במחנה הממלכתי מתנגדים ליוזמת דרעי לדחות את פרסום פסק הדין בבג"ץ הסבירות והנבצרות. בהודעה שפורסמה בצהריים (שני) מטעם המפלגה נמסר כי מדובר ב"תקדים מסוכן לעתיד, שפוגע בעצמאות בית המשפט".
לפי המחנה הממלכתי, "התערבות בעת הזו ובאופן הזה, תחולל ויכוח ציבורי קשה שיגלגל את תפוח האדמה הלוהט לפתחו של בית המשפט, ובכך תפגע באחדות העם. בטווח הרחוק – עלינו לקדם רפורמה שתעגן את כללי המשחק בהסכמה רחבה. כך ניסינו לעשות וכך נעשה, אחרי שננצח במלחמה".
גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הביע התנגדות להצעת החוק של יו"ר ש"ס: "שדרעי יחליט אם הוא מנהיג או עסקן", אמר. "אנחנו נתנגד להצעת החוק שלו".
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי ו בני גנץ
אריה דרעי ו בני גנץ
גנץ ודרעי. התנגדות ליוזמה החדשה
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ )
היוזמה של יו"ר ש"ס פורסמה אתמול (א') לאחר שהנחה את שר הפנים משה ארבל ואת חברי הכנסת ינון אזולאי וארז מלול לקידום וגיבוש חוק בחקיקת בזק שימנע לעת עתה את פרסום פסקי הדין בבג"ץ הסבירות והנבצרות. לפי דברי ההסבר להצעת החוק, "פרסום פסקי הדין יביא להעמקת השסע בעם בזמן המלחמה, בשעה שחיילינו מחרפים נפשם על הגנת הארץ".
דרעי הורה ליזום תיקון מהיר של החוק וקביעת הוראת שעה לפיה תקופת כתיבת הפסיקה של שלושת החודשים תוארך לפרק זמן של תשעה חודשים בעניין הדורש הכרעה בתוקפו של חוק יסוד. באופן זה, נכתב בדברי ההסבר להצעה, יוכל בית המשפט לפרסם את החלטתו מאוחר יותר, "מבלי להיות כבול לסד הזמנים שבלחימה, ובכך נמנע את הקרע והפילוג בעם בעת הזו".
משפטנים בכירים הביעו שאט נפש מההצעה, ואמרו שמדובר בחוק פרסונלי שאמור להיחקק מיד לאחר שפורסם שרוב השופטים הכריעו בעד הפסילה. "מדובר בשינוי כללי המשחק תוך כדי התהוותם", אמרו. הם הסבירו שמועד פרסום פסק הדין ידוע זה חודשים רבים ורק עתה, בעקבות הדלפת טיוטת פסק הדין, מנסה הכנסת להתגבר עליו תוך שימוש בטיעונים פטריוטיים כביכול".
2 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ בחוק הנבצרות
דיון בג"ץ בחוק הנבצרות
הדיון בבג"ץ. "דרושה הסכמה רחבה"
(צילום: מארק ישראל סלם)
לפי טיוטת פסק הדין שנחשפה בשבוע שעבר, מסתמן רוב בקרב 15 שופטי בית המשפט העליון לפסילת החוק, כאשר שמונה מהם תומכים בפסילתו מול שבעה מתנגדים. לפי דיווח בחדשות 12, הנשיאה לשעבר חיות כתבה בפסיקתה כי "חוק היסוד מהווה סטייה ניכרת מ'החוקה בהתוות', ועל כן חייב היה להתקבל בהסכמה רחבה, ולא ברוב קואליציוני דחוק".
ברשות השופטת גינו את הדלפת הטיוטה, והדגישו כי "כתיבת פסק הדין טרם הושלמה. אנו רואים בחומרה רבה הדלפות בלתי מוסמכות ולא נתייחס לכך. פסק הדין יפורסם לאחר שתושלם כתיבתו".