קיומה של הילולת ראש השנה באומן מוטל בספק בשל המלחמה, השגרירות האוקראינית הודיעה לישראל כי לא תתיר כניסת תיירים למדינה – אבל ראשת העיר טוענת כי באומן שוהים כבר כ-300 חסידים שהקדימו להגיע כדי להשתתף בהילולה. אירינה פלטנבה טוענת עוד כי החסידים שהגיעו לעיר טרם שילמו את מס התיירים שנכנס השנה לתוקף, ועומד על 300 גריבנה ליום לאדם. "עד כה", אמרה, "לא קיבלנו אף אגורה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
גורמים בקהילה באומן מאשרים כי אכן הגיעו כמה מאות מאמינים לעיר – אך לדבריהם, מדובר בעיקר בחסידים שהגיעו בשל חופשת הקיץ. ראשת העיר מתעקשת, בראיונות לתקשורת האוקראינית, כי המאמינים הגיעו עכשיו כדי להישאר עד לראש השנה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
אין זו הפעם הראשונה שהחסידים מקדימים הגעה לסגירה: בחודש אוגוסט שעבר הקדימו כעשרת-אלפים ישראלים את הגעתם לאומן, מחשש כי ממשלות ישראל או אוקראינה יטילו הגבלות שיקשו עליהם את ההגעה בשל נגיף הקורונה.

ישראל ואוקראינה מבקשות להגיע להסכמה

לפני כחודש הודיעה שגרירות אוקראינה בישראל כי אוקראינה לא תתיר כניסת תיירים זרים למדינה, ולא תוכל לערוב לשלומם של העולים לרגל לאומן. עד כה טרם הוחלט על הגבלות של ממש בכניסות היבשתיות לאוקראינה – הדרך היחידה להיכנס למדינה בהיעדר טיסות.
2 צפייה בגלריה
הילולה בציון הקבר, במהלך חגי תשרי
הילולה בציון הקבר, במהלך חגי תשרי
ההילולה בציון הקבר במהלך חגי תשרי, ארכיון
(צילום: AFP)
גם שגרירות ישראל באוקראינה קראה לישראלים להימנע מלהגיע לביקור במדינה, כולל באומן ובסביבותיה, והחששות גברו לאחר מתקפת רקטות רוסית לאזור אומן. נשיא המדינה, יצחק הרצוג, צפוי לשוחח בימים הקרובים עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, לקראת יום העצמאות של אוקראינה שיחול ב-24 באוגוסט. בין הנושאים שיידונו – סוגיית העלייה לרגל של חסידי ברסלב לאומן במהלך ראש השנה.
שתי המדינות מנהלות מגעים בנושא ההגעה לאומן, כאשר ההערכה היא שהחסידים יגיעו בכל מקרה, ולכן מבקשות המדינות להגיע לתיאום. האוקראינים טרם החליטו אם להטיל מגבלות כניסה בגבולות, וכלי תקשורת באוקראינה דיווחו כי צפויה שיחת טלפון מכרעת של זלנסקי עם ראש הממשלה, יאיר לפיד, שבה יוחלט עקרונית אם תהיה עלייה לרגל או לא. גורמים המעורים בנושא אומרים כי בשיחה הצפויה עם הנשיא הרצוג, יידון כאמור גם נושא אומן.

"הם הופכים לנטל ביטחוני"

באוקראינה התפרסמו דיווחים שלפיהם במקרה שהעלייה לרגל תצא בכל זאת לפועל, ידרשו האוקראינים את מלוא אחריותו של הצד הישראלי, עד להשתתפותה של משטרת ישראל בהשלטת הסדר בעיר, דבר שכבר קרה גם בשנים עברו.
2 צפייה בגלריה
פליטים מחכים בתור לחלוקת מזון באומן
פליטים מחכים בתור לחלוקת מזון באומן
פליטים מחכים בתור לחלוקת מזון באומן
(צילום: עמית שאבי)
הפעיל החברתי, אלכס טנצר, אמר כי "חסידים שמגיעים עכשיו לאומן מסכנים לא רק את עצמם. הם הופכים לנטל ביטחוני. מאחר שלרובם או לכולם אין ביטוח במקרה של התקפה רוסית, הם עלולים לגרום נזק הומניטרי וכלכלי למדינת ישראל, ואסון לעם יהודי. אסור להם להגיע לאומן, כי היא בקלות יכולה להפוך לאזור אסון, ולהפוך מאזור שקט לאזור מלחמה".
שלומי אלישע, סמנכ"ל ארגון הצלה אוקראינה, אמר כי "אנו קשובים לרחשי השטח. נכון לעכשיו, אנחנו מתארגנים כרגיל לקיבוץ ראש השנה, ושמים דגש על היערכות בצורה הבטוחה ביותר, עקב המצב הביטחוני הרגיש במדינה. בסופו של דבר, ההחלטה היא של ממשלת אוקראינה, ונכבד כל החלטה מצידם. צריך להרבות בתפילה שאוקראינה תנצח במערכה, והשקט והשלום ישובו למדינה".