1 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בתל אביב, אבי מעוז
מצעד הגאווה בתל אביב, אבי מעוז
סגן השר המיועד מעוז ומצעד הגאווה
(צילום: יאיר שגיא )
בבתי הספר ובשורה של ארגונים ממשיכים לעסוק בהסכם הקואליציוני של הליכוד עם מפלגת נעם, שלפיו סגן השר המיועד אבי מעוז יקבל לידיו את האחריות על התוכניות החיצוניות במשרד החינוך. "התוכנית הזאת מצילת חיים. אני לא מתכוון להתייחס בבית הספר שלי לאיסור או המלצה שיפגעו בילדים ואמשיך לעשות את מה שאני מאמין בו", אמר הערב (ראשון) גילי שילה, מנהל בית הספר הניסויי בירושלים, על רקע החשש שמעוז יבטל את פעילות איגי (ארגון נוער גאה) במוסדות החינוך.
תפקיד הפעילות של איגי בבתי הספר הוא לייצר מרחב בטוח לנוער להט"ב, למידה ושיח חינוכי על סוגיות של מגדר ומיניות בטוחה, יצירת שיח על שוויון, הכלה ומקום לכל תלמיד ותלמידה במערכת החינוך. הארגון מוכר על-ידי משרד החינוך, נותן שירותים למשרד הרווחה, מפעיל שנת שירות באישור משרד הביטחון ופועל להכשרות בבתי ספר, חדרי מורים, עיריות, חברות עסקיות, משרדי ממשלה ועוד.
"העולם של הילדים לא מודע לעולם הגדול יותר", אמר המנהל שילה. "כשילדים מרגישים את השינויים בגיל ההתגברות, לדוגמה 'נזילות מגדרית', הם חושבים שהם לבד. התוכניות האלה מאפשרות להם להיחשף לעולם ולראות שיש עוד שמרגישים כמותם ויש מי שיכולים לעזור להם בתחושות שלהם.
"הם יכולים לדבר על התחושות שלהם ולא להסתיר ולהתבייש. הסטטיסטיקה, שאני לא מכיר אישית, אומרת שילדים על הקשת הלהט"בית נוטים הרבה יותר לפגיעה עצמית בהשוואה לילדים אחרים, והפעם מתעצם אם מדובר בילדים שלהם אין עם מי לדבר בנושא".

תוכנית נוספת שעלולה למצוא את עצמה מחוץ למערכת החינוך עוסקת בפורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני. מדובר במפגשים שמועברים לכיתות י"א ו-י"ב בהנחיית שני חברי פורום, ישראלי ופלסטיני, שמספרים את סיפור השכול שלהם ומסבירים את הבחירה שעשו בדיאלוג עם הצד השני ולא בנקמה. לאחר הצגת הסיפורים האישיים, מתקיים דיון עם התלמידים שבו הם מוזמנים לשאול שאלות ולשתף בדילמות או תהיות.
שילה, שחבר בארגון "מנהיגים" המייצג את עמדת מנהלי בתי הספר ואת כל הקשור לזכויותיהם, אמר בהתייחסו לחשש שגם המפגש המדובר יוצא ממוסדות החינוך: "התוכנית מביאה לפתיחות לשמוע אחרים, גם אם זה לא נעים. יש לי ניסיון מעולה עם פורום משפחות שכולות, זו שיחה מרתקת, גם למי שמחזיק דעות ימניות".
המנהל הוסיף: "בעבר הייתה אצלנו שיחה מרתקת עם ח"כ לשעבר אריה אלדד, בעיקר למחזיק דעות שמאל. למנוע ממני כמנהל, כמוביל קהילה, להביא תכנים שאני רואה שהקהילה צריכה, זה לקשור לי את הידיים. מנהלי בתי הספר הם אנשים יצירתיים. הארגונים יגיעו, רק תחת סוג של הסתרה".

