יותר מ-2,000 יהודים עלו הבוקר (ראשון) להר הבית בצום תשעה באב, אחרי שאמש הוחלט בדיון שכינס ראש הממשלה יאיר לפיד כי האירועים בהר הבית יתקיימו כרגיל ותותר עליית יהודים להר, כולל חברי כנסת, בעיצומו של מבצע "עלות השחר". עם העולים להר נמנו גם יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר וח"כ יום טוב כלפון. במקביל, בכפר כאבול שבגליל המערבי התרחשה קטטה בין יהודים לערבים, בעוד בצומת המוביל יודו אבנים לעבר שלוש מכוניות.
8 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם לרכב
הנזק שנגרם לרכב
הנזק לרכב שנפגע בצומת המוביל. "טרוריסטים השליכו אבנים"
(צילום: גונן שמר)
הקטטה בכפר כאבול התפתחה בין תושבים מקומיים לבין יהודים שהגיעו להתפלל על קברי צדיקים באזור. המשטרה מסרה כי אחד הערבים נפצע באורח קל בקטטה, והועבר לבית חולים. בתיעוד מהקטטה נראים תושבים מקומיים משליכים כיסא לעבר רכב ומנסים להשליך לעברו גם מוט ברזל גדול. המשטרה פתחה בחקירת האירוע.
בצומת המוביל שבגליל התחתון יודו אמש אבנים לעבר מכוניתו של גונן שמר, תושב קריית ביאליק, ולעבר שתי מכוניות נוספות. "זה נראה ממש כמו אירועי שומר חומות. רק בנס ניצלנו מהפיגוע הזה. היו עוד מכוניות עם שמשות מנופצות ולא ראינו כלום", סיפר שמר ל-ynet. "נהגתי ברכב וזוגתי הייתה לידי. בני בן ה-9 וחצי ישב מאחור. הוא נבהל ונכנס ללחץ. זוגתי נפגעה משברי זכוכיות. המשכתי בנסיעה כשהזכוכית הקדמית הייתה מנופצת, ורסיסים המשיכו להתפזר עלינו".
שמר סיפר כי חייג למוקד 100 של המשטרה, שם השיבו לו כי הם מכירים את הבעיה. "הבחנתי בעוד מספר רכבים שנפגעו מאבנים, שמשותיהם התנפצו וכולם היו מבוהלים, תוך כדי נסיעה איטית האחד ליד השני. הבנו שגם להם זה קרה ממש עכשיו. חוליית טרוריסטים עמדה והשליכה אבנים לעברינו ופגעה במספר רכבים ורק בנס לא נפגעו אנשים. בקלות נהג עלול לאבד שליטה ברכב, להילחץ ולעשות תאונה קשה. גם האבן עלולה להרוג".
8 צפייה בגלריה
קטטה התפתחה בין תושבי כפר כאבול שבגליל ליהודים שהגיעו להתפלל בקברי צדיקים
קטטה התפתחה בין תושבי כפר כאבול שבגליל ליהודים שהגיעו להתפלל בקברי צדיקים
כיסא שהושלך בקטטה בכאבול. המשטרה חוקרת
שמר, שצפוי להגיש תלונה מסודרת במשטרה, אמר עוד: "אני מצפה מהמדינה להעניש בשיא החומרה את הטרוריסטים האלה ואני מצפה שתהיה נוכחות משטרה בכל הכבישים האלה. זו סכנת נפשות. עצוב לי שאזרחי ישראל שחיים כאן בוחרים לסכן את חיינו בגלל תמיכה במחבלים בעזה".
המשטרה מסרה כי בוצעו פעולות לאיתור מיידי האבנים, שהפסיקו מיד עם הגעת השוטרים. לפי המשטרה, שלושה כלי רכב נפגעו - והחקירה נמשכת במשטרת כפר כנא.

בן גביר: "להראות מי בעל הבית בהר". קריב: "זה הקב"ה"

מאות שוטרים של מחוז ירושלים, יחד עם כוחות תגבור משטרתיים ולוחמי מג"ב, פועלים מאז אמש לאבטחת האירועים השונים והמתפללים הרבים הפוקדים את הכותל המערבי בירושלים לרגל צום תשעה באב. המשטרה הרחיקה ועיכבה כמה מבקרים, שלדברי המשטרה "הפרו את כללי הביקור בהר הבית".
כמו כן נעצרו והורחקו כמה אנשים שהפרו את הסדר במקום, עשו פרובוקציות, קראו קריאות הסתה וניסו לשבש את מהלכם התקין של הביקורים ללא הצלחה. "המשטרה תמשיך לפעול כדי לאפשר את הביקורים כסדרם בהתאם לכללי הביקור במקום", נכתב בהודעת המשטרה.

