הוועדה המיוחדת שדנה בהצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה, שתעביר סמכויות מהמפכ"ל לשר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר, התכנסה הבוקר (יום ראשון) להצביע על כ-400 הסתייגויות שנותרו. בסיום ההליך תועבר הצעת החוק למליאה, שצפויה לאשר אותה בקריאה שנייה ושלישית, אך במוקד הדיונים בוועדה היום עמדו דווקא "הרשימות השחורות" של מפלגת נעם, שנחשפו בסוף השבוע האחרון ב-ynet וב"ידיעות אחרונות".
חברת הכנסת דבורה (דבי) ביטון מיש עתיד התייחסה לפרסום של נדב איל, ואמרה כי "אסור שתהיה קואליציה חשוכה". חברת הכנסת אפרת רייטן מהעבודה פנתה לחברי הליכוד, ואמר כי "אני חושבת שאנשי הימין הליברליים מתביישים להגיד שהם כאלה, כדי שלא יגידו שהם לא 'ימין על מלא'. בדרך לכאן שמעתי חבר כנסת מהליכוד שאמר שיש 'מורכבות', אז פתאום יש 'מורכבות'? חשבנו שהכול ימין על מלא והומוגני".
7 צפייה בגלריה
המסמכים הפנימיים של מפלגת נעם
המסמכים הפנימיים של מפלגת נעם
הרשימות השחורות של נעם
7 צפייה בגלריה
אבי מעוז ובנימין נתניהו
אבי מעוז ובנימין נתניהו
בליכוד שותקים, ראש הממשלה המיועד מתעלם
(צילום: יח"צ)

7 צפייה בגלריה
דיון הוועדה המיוחדת לכשירות שרים שדנה בחוק דרעי
דיון הוועדה המיוחדת לכשירות שרים שדנה בחוק דרעי
"מדוע אתם שותקים?". ח"כ בליאק לחברי הליכוד
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו"ר הוועדה, חבר הכנסת אופיר כץ מהליכוד, התעלם מטענותיהם של חברי האופוזיציה העתידית, והמשיך בהצבעה על ההסתייגויות לחוק של בן גביר. חבר הכנסת יוראי להב הרצנו מיש עתיד פנה אליו ואמר: "אופיר, זו ההזדמנות שלך להגיד שהרשימות האלה מגונות בעיניך". לדבריו, "שמעתי רק ח"כ אחד מהליכוד (ככל הנראה חנוך מיליבצקי, ס"ח) שאומר שהוא מתנגד לאותן רשימות, שהן מגונות בעיניו. אני לא מכיר מקומות בעולם שפוליטיקאים מסמנים רשימות של אנשים כדי להזהיר את הציבור מהם. להט"בים ופמניסטיות בעמדות בכירות סומנו על ידי אבי מעוז. ברור לי שמדובר ברשימת חיסול, ואני מצפה מבנימין נתניהו לצאת נגד האירוע המטורף הזה".
ח"כ כץ המשיך להתעלם מכך גם אחרי דבריו של להב הרצנו, וטען כי "זה לא קשור להסתייגויות שהוגשו". לבסוף התייחס בקצרה וענה: "שום מצעד לא ייפגע בגלל אבי מעוז ואיפה שהוא יהיה, בסדר".
7 צפייה בגלריה
הועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק יסוד הממשלה
הועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק יסוד הממשלה
התעלם מטענות חברי הוועדה. "שום מצעד לא ייפגע"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
הועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק יסוד הממשלה
הועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק יסוד הממשלה
"איך אפשר להיות נחרדים ממשהו לא קיים?". משה סעדה מהליכוד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
ועדת העבודה והרווחה
ועדת העבודה והרווחה
"חצוף, הכינו רשימות". רייטן תקפה את הערת סעדה
( צילום: יואב דודקביץ')
אך ההתעלמות לא הועילה, ואנשי האופוזיציה המיועדת המשיכו להתייחס לאותן רשימות שחורות. "נחרדתי", אמר חבר הכנסת ולדימיר בליאק מיש עתיד. "הדבר הראשון שבדקתי זה אם יש רשימה חדשה של גויים. זה מפליא אותי, אני בטוח שלפחות חצי מהליכוד נחרדים כמוני. מדוע אתם שותקים?". בתגובה לכך השיב לו חבר הכנסת משה סעדה מהליכוד: "איך אפשר להיות נחרדים מדבר שלא קיים?".
בשלב זה תקפה רייטן מהעבודה: "עשו רשימות, עשו תחקירים, איך אתה בכלל מזלזל בזה? זו חוצפה. אם היינו עושים דברים כאלה עליכם, האדמה הייתה רועדת. תגיד שזה גרוע. תגיד שזה חמור". ח"כ סעדה השיב כי "אתם יוצרים לעצמכם מציאות שלא קיימת", ואמר שהוא חוזר לקרוא את הספר שלו.

