ח"כ אחמד טיבי אמר הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet, כי הוא לא מעוניין לברך על קיומה של פסגת הנגב בשדה בוקר, שבה ישתתפו ארבעה שרי חוץ ממדינות ערביות לצד שר החוץ יאיר לפיד ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. "אני מעדיף ועדה שתטפל בפשיעה, בחברה הערבית. רק הבוקר נרצח עוד צעיר בתל שבע, ומתחילת השנה 20 נרצחים. זה הדבר המטריד ביותר היום ובזה צריך לטפל". לגבי החשש מהסלמה בחודש הרמדאן, אמר כי "הכול תלוי בהתנהלות של משטרת מחוז ירושלים".
טיבי אמר שהוא מעריך שאי-הגעתו של שר החוץ הירדני לפסגה קשורה בעובדה שלא הוזמן אליה נציג פלסטיני. "הוועידה לא דנה בנושא החשוב ביותר - הכיבוש", אמר טיבי, שהוסיף כי הוא מסרב לשלוח מסר לירדנים בעניין אי-ההשתתפות: "הוא יודע מה חשוב באמת. אני מכבד את ההחלטות של ממשלת ירדן".
האלימות היא סוגיה חשובה, אבל זה לא סותר. נדמה שההתעקשות שלכם קצת תמוהה. "אנחנו צריכים לרקוד לפי החליל של התקשורת או הממשלה? מי אמר שאנחנו צריכים לברך או לגנות לפי התקשורת? זה לא מה שעושה מפלגה עם מצפן פוליטי או מצפון פוליטי. בינתיים הנושא הבוער של הארץ הזו בכל הקצוות שלה זה הכיבוש והיעדר תהליך מדיני. כאשר יהיה תהליך מדיני כן, מועיל, עם תוצאה, אולי אז אפשר לדבר אחרת בצורה חיובית. אבל בינתיים כאשר מתעלמים מהסוגייה הפלסטינית על כיבוש, על עם המדכא עם אחר".
2 צפייה בגלריה
שר החוץ הירדני איימן ספדי. "הוא יודע מה חשוב באמת"
שר החוץ הירדני איימן ספדי. "הוא יודע מה חשוב באמת"
שר החוץ הירדני איימן ספדי. "הוא יודע מה חשוב באמת"
(צילום: AFP)
יכול להיות שהעולם הערבי החליט שיש עוד סוגיות, ולא רק הפלסטינית? "יש עוד נושאים ואני מצר על כך, אבל אני ער לעובדה שיש בעיות נוספות במזרח התיכון לכל מדינה ומדינה, למשטר ומשטר. אני אמשיך לומר בכל במה - הבעיה החשובה, האקוטית והכרונית היא הכיבוש וזכות ההגדרה העצמית של העם הפלסטיני. היום לפני 20 שנה פורסמה יוזמת הליגה הערבית. אני מבקש מכל העולם להיצמד ליוזמה זו ומישראל להתייחס ברצינות ליוזמה זו. יש אנשים שהאג'נדות שלהם השתנו, אבל הכיבוש נשאר אותו דבר והשלטון - גם".
גם ברשות הפלסטינית הכיבוש לא בראש סדר העדיפויות. הירדנים מנסים למזער הסלמה ברמדאן, גם אתה קורא להרגעה? "אני חוזר לכיבוש, הכיבוש הוא המקור לכל מה שקורה - לכן צריך להמעיט את החיכוך, האלימות, ההרג. כל אלימות בין ישראלים לפלסטינים היא בגלל הכיבוש, לכן צריך לסיים את האלימות באמצעות סיום הכיבוש. אם לא מטפלים בבעיה היסודית, בסיבה העקרונית למחלה, הסימנים שלה ימשיכו".
2 צפייה בגלריה
מלון ישרוטל קדמא בשדה בוקר
מלון ישרוטל קדמא בשדה בוקר
ההיערכות לפסגת הנגב במלון קדמא, הבוקר. "יש אנשים שהאג'נדות שלהם השתנו"
(צילום: רועי עידן)
אתה מעריך שעלולה להיות כאן התלקחות בחודש הקרוב? "הכול תלוי בהתנהגות של משטרת ירושלים, במזרח לדוגמא. מי שרוצה שיהיה שקט לא הולך לפרוץ למוסדות פלסטיניים בירושלים המזרחית כמו קבוצת אל-הילאל, קבוצת כדורגל, ומאיים לסגור אותה. פורצים בבוקר כוחות ביטחון ואז אומרים להם שיש להם חוב של 10 מיליון שקל. כך לא מטפלים בחוב. מי שרוצה להרגיע את השטח לא מכה צעירים באזור באב אל עמוד (שער שכם - א.ל), מי שרוצה להרגיע את השטח לא מונע מאנשים להגיע לתפילה ולכן צריך לשנות דיסקט, אם זו המטרה. כשאני שומע שמדברים על זה שיש חשש מחודש הרמדאן, אני מתחיל לחשוד ולדאוג ממי שמפיץ את השנאה והחשש הזה, שמא הוא רוצה להמשיך להתנהג אותו הדבר".