לאחר ששר הביטחון בני גנץ תקף במרומז את בכיריו בהנהגת המדינה ואמר בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "יחסים אסטרטגיים לא מנהלים בטוויטר", מודה שר החוץ יאיר לפיד באותה ועידה: "יש לנו דיאלוג מורכב מול האמריקנים, אנחנו לא מסתירים את העובדה שיש לנו חילוקי דעות עם הממשל".
"פרסמנו בסוף השבוע את המחאה הנמרצת שלנו נגד זה", אמר לפיד על הכוונה האמריקנית להסיר את ההגדרה של משמרות המהפכה כארגון טרור. "אבל מה שיותר חשוב ואני אומר את זה מפה על הבמה שאנחנו - וזו הודעה - גם אם הממשל האמריקני יסיר את ההגדרה של משמרות המהפכה כארגון טרור, מבחינתה של מדינת ישראל, גם ברמה המעשית וגם ברמה הביטחונית הצבאית, משמרות המהפכה זה ארגון טרור ואנחנו נמשיך לנהוג בו ככזה. כמו שמדינת ישראל נלחמת בטרור בכל מקום שהוא נמצא, נילחם גם בטרור של משמרות המהפכה".
1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד בריאיון, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתשובה לשאלה מדוע לא התייחס בהודעת שפרסם לאחר נאומו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לכך שהוא למעשה השווה בין השואה לבין המתקפה הרוסית, אמר לפיד: "לי יש עיקרון שלא מתכתשים עם אנשים במצוקה. הוא במצוקה, אנשים שלו מתים. הוא נמצא תחת מלחמה. כמעט עד שהגעתי הנה התעסקתי בזוג ישראלי שמשרד החוץ הצליח להוציא אותו. אנשים שלו מתים, הוא במצוקה נוראה, מתוך זה הוא מדבר. זה קרה גם בקונגרס האמריקני, גם בפרלמנט הבריטי, הוא מרגיש שהעולם לא מספיק עוזר לו. הדברים שהוא אמר שם כן נוגעים במשהו עמוק, התחושה שלהם שיש קרב בין נאצים. שני הצדדים קוראים לצד השני נאצים ויש פה הוזלת השואה".
דמיינתי לעצמי מה טומי לפיד היה אומר במצב כזה והתגובה שלו כנראה הייתה מאוד חריפה. "אני בנו המרוסן של פרא אדם. אבא היה אדם יצרי ממני, אני יותר שקול. צריך לזכור נכון שהוא היה איש שהתמודד בזעם נגד כל ניסיון של זילות השואה".
מדינות קטנות יותר מאיתנו ושלפי גורמים זרים אינן מחזיקות בנשק גרעיני מספקות לאוקראינים נשק ותמיכה. פה לפני זלנסקי אפילו כיפת ברזל אנחנו לא מוכנים לתת להם. "זה לא מדויק. אנחנו בקשר מתמיד עם האמריקנים כדי לוודא שיש תיאום. אני מכיר בזה שלישראל יש גבול ביטחוני עם רוסיה בסוריה וגם יש עוד משהו שלא מעסיק מדינות אחרות וזה שיש 600 אלף יהודים ברוסיה ו-60 אלף ישראלים וגם לגורלם מדינת ישראל אחראית".
לפיד לא סבור שיש להפסיק את התיווך בין רוסיה לאוקראינה, תיווך שעליו נמתחה ביקורת חריפה: "אני וראש הממשלה שואלים את השאלה הפוך. האם יש לנו את הזכות המוסרית לא לנסות אם אנחנו חושבים שיש סיכוי מסוים שזה יעזור, והתשובה היא לא. אני אמרתי שאנחנו צריכים לפעול גם לפי האינטרסים. לא רק לפיהם".
בעוד שנה ומשהו אתה תהיה ראש ממשלה? "אני מאמין שכן. חתמתי הסכם עם אנשים שאני סומך עליהם. השאלה שלך נובעת מזה שהרגילו אותנו במשך הרבה שנים שהסכם זה לא הסכם, שקר רודף שקר. אני לא חושב ככה, אני לא כזה. לא רק שאני חושב שהממשלה תחזיק מעמד ארבע שנים, אני חושב שגם הממשלה הבאה תיראה פחות או יותר אותו דבר".