
שר הביטחון גלנט בביקור בעוטף עזה
שר הביטחון גלנט בביקור בעוטף עזה, שעות לפני כניסת יום הכיפורים
(מתוך הטוויטר של יואב גלנט)
דובר צה"ל מסר אתמול בצהריים כי "בהתאם להערכת המצב, הוחלט על תגבור של גדוד במרחב אוגדת עזה" - וסיירת גבעתי תוקפץ לגזרה. זאת, על רקע הודעתם של ארגוני הטרור הפלסטיניים ולפיה הם החליטו על "הסלמת פעולות ההתנגדות, במיוחד ההתנגדות החמושה".
שר הביטחון יואב גלנט סייר מוקדם יותר במרחב עוטף עזה וקיבל סקירה מהמפקדים, ולאחר מכן קיים הערכת מצב עם הרמטכ"ל, ראש אמ"ן וראש אגף המבצעים. "צה"ל ולוחמיו, יחד עם כלל מערכת הביטחון, ניצבים על משמרתם - באוויר, בים וביבשה", אמר גלנט.
מוקדם יותר נפגשו בביירות סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס סאלח אל-עארורי, מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה וסגן מזכ"ל החזית העממית ג'מיל מזהר - ובתום הפגישה מסרו בהודעה משותפת: "אנו מדגישים את החשיבות של הסלמת פעולות ההתנגדות המקיפה, במיוחד ההתנגדות החמושה, וכן חיזוק כל צורות התיאום בין הארגונים בכל הנושאים".
אחרי הודעת ארגוני הטרור פרצו לפחות שתי שריפות בעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה שהופרחו מהרצועה. השריפות כובו.
פורסם לראשונה: 19:08, 25.09.23