מועצת התלמידים והנוער הארצית הודיעו אתמול (רביעי) על שביתה שתתקיים היום בתיכונים, אחרי שארגון המורים ומשרד האוצר לא הצליחו להגיע להסכם עד לדד-ליין שהציבו. לדברי נציגי התלמידים, מדובר בצעד ראשון שעלול להימשך בהשבתות נוספות.

היום גם תתקיים ישיבה של ועדת החינוך בכנסת בנושא עיצומי ארגון המורים, שלדברי מועצת התלמידים והנהגת ההורים "פוגעים שוב ושוב בשגרת הלימודים ובפעילות הערכית".
יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, ספיר מוספי, אמרה כי "זוהי שביתת אזהרה. אנו נשבש את סדר היום הציבורי על מנת לשים סוף לדחייה הממושכת של חתימה על ההסכם. כבר שנתיים שהתלמידים לומדים תחת עיצומים, ועכשיו בתקופת מלחמת 'חרבות ברזל' הנוער זקוק למערכת יציבה בה הוא יכול ללמוד כמו שצריך ובה הוא יכול לקבל כלים לאזרחות דרך טיולים ומסעות. אנחנו לא נפסיק לפעול עד שתובטח היציבות, גם לשנים הבאות".
מוספי, ודוברת המועצה רוני קומאי, הוסיפו כי "נמאס מהמצב שבו הציונים שלנו, הטיולים, פעילות חברתית ואפילו המסעות לפולין תלויים בעיצומים ובהיעדר הסכמות בין האוצר לארגון המורים", אומרות יו"ר מועצת התלמידים ספיר מוספי ודוברת המועצה רוני קמאי. לדבריהן, "החלטנו לפעול כשהבנו שהם לא מצליחים לשבת ולחתום על הסכם. עדיף שאנחנו נשבית ונסבול מעט בניסיון לגרום להם להגיע להסכמות, מאשר לסבול עד סוף השנה מעיצומים".
2 צפייה בגלריה
תלמידי כיתה י"ב מתוסכלים מעיצומי המורים
תלמידי כיתה י"ב מתוסכלים מעיצומי המורים
"עדיף שאנחנו נשבית ונסבול מעט, מאשר לסבול עד סוף השנה מעיצומים". מחאת התלמידים
(צילום: טל שחר)
אדם אלרועי, יו"ר מועצת התלמידים והנוער בתל אביב, תומך במאבק המורים, אך קורא לא לנהל אותו על גב התלמידים. "אנחנו מעריכים את עבודתם הקשה של מורינו ותומכים במאבקם לתנאי העסקה הוגנים", אמר אלרועי. "אך בתקופה זו לא ייתכן שמשרד האוצר וארגון המורים לא מסוגלים להגיע להסכמות. כל מה שאנחנו מבקשים הוא להיות מסוגלים לסיים את השנים האחרונות שלנו במערכת החינוך בשקט, עם מורים שלא צריכים לחשוש שהתנאים שלהם ייפגעו. תנו לנו ללמוד בשקט".
שובל בוזגלו, תלמידת י"א בבית ספר צייטלין בתל אביב, ציינה כי "הלימודים בתיכון גם כך קשים ועמוסים. עניין אי קבלת הציונים ושביתת המורים הופכים את הכול להרבה יותר מסובך. הערכה וציונים משפיעים על החוסן הנפשי והלימודי שלנו. חשוב שנהיה מעורבים בנושא ונשמיע את הקול שלנו".
ארגון המורים העל-יסודיים הודיע בתחילת החודש על חידוש המאבק על הסכם השכר, ובהדרגה החריף את העיצומים. מורי התיכונים הונחו לא להעביר ציונים, לא לקיים פעילויות אחרי השעה 15:30, לא לקיים אספות הורים, לא לצאת להשתלמויות, ולא לקיים טיולים, מסיבות וכל פעילות לימודית חברתית חוץ בית ספרית.
2 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של שר החינוך יואב קיש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש ארגון המורים רן ארז
הצהרה לתקשורת של שר החינוך יואב קיש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש ארגון המורים רן ארז
קיש, ארז וסמוטריץ'. בארגון המורים ובאוצר מתבצרים בעמדותיהם, ושר החינוך קורא לשים סוף לסאגה
(צילום: דוברות משרד החינוך )
לטענת יו"ר הארגון רן ארז, משרד האוצר חזר בו מההסכמות ומתנה את תוספת השכר בהסכמה על חוזים אישיים למורים, קיצור הליכי פיטורים, מתן אפשרות למנהלים לחלק תפקידים למורים בלי קריטריונים ברורים והכול במטרה להפריט את מערכת החינוך הציבורית.
באוצר, לעומת זאת, טוענים כי ארז חזר בו מהסכמות. בעקבות חידוש העיצומים, הנחה הממונה על השכר את השלטון המקומי לקזז משכר המורים 2,400 שקלים שכבר שולמו להם בשלוש פעימות על סמך ההבנות שהתקבלו. "אנחנו נצמדים לכל ההסכמות עם ארגון המורים שאליהן הגענו לפני פתיחת שנת הלימודים. לצערנו, ארגון המורים מתכחש לדברים שסוכמו ובוחר לנקוט בתקופה הזאת צעדים שפוגעים הן במורים והן בתלמידים", האשימו אמש באוצר. בינתיים, הצדדים במו"מ מתבצרים בעמדותיהם, ובשבועיים האחרונים לא התקיימו דיונים בנושא בכלל.
גם שר החינוך יואב קיש קרא לארגון המורים ולאוצר לשים סוף לסאגה. "אני מבין לליבם של התלמידים - מערכת החינוך טולטלה מספיק. מה שנדרש כעת הוא יציבות, רציפות ומעטפת מקצועית של מענים רגשיים ופדגוגיים", ציין קיש. "אני קורא לארגון המורים ולאוצר לאפשר לתלמידים ולצוותי החינוך את המרחב היציב לחוסן הנפשי וללימודים".
פורסם לראשונה: 21:44, 27.03.24