אחרי שנעדר מההצהרה הפומבית שפרסמו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ הצטרף הבוקר (שני) לקריאה להשאיר את משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור של ארצות הברית וקרא לתיאום עמדות עם האמריקנים.
בריאיון ליוסי יהושוע בוועידת "האנשים של המדינה" של ידיעות אחרונות ו-ynet אמר גנץ כי "אני רוצה להיות נורא ברור בעניין הזה: משמרות המהפכה הן ארגון טרור, וככה הם צריכים להישאר וככה צריכים לתפוס אותם. הדבר השני שחשוב להבין הוא שאנחנו צריכים לתאם עם ארה"ב את המהלכים שלנו ואת העמדות שלנו, ולהשמיע להם אותם בדרכים חד-משמעיות".
4 צפייה בגלריה
ועידה ועידת האנשים של המדינה בני גנץ
ועידה ועידת האנשים של המדינה בני גנץ
"איראן היא בעיה אזורית עולמית". גנץ
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
ולדימיר זילנסקי
ולדימיר זילנסקי
"דיבר מדם לבו". זלנסקי
(צילום: ערוץ כנסת)
גנץ הוסיף כי "אני חושב שבסופו של דבר, את היחסים האסטרטגיים של מדינת ישראל עם ארה"ב, מדינות המערב ועם מדינות האזור - לא מנהלים בטוויטר. עושים את זה ישירות מולם, וזה מה שאני עושה. אני בקשר עם כל הגורמים האמריקנים ומסתובב בכל מדינות האזור, כאלה שעם יחסים עם ישראל וכאלה שבלי.
"צריך להבין שאיראן היא בעיה אזורית ועולמית, והיא איום קיומי פוטנציאלי למדינת ישראל, לכן אנחנו חייבים לרתום את העולם וחייבים להעמיד את היכולות שלנו מודיעינית, התקפית והגנתית", אמר גנץ. "ההסכם הזה אינו הסכם טוב, יש בו חורים ואנחנו מבהירים את זה בקבוצות העבודה לאמריקנים. אנחנו צריכים לוודא שבשנים הקרובות עושים הכל בשביל לפצות על החורים הישנים, ולדחות את קצה ההסכם הזה הכי רחוק שאפשר".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ וחאמד בן עיסא אל-חליפה
בני גנץ וחאמד בן עיסא אל-חליפה
"דברים נפלאים נסתרים מן העין". גנץ בבחריין
(צילום: אלעד מלכה)
על כך שארה"ב למעשה רגע לפני חתימה על ההסכם, אמר גנץ: "יכול להיות. לכן אני בא ואומר שאנחנו לא מרפים מהשיח, ובעיקר כמו שאמרתי בהתחלה - אנחנו לא צד להסכם הזה. ראש הממשלה אמר שאנחנו לא צד להסכם הזה, אני אומר לך שאנחנו לא צד להסכם הזה. אנחנו בסופו של דבר נשמור את גורלנו בידינו ולא בידי העולם".
גנץ נשאל על התיאום הביטחוני עם בחריין, על רקע ביקורו במדינה, ואמר כי "דברים נפלאים נסתרים מן העין. בעולם הביטחון לא הכול צריך להיות מעל פני השטח. יש מגעים בתחומים שונים של עשייה ביטחונית, יש עסקאות ביטחוניות שהולכות ונרקמות בינינו לבין מדינות שונות באזור". כשנשאל אם הדבר כולל מכירה של מערכת כיפת ברזל או מערכות אחרות, השיב גנץ: "לא נכנס למערכת כזו או אחרת. לא תוציא ממני מה שאני לא מוכן להוציא. מדינת ישראל צריכה לשמור על קשרים, לפתח אותם, להיות מעורבת בסביבה ולקדם שיתופי פעולה. זה מה שאנחנו עושים".

"זלנסקי? לא נכנס לוויכוח על כל משפט"

שר הביטחון התייחס גם לנאומו של נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, ולמרות הביקורת הקשה שהושמעה לאחר דבריו, הגיב לזלנסקי באופן מתון יותר. "האיש מנהל את מאבק חייו", אמר גנץ. "מנהל את מאבק עמו במערכה קשה ביותר. הוא דיבר מדם לבו ומתחושות העומק שלו. אני לא נכנס לוויכוח על כל משפט שאמר, כי אני מכניס את המשפטים שלו לתוך קונוטציה אסטרטגית מנהיגותית שבתוכה הוא נמצא".

4 צפייה בגלריה
ועידה ועידת האנשים של המדינה יוסי יהושוע בני גנץ
ועידה ועידת האנשים של המדינה יוסי יהושוע בני גנץ
"לאפשר הגעת פליטים במספרים סבירים". יוסי יהושוע עם גנץ בוועידה
(צילום: עמית שאבי)
גנץ הבהיר: "חשוב שיהיה ברור - מדינת ישראל היא בצד הנכון. היא נגד האגרסיביות שמופעלת באוקראינה, היא בעד העמדה של המערב והיא עושה ככל יכולתה בצורה הנכונה לסייע לאוקראינה. אנחנו בודקים כל הזמן מה שאפשר לעשות ואיך נכון לעשות. אנחנו עושים את זה גם מול אוקראינה". זלנסקי, נציין, שינה את הטון במהלך הלילה - ואמר כי הוא מעריך את המאמצים הישראלים.
שר הביטחון נשאל אם המדיניות של שרת הפנים איילת שקד כלפי פליטי המלחמה היא נכונה, והשיב: "אני חושב שמדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה, והיא חייבת לקלוט עלייה בכל סיטואציה, ולאפשר הגעה של פליטים במספרים שהם מספרים סבירים. אני חושב שזה מה שקורה".
בפתח דבריו התייחס גנץ לפטירתו של הרב חיים קניבסקי, שאותו הכיר באופן אישי. "הרב קניבסקי הוא מגדולי הדור. אדם שבעצם מגיל קטן מאוד, 7-6, לא פסק מללמוד ולא השבית אפילו דקה", אמר גנץ. "יצא לי גם הכבוד להיפגש איתו לפגישה קצרה שהמסר המרכזי בה היה איך מחזיקים את אחדות ישראל. הוא הלך לעולמו בשיבה טובה והשאיר אחריו מורשת מאוד מאוד גדולה".
גנץ הוסיף כי "ראינו אתמול את המדינה מתרוקנת לכבוד הלווייתו במרכז הארץ עם הרבה מאוד סובלנות, ואני חושב שראוי להגיד על זה מילה טובה. בסופו של דבר צריך לדעת לכבד מאורעות חשובים אחד של השני. להבדיל אלפי הבדלות, כשאנחנו עושים את מרתון תל אביב אנחנו חוסמים את תל אביב, או שיש הלוויה גדולה של איש ציבור או זמר, צריך לדעת לכבד, אפשר לדעת לכבד ואני שמח שזה מה שהיה".
כשנשאל אם הוא מוטרד מהירידה במדד אמון הציבור בצבא, השיב גנץ: "כן, זה דבר שמטריד אותי. אנחנו נמצאים בחברה דמוקרטית, מאוד פתוחה, יש לה דרישות משלה. אני רוצה להגיד לכם שצה"ל הוא צבא חזק, צבא מסור, ומערכת הביטחון עוטפת אותו ומאפשרת לו לקיים את המשימות שלו. יש למדינת ישראל במה להיות גאה".