ישראל מתקרבת לשיא כל הזמנים בתחלואה היומית - כשבמקביל מתנהל ביתר שאת מבצע מנת החיסון השלישית, במעין מרוץ נגד השעון להביא לבלימת המגפה לפני שיהיה צורך בהגבלות קשות. בעוד שבוע בדיוק תיפתח שנת הלימודים, ושר הבריאות ניצן הורוביץ אמר הבוקר (ד') לאולפן ynet כי למרות התחלואה הגדולה - סגירת בתי הספר "היא לא הפתרון".
3 צפייה בגלריה
ניצן הורביץ
ניצן הורביץ
"נכון לפתוח את שנת הלימודים". הורוביץ
(צילום: הדר יואביאן)
"נכון לפתוח את שנת הלימודים בזמן כדי לתת יציבות למערכת", אמר הורוביץ, "אנחנו שואפים לפתוח אותה כסדרה, אחרי שתלמידים והורים סבלו מסגרים, השבתות ועוד. הכי פשוט זה לומר 'לא פותחים', אבל זה פתרון? אנחנו שואפים גם להכניס את הבדיקות העצמיות שכל ההורים יבצעו יום לפני הכניסה לכיתות, וכמובן גם את תוכניות מגן החינוך והחיסונים".
3 צפייה בגלריה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
"מבצע הבדיקות הסרולוגיות לא קרס", הורוביץ
(צילום: AFP)
שר הבריאות התייחס לבדיקות הביתיות שיצטרכו לעבור תלמידים שלא יכולים להתחסן, ואמר כי "כל הורה יצטרך לעשות בדיקה לילדים שלו, עד גיל 12, ולתת אישור לכך שהם נדבקו והם שליליים - ואז הם ייצאו לבתי הספר. כך צריך לעשות, כך עושים ביחד במקרים אחרים של היעדרויות וימי מחלה. הילד או הילדה לא אמורים לבוא לכיתה בלי בדיקה. האם בשער יכניסו אותם או לא? המורה תקבל אותם או לא? זה כבר עניין שאנחנו משאירים לצוותי החינוך במוסדות הלימוד".
"את הבדיקות העצמיות כל הורה יעשה אצלו בבית לילדים שלו, ולכן אין סיבה שזה לא יעבוד. אנחנו נותנים את ערכות הבדיקה להורים - והם מחויבים לבדוק את הילדים"
לאחר מכן הסביר הורוביץ: "יש לנו כשני מיליון תלמידים בני פחות מ-12, וההוראה היא לבדוק את הילדים בבית, ולתת להם פתק שבו יצוין שהם שליליים. האם המנהלת תשלח הביתה ילד שיבוא בלי פתק בשער בית הספר, או שתתקשר להורים ותבקש לבוא לקחת ילדה שלא הביאה אישור, או שתבקש לעשות בדיקה במקום? את ניהול העניין הפרטני מול כל ילד וילדה יעשה הצוות החינוכי".
- אתה יכול להבטיח שזה ייעשה באופן יעיל? ראינו מה קרה עם מערך הבדיקות הסרולוגיות שלמעשה קרס לחלוטין. "כן, לדעתי זה יעבוד. מערך הבדיקות לא קרס לחלוטין, מדובר במבצע בהיקפים מאוד גדולים. יש מקומות שבהם התגלה שיעור שיעור קטן יותר של 'מחלימים נסתרים', קטן ממה שציפינו, ולכן החלטנו למקד את מבצע הבדיקות הסרולוגיות ליישובים שבהם אחוזי התחלואה גבוהים.
"הבדיקות הללו יכולות לתת לנו אינדיקציה יותר טובה, וגם תו ירוק לקראת פתיחת השנה", המשיך הורוביץ, "לגבי הבדיקות העצמיות והמהירות - הן כבר עובדות בעמדות במאות נקודות ברחבי הארץ. את הבדיקות העצמיות כל הורה יעשה אצלו בבית לילדים שלו, ולכן אין סיבה שזה לא יעבוד. אנחנו נותנים את ערכות הבדיקה להורים - והם מחויבים לבדוק את הילדים".
