לאה גולדין, אמו של חלל צה"ל סגן הדר גולדין ז"ל שגופתו מוחזקת על-ידי חמאס בעזה, תקפה הבוקר (חמישי) בחריפות את ההנהגה הישראלית. "האפיפיור לקח על עצמו להוביל את הקול שלנו, לעומת ההשתקה שאנו חווים במדינת ישראל", אמרה האם השכולה בריאיון לאולפן ynet יום לאחר פגישת משפחות השבויים והנעדרים בעזה עם האפיפיור פרנסיסקוס בוותיקן.
במפגש עם הכס הקדוש השתתפו גם משפחת חלל צה"ל סמל-ראשון אורון שאול ז"ל, שגם גופתו מוחזקת על-ידי חמאס בעזה, ומשפחותיהם של האזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. מטרת הביקור בוותיקן הייתה להמשיך במאמצים להעלות את המודעות לסוגיית גופות החיילים ושני האזרחים החיים. במהלך המפגש שארך כ-45 דקות, פנה האפיפיור לכל אחת מהמשפחות והביע סולידריות איתן. הוא הבטיח לפעול מול ממשלות ומנהיגים דתיים, גם מוסלמים, למען השבת הבנים.
2 צפייה בגלריה
מפגש המשפחות עם האפיפיור בוותיקן
מפגש המשפחות עם האפיפיור בוותיקן
מפגש משפחות השבויים והנעדרים עם האפיפיור פרנסיסקוס בוותיקן
(צילום: שגרירות ישראל בוותיקן)
"הפגישה איתו הייתה משהו שמזמן חלמנו עליה", סיפרה לאה גולדין. "היא באה לבקש במישור הדתי-מוסרי את עזרתו. גם אחרי שבשבוע שעבר חמאס ויחיא סינוואר התעללו בנו והציגו את הנשק של הדר, לא שמענו אף מילה. השתקה מוחלטת מכל הגורמים בישראל. לצערי, שמונה שנים וארבעה חודשים, הגורמים ששלחו את הדר לעזה לא עושים דבר בשביל להחזירו.
"המקום של האפיפיור הוא הכי נקי, כי הוא מבין מה זה להחזיר את הבנים לאימהות שלהם כדי להביאם לקבורה. מבחינה דתית אנחנו מאותו האל, בנצרות יש את מושג הרחמים שבארץ אין שום דבר שקשור לזה. פגשנו אדם מדהים שהתייחס אלינו בצורה הכי אנושית. הוא היה קשוב ובהחלט אמר שיעשה הכול. מבחינתו זה הישג ואנחנו בהחלט אופטימים".
2 צפייה בגלריה
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
(צילום: אלבום פרטי)
זהבה שאול, אמו של אורון, אמרה: "התרגשתי מאוד לראות אותו. התחלתי בזה שבירכתי אותו במזל טוב ליום ההולדת שלו מלפני שבועיים ואז התחלתי לספר על אורון. הוא פשוט הקשיב לי, אדם משכמו ומעלה שלא מוצאים כאלה. סיפרתי לו איך אורון נחטף, שאנחנו לא יודעים מה מצבו ושחמאס לא רוצה לתת אינפורמציה. כולי תקווה שהוא יעשה הכול על מנת להחזיר את כולם".
אנחנו שומעים מלאה גולדין ביקורת על הגורמים הרשמיים בישראל לעומת האמון באפיפיור. את חווה תחושות דומות? "מה אפשר להגיד, עצם הרעיון שהבן שלי נמצא כבר שמונה שנים וחצי בידי חמאס ואף אחד לא עושה כלום - מה נותר לי להגיד ולחשוב. במי אתן אמון? במי? הגענו לאפיפיור ונראה שיש עם מי לדבר. הוא הבטיח שיעשה הכול על מנת להחזיר את כולם. כשדיברנו על אורן וגם כשהאחרים דיברו הוא החזיק לי את היד".
שעבאן א-סייד, אביו של הישאם, אמר: "אנחנו תולים המון תקוות בפגישה איתו כי הוא דמות רוחנית מאוד. הוא לא כמו פוליטיקאי, יש לו השפעה אדירה. הוא גילה אמפתיה, שמע אותנו והקדיש לכל אחד את הזמן שלו. הוא לקח את זה לתשומת ליבו והבטיח להעביר את זה לאיפה שצריך להעביר את זה".
אילן מנגיסטו, אחיו של אברה, הודה למשרד החוץ ולשגרירות ישראל ברומא שסייעו בקיום המפגש. לדבריו, "אין ספק שזה מעמד חשוב. זה העלה את נושא הנעדרים על סדר היום. האפיפיור הראה המון קשב ואמפתיה מעבר לזמן הצפוי. הוא הבטיח שיעשה את כל המאמצים שביכולתו כדי לקדם את הנושא. אנחנו מקווים שנראה כבר סימן חיים מאברה".