2 צפייה בגלריה
ילדים בפעילות של קייטנת החופש הגדול
ילדים בפעילות של קייטנת החופש הגדול
תלמידים בפעילות קיץ בבתי הספר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בשל העיצומים והשביתות: מרכז השלטון המקומי הודיע היום (חמישי) כי פעילויות השגרה בבתי הספר יימשכו כסדרן מיום ראשון ועד לסיום שנת הלימודים בכיתות א'-ג'. השלטון המקומי ויתר בשלב זה על הפעלת גני הילדים, על רקע התנגדות ההסתדרות לפתיחם ללא גננת. בעקבות הצעד קרא איגוד מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות למנהלי המחלקות לא לשתף פעולה עם ראשי הרשויות.
חוזר מיוחד ששיגר מנכ"ל מרכז השלטון המקומי לראשי הרשויות המקומיות, מפרט את אופן ההפעלה בכיתות א'-ג' בלבד. "נוכח העיצומים וההשבתות של מערכת החינוך בימים האחרונים, ולאור הצורך לאפשר קיום שגרה מפוקחת ומבוקרת לתלמידי כיתות א'-ג' בשבוע הקרוב, מוסכם עם משרד האוצר, כי יוקצה תקציב להפעלת התלמידים בשכבות אלו בבתי הספר".
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן ויפה בן דוד
(צילום: יואב דודקביץ', מוטי קמחי)
עוד נכתב כי התקציב נועד עבור הפעלת התלמידים בין השעות 08:00-13:00 בימים בהם יחולו עיצומים או השבתה מלאה, מיום ראשון ועד לסוף יוני. התקציב עומד על 1,200 שקלים ליום לכיתת אם, בשכבות א'-ג'. "אין לגבות תשלום מההורים בגין ימים אלו, ואין צורך בהשקעת תקציב של הרשות המקומית", נכתב עוד.
בהמשך למכתב, השלטון המקומי מסר כי "גני הילדים יפעלו בדיוק באותה מתכונת כפי שפעלו עד כה. רשות שתבחר להפעיל את הגנים תפעיל אותם".
בעקבות הצעד של מרכז השלטון המקומי, יו"ר איגוד מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות ד"ר שי פרוכטמן, כתב למנהלי מחלקות החינוך שתפקידם ליישם את הפעלת התכנית, כי "הנהלת האיגוד מתנגדת לניסיון להפוך את מערכת החינוך לקייטנה מתוקצבת, ללא כח אדם חינוכי ראוי, ללא תכנון וללא היערכות לתוכנית חינוכית נאותה".
עוד ציין פרוכטמן כי בבית הספר של החופש הגדול יש תוכנית חינוכית סדורה ואילו מתן מענה מהיום ליום מהווה חוסר אחריות. "הנהלת האיגוד מציעה לא לשתף פעולה עם הפנייה הזו ולא לקחת אחריות על ארגון מסגרות בייביסיטר ללא היערכות מקצועית ופדגוגית נאות".
לאחר כמה ימים של נתק, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד נפגשה הבוקר עם הממונה על השכר במשרד האוצר קובי בר נתן, אבל אם לא יחול שינוי דרמטי, השביתה - שעליה מודיעה רשמית הסתדרות המורים רק מדי ערב - צפויה להימשך. הפגישה תוכננה לפני יומיים, עוד לפני החלטת שר האוצר אביגדור ליברמן לתקצב את פעילויות הקיץ. כעת השאלה הגדולה היא מה יקרה ביום ראשון - ובמסיבות הסיום.
עד היום אמרו בהסתדרות המורים כי מסיבות הסיום מוחרגות ואין מניעה לקיים אותן, אבל בהודעה מעודכנת שפרסמו היום כבר אמרו כי "מוסדות חינוך שמבקשים לקיים מסיבות סיום יכולים לפנות לוועדת חריגים על מנת לקבל אישור חריג לקיים את האירוע". מדובר בוועדת חריגים של הסתדרות המורים, והפנייה נעשית דרך הסניף. זמן קצר לאחר אותה הודעה, הזיגזג נמשך כשבהודעה נוספת מסרו כי "מסיבות הסיום מתקיימות כרגיל, כפי שהתקיימו בכל ימי העיצומים והשביתות".
אתמול אחר הצהריים הודיע ליברמן, שפעל מאחורי גבה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, כי משרד האוצר יתקצב כבר מיום ראשון הקרוב את פעילויות הקיץ בבתי הספר ובגני הילדים, "כך שהמשק יוכל להמשיך לפעול כסדרו", כדבריו. אבל יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, הבהיר כי הסייעות לא ישתפו פעולה עם המהלך - ויגיעו לבתי הספר רק ב-1 ביולי, מה שמותיר את הכאוס בעינו.
כעת הודיעו הרשויות שהצליחו לגייס מספיק כוח אדם, כדי להפעיל בכל זאת את "בית הספר של החופש הגדול", כבר מיום ראשון, כאמור לא כולל גני הילדים שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, אמר כי "המועצות האזוריות נערכות להפעלת מערכת החינוך בגני הילדים ובכיתות א'-ג' החל מיום ראשון, באמצעות סייעות העובדות ברשות המקומית וגיוס צוותים נוספים".
כבר אתמול מתח יו"ר ההסתדרות ביקורת חריפה על המהלך שיזם ליברמן בגיבוי השלטון המקומי: "הסייעות ותומכות החינוך הן לא הכוח המאסף במערכת החינוך אלא נכס אנושי ומקצועי חשוב. הניסיון להטיל את כל נטל מערכת החינוך על גבן של הסייעות לא יצלח. לא אאפשר לאף גורם להפיל את כשלון המשא ומתן על ראשן של הסייעות. אני מודיע בכך שבכל בית ספר או גן ילדים שאליו לא תגיע מורה או גננת מוסמכת – הסייעות לא יגיעו לעבודה".
היום נפתחו הגנים מהבוקר בערים בודדות בלבד. מדובר, בין היתר, במודיעין, גני תקווה, כפר סבא, עפולה, לוד, קריית ביאליק, מעלה אדומים ופרדס חנה-כרכור. בכוכב יאיר-צור יגאל חלק מהצהרונים נפתחו מהבוקר.
במודיעין, שם נפתחו הגנים מהבוקר, הפגינו גננות מול לשכת ראש העיר חיים ביבס, במחאה על פתיחת הגנים בעזרת סייעות. בחריש הודיעו כי הגנים ייפתחו על ידי הסייעות, אבל הבוקר אמרו שחלקם לא נפתחו, בעקבות ההוראה מההסתדרות לסייעות. "יש גנים שבהם הסייעות לא מקבלות את הילדים, נמשיך לפעול למציאת פתרונות", אמרו.