עוד ציין שר הבריאות: "אנחנו מתמודדים כאן עם מחלה שלא לגמרי ברור איך היא מתפשטת ובאיזה היקפים. אנחנו עושים הרבה דברים בפעם הראשונה בעולם, למשל את מתן החיסון השלישי, וכך גם עם מבצע הבדיקות הסרולוגיות בהיקפים כאלה. זה לא נעשה כמעט בשום מקום. כן, יש הרבה אי ודאות וזה נובע מהמצב כולו. אנחנו עושים הכול כדי לצמצם זאת - להסביר ולתת כלים, אבל כמובן שעדיין יש הרבה שאלות, ולא לכולן יש לנו תשובות".
3 צפייה בגלריה
מבצע הבדיקות הסרולוגיות לילדים בפתח תקווה
מבצע הבדיקות הסרולוגיות לילדים בפתח תקווה
עומסים במתחם הבדיקות הסרולוגיות לילדים בפתח תקווה, אתמול
(צילום: יריב כץ )
על רקע דבריו של הורוביץ על פתיחת מערכת החינוך, מנתוני משרד הבריאות שעודכנו הבוקר עולה כי 4,214 מתוך כלל החיוביים לקורונה שאובחנו אתמול בישראל - הם תלמידים. שיעור הבדיקות החיוביות בקרב אוכלוסייה זו עמד אתמול על 7%, מעט גבוה מהממוצע הארצי. שיעור הבדיקות החיוביות בקרב אנשי הצוות החינוכי היה גבוה יותר והוא עמד על 10%.
בנוסף, 90,203 נמצאים תלמידים בבידוד ו-30,646 חולים פעילים. כלומר - כמעט 121 אלף תלמידים לא יוכלו להגיע לבתי הספר.
בנוגע לחיסונים נגד הנגיף, אמר הורוביץ: "התחלנו לחסן בבתי הספר החרדיים, שהם חלק בלתי נפרד ממערכת החינוך. כך בדיוק נעשה גם בבתי הספר הכלליים בכל הזרמים - העברי, הערבי, הממלכתי, ממלכתי-דתי. אין שום שאלה".
על מגבלות התקהלויות אפשריות הוא אמר: "עמדת משרד הבריאות היא שיש להקטין את מספר המשתתפים בהתקהלויות. עם זאת, לא נתמוך בהחלטות כאלה אם לא הן לא יגובו בפיצויים לבעלי עסקים, אירועים, כל המוסדות שמעורבים בכך. יש לאזן בין הצורך למנוע התקהלויות לבין הצורך לשמור על עסקים, על המשק, על שגרה פתוחה - ככל שאנחנו יכולים".

מוקדם יותר הודיע פיקוד העורף על ההחלטה לעצור את הבדיקות הסרולוגיות לתלמידים ברחבי הארץ היום - ולחדשן רק מחר. אתמול כבר התקבלה החלטה לצמצם את המבצע רק ליישובים שבהם נמצאו נוגדנים לקורונה בקרב יותר מ-10% מהתלמידים שנבדקו - מספר ששונה היום ל-12%. מטרת הבדיקות היא לאתר ילדים בני 3 עד 12 שחלו והחלימו מקורונה, כדי למנוע בידודים מיותרים במהלך שנת הלימודים.
בתוך כך, לאחר שמנהלי בתי הציבוריים הודיעו השבוע כי לא יקבלו חולי קורונה למחלקות בטענה לאי-העברת תקציב, היום הם פתחו בשביתה חלקית. שבעה בתי חולים, בהם הדסה עין כרם ושערי צדק בירושלים, הודיעו כי יעבדו במתכונת שבת - לא יקבלו אמבולנסים ולא יערכו ניתוחים שאינם מצילי חיים.
במקביל, משרד הבריאות הודיע הבוקר כי אתמול אובחנו 9,891 מאומתים חדשים לקורונה, טיפה פחות משיא כל הזמנים, שעומד על 10,118 מאז 18 בינואר. בסך הכול בוצעו כ-150 אלף בדיקות ושיעור הבדיקות החיוביות עמד על 6.69% - השיעור הגבוה ביותר בגל הרביעי. מנתוני משרד הבריאות עולה כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,118 חולי קורונה, 692 מהם במצב קשה. 129 חולים מחוברים למכונות הנשמה.