כמעט חודש עבר מאז שארגון המורים העל-יסודיים החל לממש את איומיו ולנקוט עיצומים בעקבות המאבק על הסכם השכר, אבל הנתק בינו ובין משרד האוצר נמשך. הצדדים מתבצרים בעמדותיהם, בשבועיים האחרונים לא התקיימו דיונים בנושא וכל צד טוען שהשני חזר בו מהסכמות. בעקבות הפערים, מועצת התלמידים הארצית מאיימת כי אם עד הערב בשעה 20:00 לא יושג הסכם בין האוצר למורים, הלימודים בתיכונים יושבתו מחר. לדברי נציגי התלמידים, מדובר בצעד ראשון שעלול להימשך בהשבתות נוספות.

"נמאס לנו מהמצב שבו הציונים שלנו, הטיולים, הפעילות החברתית ואפילו המסעות לפולין אינם בטוחים ותלויים בעיצומים בשל היעדר הסכמות בין האוצר לארגון המורים", אמרו יו"ר מועצת התלמידים הארצית ספיר מוספי ודוברת המועצה רוני קמאי. "החלטנו לקחת את העניינים לידיים כשהבנו שהם לא מצליחים לשבת ולחתום על הסכם".
השתיים אמרו עוד: "אנחנו נגד שביתות ועיצומים, אבל כשהבנו שהם לא מתקדמים והתלמידים סובלים, הגענו למסקנה שעדיף שאנחנו נשבית ונסבול מעט בניסיון לגרום להם להגיע להסכמות מאשר לסבול עד סוף השנה מעיצומים".
מוספי הדגישה כי מדובר בצעד ראשון במאבק, ולדבריה התלמידים יעשו את כל מה שיידרש כדי להפסיק את הפגיעה בהם. "נמאס לנו שמנהלים מאבקים על גבנו", אמרה מוספי. "נפגשתי עם יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז ועם נציגי האוצר, והמסקנה שלי היא שנותרו פערים מאוד קטנים שניתנים לפתרון ואפילו לא מדובר על תוספת שכר. אנחנו מצפים ודורשים שישבו ויפתרו את הסכסוך ביניהם".
מוספי אמרה עוד: "מאז הקורונה התלמידים משלמים מחיר כבד של פגיעה בלמידה, בטיולים ובפעילויות חוץ בית ספריות ואין לנו שנה של שקט. תלמידי התיכונים לא יצאו לטיולים בקורונה, ואחר כך נפגעו בעיצומים במלחמה ושוב בעיצומים. בוגרי התיכונים שנמצאים עכשיו בעזה סיימו את מערכת החינוך בשנה שעברה לאחר רצף של משברים, ובשנה שעברה סיימו בלי לקבל ציונים ובלי טיולים ופעילויות חברתיות. החלטנו לשים לזה סוף.
"שביתה של יום בתור התחלה כצעד ראשוני זה מה שאנחנו מניחים על השולחן. אנחנו אומרים 'יש לכם עד היום בערב בשעה 20:00 לפתור את העניין', זה מפעיל איזשהו לחץ. אנחנו מנסים לשבש את המערכת, כי מה שקורה זה דחייה של הדברים. יש מצב שמבחינתם אפשר לחתום על הסכם שכר עוד שנה, אבל בינתיים מי שסובל זה אנחנו. התלמידים שמים לזה סטופ ולא מוכנים להמשיך כך ועוד בתקופת מלחמה".
1 צפייה בגלריה
 שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר ארגון המורים ארז
 שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר ארגון המורים ארז
שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר ארגון המורים ארז
(צילום:קובי קואנקס, הדר יואביאן)
ארגון המורים העל-יסודיים הודיע בתחילת החודש על חידוש המאבק על הסכם השכר, ובהדרגה החריף את העיצומים. מורי התיכונים הונחו לא להעביר ציונים, לא לקיים פעילויות אחרי השעה 15:30, לא לקיים אספות הורים, לא לצאת להשתלמויות, ולא לקיים טיולים, מסיבות וכל פעילות לימודית חברתית חוץ בית ספרית.
לטענת יו"ר הארגון רן ארז, האוצר חזר בו מההסכמות ומתנה את תוספת השכר בהסכמה על חוזים אישיים למורים, קיצור הליכי פיטורים , מתן אפשרות למנהלים לחלק תפקידים למורים בלי קריטריונים ברורים והכול במטרה להפריט את מערכת החינוך הציבורית.
באוצר, לעומת זאת, טוענים כי ארז חזר בו מהסכמות. בעקבות חידוש העיצומים, הנחה הממונה על השכר את השלטון המקומי לקזז משכר המורים 2,400 שקלים שכבר שולמו להם בשלוש פעימות על סמך ההבנות שהתקבלו.
רוני קמאי, דוברת מועצת התלמידים, סיכמה: "כבר שנתיים שאין הסכם שכר חתום בין משרד האוצר לארגון המורים, ובמהלכן תלמידי התיכונים סופגים פגיעה ממושכת של חוסר יציבות הנובע מאי-קבלת הציונים ומשוב מקדם על הלמידה שלהם, ביטול הטיולים, ביטול יציאה למסעות ישראליים ופולין אשר מעצבים את הדמות הישראלית, פגיעה בהכנות לבגרויות וחוסר שגרה במערכת.
"תלמידי התיכונים הם אותו דור קורונה שישב ולמד דרך הזום, הדור שכבר ספג עיצומים בשנים הקודמות והדור שגדל ישירות בתוך המלחמה, ילדים מפונים, ילדים להורים במילואים, ילדים שראו זוועות ועכשיו גם צריכים להתמודד עם עיצומים. תלמידי התיכונים מרגישים שבמשך שנים הם אלו שנפגעים, דווקא בגלל שהמבוגרים לא מצליחים לקיים שיח כראוי ומייצרים שוב ושוב פתרונות 'פלסטר' שרק דוחים את הפתרון ולא מביאים סוף לבלגן".
הנהגת ההורים הארצית מסרה בהתייחסות לאיומי התלמידים: "אנו רואים בחיוב את החלטת מועצת התלמידים הארצית לעשות מעשה, על מנת לזעוק את זעקתם של תלמידי ישראל בגין העוול שנגרם לתלמידי העל-יסודי, בשל הסכסוך המתמשך בין ארגון המורים ומשרדי החינוך והאוצר. מהם מצופה לתפקד כמבוגרים האחראים".
שר החינוך יואב קיש אמר: "אני מבין לליבם של התלמידים - מערכת החינוך טולטלה מספיק. מה שנדרש כעת זה יציבות, רציפות ומעטפת מקצועית של מענים רגשיים ופדגוגיים. אני קורא לארגון המורים ולאוצר לשים סוף לסאגה ולאפשר לתלמידים ולצוותי החינוך את המרחב היציב לחוסן הנפשי וללימודים. שעת מלחמה היא לא העת לעיצומים".