3 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי, יאיר לפיד
וולודימיר זלנסקי, יאיר לפיד
(צילום: EPA, עמוס בן גרשום, לע"מ)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביטל שיחת טלפון שתוכננה עם ראש הממשלה יאיר לפיד ביום העצמאות האוקראיני שחל בשבוע שעבר. זאת, עקב כעסם של האוקראינים על ישראל, שלא השתתפה ב"פלטפורמת קרים" – כנס בינלאומי וירטואלי, שבו משתתפות מדינות מכל העולם שמצהירות על תמיכתן המפורשת בשייכות חצי האי קרים לאוקראינה.
חצי האי קרים נכבש על ידי צבא רוסיה מידי אוקראינה ב-2014 בעקבות ההתקוממות העממית שבה הודח מהשלטון האוקראיני הנשיא הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ'. מיד לאחר מכן קיימה בו רוסיה משאל עם שבו לדבריה ניצח המחנה התומך בהצטרפות לרוסיה – וחצי האי סופח אליה. מאז דרשה קייב ממוסקבה להשיב לה את חצי האי, ובמקביל נלחמה במורדים פרו-רוסים שכבשו בסיוע רוסיה עוד ועוד שטחים בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה.
המפגש הווירטואלי התקיים השנה ב-23 באוגוסט, יום לפני יום העצמאות האוקראיני שנחגג ב-24 באוגוסט, והוא היה למעשה המפגש השני שהתקיים באותה פלטפורמה. ראש הממשלה יאיר לפיד לא השתתף בו – והנשיא האוקראיני כעס וסירב לקיים את השיחה עם לפיד. את השיחה יזמו מלכתחילה האוקראינים, כדי לדון בדרכים לביטול העלייה לרגל של חסידים לאומן בראש השנה.

גם לפיד וגם נשיא המדינה יצחק הרצוג שיגרו איגרת ברכה לזלנסקי לרגל יום העצמאות. ל-ynet נודע כי כעת מתקיימים מגעים לקיום שיחה בין לפיד לזלנסקי ב-1 בספטמבר.
בתוך כך, השב"כ ומשטרת אוקראינה פרסמו בסוף השבוע המלצה לחסידים להימנע השנה מביקור בעיר אומן שבאוקראינה כדי לחגוג את ראש השנה. ההחלטה התקבלה במשותף עם סוכנויות אכיפת החוק בישראל וגורמים אחראיים ברשויות האוקראיניות. ההסבר להמלצה הוא הסבירות הגבוהה להפגזות ושיגור טילים, כמו גם פעולות נוספות של הצד הרוסי.
3 צפייה בגלריה
ההמלצה: להימנע מהגעה השנה. אומן
ההמלצה: להימנע מהגעה השנה. אומן
ההמלצה: להימנע מהגעה השנה. אומן
(צילום: אדוארד דוקס)
האוקראינים חוששים ממה שהם מגדירים "פרובוקציות של הרוסים נגד החסידים", ולכן פרסמו המלצה שקוראת להימנע מהגעה למדינה. "מי שבכל זאת יתעקש לעלות לרגל לאומן חייב לעמוד בתוקף בדרישות השלטונות, ובכלל זה לכבד את העוצר, למלא אחר הוראות נציגי אכיפת החוק בהינתן אזהרות אוויריות ועוד. כך ניתן למזער את הסיכונים הקיימים למאמינים בחג החשוב הזה לעם היהודי", נכתב בהמלצה האוקראינית.