פיקוד העורף הודיע כי היום (רביעי) לא יתבצעו בכלל בדיקות סרולוגיות - התוכנית השאפתנית של משרד החינוך לאתר ילדים בני 3 עד 12 שחלו והחלימו מקורונה על מנת למנוע מהם בידוד במהלך שנת הלימודים. אתמול נמסר כי אמורה להתקבל החלטה באלו רשויות תהיינה היום בדיקות החל מהשעה 16:00, אך בבוקר נמסר שהבדיקות צפויות להתחדש רק מחר.
על פי ההודעה, הבדיקות צפויות להתחדש ביישובים שבהם נמצאו נוגדנים לקורונה בקרב יותר מ-12% מהתלמידים שנבדקו - ולא 10%, בניגוד למה שנמסר אתמול. פיקוד העורף הבטיח אתמול כי כל הילדים שנבדקו וטרם קיבלו תשובה, יקבלו תשובות עד הערב - במידה והן חיוביות.
1 צפייה בגלריה
בדיקות נוגדנים לילדים בבית ספר ביאליק בקריית ביאליק
בדיקות נוגדנים לילדים בבית ספר ביאליק בקריית ביאליק
בדיקות נוגדנים לילדים בקריית ביאליק. תשובות עוד הערב
(צילום: גיל נחושתן)
שלשום פורסם ב-ynet לראשונה על כוונת משרד הבריאות לצמצם את היקף המבצע. מטרת המבצע היא איתור נוגדנים בקרב בני ובנות הקבוצה הזו, כשהמשמעות של הימצאות הנוגדנים היא כי הייתה חשיפה בעבר לנגיף הקורונה, כך שהתלמיד למעשה החלים מהווירוס והוא יהיה זכאי לפטור מבידוד בשנת הלימודים הקרובה. אלא שהנתונים מתוצאות הבדיקות העלו כי ביישובים רבים ישנם רק תלמידים מעטים שהחלימו מקורונה מבלי שידעו זאת.
מלבד האחוזים הנמוכים, ל-ynet נודע גם שמערכות המידע של הבדיקות הסרולוגיות קרסו, ובפיקוד העורף שקלו לתת לנבדקים תוצאות במקום - ולא לשלוח אותם הביתה להמתין לקבלת תשובה. זאת, בין היתר מכיוון שהורים קיבלו תוצאות על בדיקות שלא עשו ילדיהם ולצד שיבושים משמעותיים אחרים שנרשמו ביום השלישי למבצע הבדיקות הסרולוגיות.
מלבד התקלות התכופות במערכת, והתלונות של ההורים, במוקדי הבדיקות השונים נרשמו עומסים כבדים - וראש העיר ירושלים משה ליאון אף כינה אותם "מדגרות קורונה". ליאון, שקרא לממשלה לעצור את הבדיקות לחלוטין, אמר כי "אני מטיל ספק רב ביעילות הבדיקות, וההורים עוברים סבל רב במהלכן".
"אני פונה מכאן לראש הממשלה, לשר הבריאות ואולי גם לשרת החינוך - תעצרו מיד את הבדיקות הסרולוגיות הללו", קרא ליאון בוועידה הלאומית לחינוך של מרכז השלטון המקומי. "הבדיקות שאנחנו מבצעים ממש בימים אלה גורמות לדבר אחד - למדגרה של קורונה, שמתאספת מאחורי המקומות שבהם נערכות הבדיקות. אני מטיל ספק ביעילות שלהן, אבל דבר אחד ברור - ההורים עוברים סבל רב במהלך הבדיקות. תעצרו, לא קרה שום דבר. כולנו טועים ואפשר לעצור עכשיו ולעשות את זה בצורה מסודרת בבית הספר".