1 צפייה בגלריה
ארכיון. אברהם נניקשווילי ובנימין בן-אליעזר
ארכיון. אברהם נניקשווילי ובנימין בן-אליעזר
ארכיון. אברהם נניקשווילי ובנימין בן-אליעזר
בית המשפט העליון החמיר היום (חמישי) את עונשו של איש העסקים אברהם נניקשווילי, שהורשע במתן שוחד לשר לשעבר בנימין (פואד) בן אליעזר המנוח: השופטים דחו את הערעור שלו על החלטת המחוזי והאריכו את עונש המאסר מ-14 חודשי מאסר בפועל ל-21. ננישקווילי צפוי להתחיל את ריצוי עונשו בתחילת החודש הבא.
סגן הנשיאה, השופט ניל הנדל, קבע בהסכמת חברי ההרכב ענת ברון ועופר גרוסקופף: "לא ניתן להתעלם מהעובדה כי השוחד ניתן לעובד ציבור בעל מעמד גבוה, הנמנה על השכבה המשפיעה ביותר של עובדי הציבור. בנוסף יש לזכור כי הסוואת השוחד נעשתה בהסכם הלוואה שתוכנו לא תאם את המציאות. בעולם המשפט קשר חברי בין הנותן לבין המקבל כשלעצמו אינו יוצר חסינות או פטור מאחריות פלילית".
הוא הוסיף כי "מאסר של 14 חודשים אינו מרתיע ואינו הולם, בהינתן מקום המעשה בשורת המעשים השונים של שוחד. עוד לקחתי בחשבון כי אין זו דרכה של ערכאת הערעור להתערב בענישה. דעתי היא כי יש להוסיף תקופה מסוימת בעלת משמעות לעונש המאסר".

בן אליעזר הלך לעולמו בתחילת המשפט וההליכים נגדו הופסקו. כתב האישום נגדו, שהוגש ב-2015 על ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה, ייחס לו שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס. נטען שהוא דרש וקיבל מאנשי עסקים שונים סכומי כסף בתמורה לפעולות הקשורות בתפקידיו, והשתמש בהם בין היתר לרכישת נכסי נדל"ן.
הפרקליטות טענה שבן אליעזר המיר מאות אלפי דולרים ללא דיווח, תוך נקיטת פעולות הסוואה והסתרה, והחזיק אותם במזומן בכספות בביתו ובבנק. עוד נטען שהוא הפעיל קשרים בזמן שהיה השר הממונה על מועצת הנפט לטובת שיפור הסיכויים של חברת הקידוחים "שמן", שבבעלותו של נניקשווילי.
על פי כתב האישום, רישיון הקידוח ניתן לחברה בעקבות לחץ שהפעיל השר המנוח, בעזרת ראש לשכתו, על חברי מועצת הנפט. בנוסף, בן אליעזר חתם על תצהיר והעיד בבית המשפט מטעמו ולטובתו של נניקשווילי בהליך משפטי שניהל, שהזכייה בו זיכתה אותו בסכום כסף גדול. מלבד בן אליעזר הואשמו בפרשה חמישה אנשים נוספים, בהם ראש לשכתו איילת אזולאי, איש העסקים ג'קי בן זקן ואדם נוסף. שלושת האחרונים הורשעו במסגרת הסדר טיעון.
כמה חודשים לאחר הגשת האישום נפטר בן אליעזר מבלי שהתייצב בבית המשפט. בספטמבר 2016 הופסקו ההליכים נגדו אולם התיק המשיך להתנהל.
עו"ד ששי גזעו"ד ששי גזצילום: אביגיל עוזי
בדצמבר 2019 הרשיע שופט המחוזי בתל אביב בני שגיא את ננישקווילי במתן שוחד של 400 אלף דולר, וגזר עליו 14 חודשי מאסר בפועל. בנימוקי העונש הוא ציין שהתחשב בפעילותו הפילנתרופית של איש העסקים, אך הוסיף: "המקרה הוא ייחודי ויוצא דופן, ולא ניתן להשקיף עליו במשקפיים הרגילים שנבחנות בסוגיית שוחד בין אזרחים לעובדי ציבור. הנאשם הוחמא מקרבתו של בן אליעזר אליו. היוזמה להעברת הכסף לא הייתה שלו, אלא היה זה בן אליעזר".
נזכיר כי בפרשה הואשם גם איש העסקים רוי מוצפי, שיוצג על ידי עוה"ד ששי גז ושירן גולברי, אך הוא זוכה בהכרעת הדין ממתן שוחד לבן אליעזר.