ולא רק סעדה זלזל במשמעות הרשימה: חבר הכנסת ניסים ואטורי מהליכוד התראיין הבוקר באולפן ynet, וכשנשאל על כך לא גינה דבר - ואף טען כי "לא נראה לי שראש ממשלה צריך להגיב על כל שטות". ואטורי אמר אמנם גם כי "לא צריך לסמן בני אדם, ואנחנו מאמינים שצריך לקבל כל אחד גם אם אתה חושב שהוא טועה. כלומר, גם אם אבי מעוז חושב שהלהט"בים טועים, צריך להבין שמבחינת היהדות יש להם אפשרות לחזור בתשובה גם לפי האמונה שלו".
כשנשאל שוב מדוע נתניהו לא מגיב, השיב: "נגמרו הטענות כלפיו? עכשיו מדברים על מה שהוא לא עשה? אפשר להגיד למה הוא קם בבוקר על צד שמאל ולא ימין? הוא לא חייב לדבר על כל 'פיפס' שקורה במדינה. זה כמו שתשאלו אותי למה לא הגבתי עד עכשיו? עליתי לשידור והגבתי. המשחק הפוליטי אומר שתסתום את הפה כשאין לך מה להגיד. נתניהו עסוק כרגע בלהקים את הממשלה הכי טובה שהייתה פה לפחות בשלוש שנים האחרונות. הוא לא מדברר את אבי מעוז".
ואטורי הוסיף כי "זו לא המהות" של מפלגת נעם, על אף שחרטה על דגלה את המלחמה במופעי הלהט"ב במרחב הציבורי, כמו במצעדי גאווה או בטפסים ממשלתיים. לדברי ואטורי, "המהות היא הקמת ממשלה שתביא ריבונות ומשילות במדינת ישראל. נתניהו לא צריך להגיב לכל פשקוויל. זו לא המדיניות שלנו, שאבי מעוז עשה או לא עשה איזו רשימה. הליכוד מרכז הממשלה, אנחנו 32 מנדטים, ואנחנו לא חושבים ככה. אנחנו נקבע".
7 צפייה בגלריה
הוועדה לתיקון פקודת המשטרה
הוועדה לתיקון פקודת המשטרה
"אומות העולם יתייחסו אלינו כאל מדינה גזענית, שחורה ואיומה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר הכנסת לשעבר, מיקי לוי מיש עתיד, התייחס מצידו לדרישת עוצמה יהודית שלפיה הסתה לגזענות לא תוביל לפסילת אדם מהתמודדות לכנסת. "השר המיועד בן גביר דרש לבטל את הסעיף הזה", תקף. "אתם מביאים את מדינת ישראל להיות מדינה גזענית. אנשים שעד עתה נמנעה כניסתם לבית המחוקקים הישראלי ייכנסו בדרך המלך. אומות העולם יתייחסו אלינו כאל מדינה גזענית, שחורה ואיומה".
כזכור, ביום חמישי, אחרי שעות ארוכות של דיונים בוועדה המיוחדת, השר המיועד לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הודיע על פיצול ההצבעה על הסעיפים שהוא מבקש להכניס בהצעת החוק שלו לתיקון פקודת המשטרה. במסגרת הפיצול, תידחה ההצבעה על הכפפת מפכ"ל המשטרה לשר לביטחון לאומי לימים שאחרי הקמת הממשלה. גם הסעיף הנוגע למשך זמן הטיפול בתיקים יידחה.
הדבר הוביל לצמצום משמעותי של ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה המיועדת, שמספרן עמד על כ-2,000. בקואליציה המיועדת מקווים לסיים את ההצבעה בוועדה עד מחר וביום שלישי להביא את החוק למליאת הכנסת להצבעה שנייה ושלישית.
חברי הכנסת מהאופוזיציה המיועדת ניצלו את זמן הסבר ההסתייגויות שניתן להם כדי להתבטא כנגד ההסכמים הקואליציונים שפורסמו בשבוע שעבר.
ח"כ רייטן אמרה כי "אני רואה את ההסכם שבעצם מדינת ישראל והליכוד מכשירים ומאפשרים להיות גזען בישראל ולהיבחר לכנסת. בדרך לכאן שמעתי כבר שני חברי כנסת מהליכוד שמתנגדים לזה, אז או שהם נמצאים בבעיה ויוצאים נגד הקו של השליט שלהם או שהם מבינים מה שכולנו צריכים לדעת - שאין שום כוונה למפלגת הליכוד לקיים את ההסכמים שעליהם היא מתחייבת. אז למה לוקח להם כל כך הרבה זמן? האם שוב מבטיחים הבטחות ולא יקיימו?".
ארגון העיתונאים והעיתונאית מסר בתגובה כי רשימות סימון הלהט"ב של מפלגת נעם "הן מעשה פסול במדינה דמוקרטית. לא נאפשר כל צעד שיהווה פגיעה בעיתונאים ועיתונאיות להט"בים, ובמידת הצורך נעשה שימוש בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותנו. אנחנו קוראים לכל עיתונאי או עיתונאית שחשים שיש פגיעה בזכויותיהם או בביטחונם התעסוקתי על רקע נטייה מינית, לפנות אלינו, ואנו נסייע להם ונעמוד לצידם".
רן בוקר השתתף בהכנת הכתבה