עם רשימת הארגונים שחוששים מהפקדת התוכניות החיצוניות של משרד החינוך בידיו של סגן השר המיועד מעוז נמנית גם התנועה הרפורמית. במסגרת המקצוע תרבות יהודית-ישראלית, מעבירה התנועה תוכניות שבהן נחשפים התלמידים לעם היהודי על שלוחותיו.
בנוסף מעבירה התנועה תוכניות בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים על העמקת ההיכרות עם לוח השנה היהודי והישראלי, ותוכניות העשרה לבתי הספר היסודיים והתיכונים על העמקת הקשר בין ערכים יהודיים-דמוקרטיים ושוויוניים למדינת ישראל.
ארגון נוסף שמסומן הוא האגודה לזכויות האזרח, שמעבירה בין היתר השתלמויות של 30 שעות למורים, הכוללת תיאוריה ופרקטיקה בנושא חינוך נגד גזענות.

הרפורמה שקידמה שאשא ביטון תבוטל?

רפורמת גפ"ן (גמישות ניהולית פדגוגית), שאותה קידמה שרת החינוך היוצאת יפעת שאשא ביטון, היא תוכנית שבמסגרתה מעביר משרד החינוך תקציבים לבתי הספר לצורך רכישת תוכניות חיצוניות.
מנהלים שהתייחסו לתוכנית, טענו כי בניגוד להצהרות שלפיהן מדובר בהרחבת האוטונומיה שלהם, הם מחויבים לבחור מתוך רשימה קיימת. "במסגרת הרפורמה נמצאות תוכניות שמנהלי מוסדות החינוך אינם מכירים ולא יודעים מה טיבן, והם נאלצים לבחור אותן רק מתוך אילוץ וכפייה", הסבירה מנהלת בית הספר נופים בתל אביב, סמדר מורס.
אורלי פורת, מכשירת צוותי חינוך לעסוק במיניות, להט"ב ומגדר, אמרה בריאיון ל-ynet radio כי "התוכנית שלי מעלה את תחושת המסוגלות של מורים ומורות לעסוק בכלל בנושא הזה ולתת מענה לנוער להט"ב בתוך בית הספר. זה מין 'תפוח אדמה לוהט' שמעבירים הלאה לאנשי הטיפול, ואנחנו מכשירים את המורים והמורות שחוששים לעסוק בנושאים האלה.
"הסיפור פה זה לתת להם את הכלים, לדעת ולהבין ולהתמודד עם זה. הילדים האלה הרבה פעמים חווים מצוקות קשות, הם צריכים לדעת מה עומד מולם. מה שמדאיג אותי זה שהנושא הזה יעבור לידיים לא מקצועיות שלא מספיק מבינות בתחום. אני לא מאמינה שיוציאו את התוכניות האלה בגלל החשיבות שלהם".
ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד כתב הבוקר בחשבון הפייסבוק שלו כי "נתניהו אמר שהוא 'ישגיח אישית' על פעולות יחידת גפ"ן, האחראית על תוכניות חינוכיות בבתי הספר. המשפט הזה הוא שקר. נתניהו עצמו יודע שזה שקר. הוא אומר את זה בתקווה שהסערה תיעלם". לפיד הוסיף כי "נתניהו אומר את זה מפני שהוא יודע שהוא עשה מעשה נורא - העביר לידיו של גזען מסוכן תקציב של יותר משני מיליארד שקל, עם כרטיס פתוח לליבו ומוחו של כל ילד בישראל".
לפי לפיד, "אם לא נעצור אותם, אבי מעוז וחבורתו החשוכה יכניסו לבתי הספר של הילדים שלנו תכנים אפלים, גזעניים, קיצוניים, מלאי שנאת נשים ושנאת להט"בים. אפילו בליכוד הודו שזו הייתה טעות חמורה לתת למעוז שליטה בתוכניות החינוכיות". הוא סיכם כי "עשרות ראשי ערים ומועצות ומאות מנהלי בתי ספר הודיעו בסוף השבוע שלא ישתפו פעולה עם מעוז, אני מחזק אותם. אל תתנו למעוז להתקרב לילדים שלכם. הסמכות בידיכם, ואתם יכולים לעצור את זה".