בשעות הבוקר שוטרי מחוז ירושלים עצרו שני חשודים, תושבי מזרח העיר, שתקפו מתפללים בעיר העתיקה, בין היתר בגז פלפל, כפי שניתן לראות בתיעוד שפרסמה המשטרה. החשודים הועברו לחקירת משטרה והם יובאו בהמשך היום לדיון בהארכת מעצרם.
"הר הבית הוא המקום להיות בו בתשעה באב, ואף אחד בעזה לא יקבע לנו אחרת", אמר חבר הכנסת יום טוב כלפון שהגיע יחד עם ח"כ בן גביר למקום. "ראינו ב'שומר החומות' מה קורה כשמתקפלים, לכן אסור להתקפל. הדבר הטבעי בתשעה באב הוא שיהודים, כולל חברי כנסת, יעלו להר הבית". תום ניסני, מנכ"ל ארגון "בידינו" שפועל לעליית יהודים להר הבית, אמר כי "אנחנו עושים היסטוריה. עכשיו נותר שרשויות המדינה יצטרפו לעם, יבטלו את ההגבלות על העולים היהודים ויאפשרו חופש מלא בהר".
ח"כ בן גביר אמר בריאיון לאולפן ynet כי בזמן עלייתו להר הופנו לעברו קריאות מסיתות מצד הערבים שהיו במקום. "צעקו לי שם כל מיני' איטבח אל יהוד' - וצעקתי להם 'עם ישראל חי'", הוא אמר. "כשאנחנו מפגינים ריבונות - אנחנו בעלי הבית. הם מבינים את המסר. יש לנו הזדמנות היום גם לכתוש בעזה uגם להבהיר בהר הבית שאנחנו בעלי הבית. הלוואי שהממשלה הזאת תמשיך עם זה, לא ליום-יומיים אלא לתקופה ארוכה".

8 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר עם הגעתו להר הבית, היום
(צילום: יואב דודקביץ')
8 צפייה בגלריה
יום טוב כלפון בהר הבית
יום טוב כלפון בהר הבית
ח"כ יום טוב כלפון בהר הבית
(צילום: מנהלת הר הבית)
לדברי בן גביר, "תמיד כשאני עולה להר הבית אני לא בא לצעוק ולחפש את המלחמות, אבל אם צועקים לעברי, והם יודעים את זה כולם - גם בשב"כ, גם במשטרה וגם בכל מערכת הביטחון - אם מישהו יצעק לעברי 'איטבח אל יהוד' אני אענה לו. אני לא פראייר. מסתבר שגם הערבים מבינים את המסר וגם המערכת הביטחונית שלנו, כשהיא רוצה היא יודעת. המשטרה היום עושה בהר הבית - טפו טפו ואנחנו עדיין רק באמצע היום - עבודה טובה. אני חושב שאם הם ימשיכו להפגין את אותה נחישות, זה יכול להעביר מסר מאוד מאוד חשוב".
ח"כ גלעד קריב מסיעת העבודה, שהתראיין לאולפן ynet אחרי בן גביר, אמר כי "בעל הבית בהר הבית הוא הקדוש ברוך הוא".

לקראת העלייה להר הבית, קיים מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הערכת מצב בנקודת המשטרה בכותל המערבי בירושלים, בהשתתפות מפקד מחוז ירושלים וקציניו, לקראת האירועים והתפילות בכותל המערבי ובהר הבית. את מחוז ירושלים מתגברים כוחות משטרה ומג"ב רבים במסגרת היערכות מוגברת וכוננות משטרתית גבוהה בכל רחבי הארץ. הלילה והבוקר פקדו את רחבת הכותל והאזור רבבות מתפללים ומבקרים.
במשטרה, כך נמסר, "לא מתכוונים לאפשר לארגוני הטרור להשפיע על המתרחש בירושלים, ומתכננים לפעול כדי לאפשר את כל האירועים כמתוכנן ובמטרה למנוע פרובוקציות והתפרעויות".
גם השר עמר בר לב השתתף בהערכת המצב ואמר כי "עד עתה אירועי ט' באב מתנהלים כאן באופן שקט ומסודר וללא פרובוקציות מיותרות. משטרת ישראל, בהובלת המפכ"ל קובי שבתאי ומפקד המחוז דורון תורג'מן, נערכה מבעוד מועד לאירועים בירושלים, והיא פועלת באחריות ובשיקול דעת כדי לאפשר את חופש הפולחן לכל הדתות.
"ט' באב הוא מועד קדוש ביהדות, זה טבעי שיתאפשר ליהודים במדינת ישראל לבקר בהר הבית באופן מסודר ועל פי הכללים, ולא נירתע גם כאשר ארגוני הטרור מנסים להלך עלינו אימים ולמנוע זאת מאיתנו".