העיניים נשואות ליום ראשון: לאחר כמה ימים של נתק, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד נפגשה הבוקר (חמישי) עם הממונה על השכר במשרד האוצר קובי בר נתן, אבל אם לא יחול שינוי דרמטי, השביתה - שעליה מודיעה רשמית הסתדרות המורים רק מדי ערב - צפויה להימשך. הפגישה תוכננה לפני יומיים, עוד לפני החלטת שר האוצר אביגדור ליברמן לתקצב את פעילויות הקיץ. כעת השאלה הגדולה היא מה יקרה ביום ראשון - ובמסיבות הסיום.
עד היום אמרו בהסתדרות המורים כי מסיבות הסיום מוחרגות ואין מניעה לקיים אותן, אבל בהודעה מעודכנת שפרסמו היום כבר אמרו כי "מוסדות חינוך שמבקשים לקיים מסיבות סיום יכולים לפנות לוועדת חריגים על מנת לקבל אישור חריג לקיים את האירוע". מדובר בוועדת חריגים של הסתדרות המורים, והפנייה נעשית דרך הסניף. זמן קצר לאחר אותה הודעה, הזיגזג נמשך כשבהודעה נוספת מסרו כי "מסיבות הסיום מתקיימות כרגיל, כפי שהתקיימו בכל ימי העיצומים והשביתות".
אתמול אחר הצהריים הודיע ליברמן, שפעל מאחורי גבה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, כי משרד האוצר יתקצב כבר מיום ראשון הקרוב את פעילויות הקיץ בבתי הספר ובגני הילדים, "כך שהמשק יוכל להמשיך לפעול כסדרו", כדבריו. אבל יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, הבהיר כי הסייעות לא ישתפו פעולה עם המהלך - ויגיעו לבתי הספר רק ב-1 ביולי, מה שמותיר את הכאוס בעינו.
4 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
יפה בן דויד. לא צפויה פריצת דרך
(צילום: הדר יואביאן )
4 צפייה בגלריה
תמונה של קובי בר נתן
תמונה של קובי בר נתן
קובי בר נתן. נפגש הבוקר עם יפה בן דויד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כעת הרשויות השונות מנסות לגייס מספיק כוח אדם, כדי לנסות להפעיל בכל זאת את הקייטנות בגנים ואת "בית הספר של החופש הגדול", כבר מיום ראשון. שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, אמר כי "המועצות האזוריות נערכות להפעלת מערכת החינוך בגני הילדים ובכיתות א'-ג' החל מיום ראשון, באמצעות סייעות העובדות ברשות המקומית וגיוס צוותים נוספים".
"זה מורכב מאוד, יש לא מעט אתגרים של גיוס כוח אדם למשל, ואנחנו מקווים שההסתדרות לא תכריז על סכסוך עבודה ותאפשר את הפעלת המערכת", הוסיף חג'ג'. "כל עוד אין הכרזה על סכסוך עבודה, הסייעות מורשות לעבוד". אבל בהסתדרות סבורים אחרת ומבהירים כי כל עוד לא יהיה איש חינוך בכיתה או בגן, הסייעות לא יפתחו את הגנים.
כבר אתמול מתח יו"ר ההסתדרות ביקורת חריפה על המהלך שיזם ליברמן בגיבוי השלטון המקומי: "הסייעות ותומכות החינוך הן לא הכוח המאסף במערכת החינוך אלא נכס אנושי ומקצועי חשוב. הניסיון להטיל את כל נטל מערכת החינוך על גבן של הסייעות לא יצלח. לא אאפשר לאף גורם להפיל את כשלון המשא ומתן על ראשן של הסייעות. אני מודיע בכך שבכל בית ספר או גן ילדים שאליו לא תגיע מורה או גננת מוסמכת – הסייעות לא יגיעו לעבודה".
4 צפייה בגלריה
גננות מפגינות מול לשכת ביבס במודיעין במחאה על פתיחת גנים עם סייעות
גננות מפגינות מול לשכת ביבס במודיעין במחאה על פתיחת גנים עם סייעות
מחאת הגננות במודיעין
4 צפייה בגלריה
ילדים בפעילות של קייטנת החופש הגדול
ילדים בפעילות של קייטנת החופש הגדול
תלמידים בפעילות קיץ בבתי הספר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
היום נפתחו הגנים מהבוקר בערים בודדות בלבד. מדובר, בין היתר, במודיעין, גני תקווה, כפר סבא, עפולה, לוד, קריית ביאליק, מעלה אדומים ופרדס חנה-כרכור. בכוכב יאיר-צור יגאל חלק מהצהרונים נפתחו מהבוקר.
במודיעין, שם נפתחו הגנים מהבוקר, הפגינו גננות מול לשכת ראש העיר חיים ביבס, במחאה על פתיחת הגנים בעזרת סייעות. בחריש הודיעו כי הגנים ייפתחו על ידי הסייעות, אבל הבוקר אמרו שחלקם לא נפתחו, בעקבות ההוראה מההסתדרות לסייעות. "יש גנים שבהם הסייעות לא מקבלות את הילדים, נמשיך לפעול למציאת פתרונות", אמרו.
רענן בן צור השתתף בהכנת הכתבה