גורם ישראלי בכיר התייחס בצהריים (שבת) למגעים המתקדמים על החזרה להסכם הגרעין, ואמר כי בישראל מקווים שעדיין ניתן לשנות את הכיוון שבו, כך נראה, הולכת ארה"ב. "הפור עוד לא נפל. היינו כבר במצב יותר מתקדם מזה", הוא אמר. "השינוי הוא שיש פתאום נכונות איראנית, אבל האיראנים לא עובדים כל כך מהר. אנחנו מקווים שזה הפיך". כחלק מהלחץ הישראלי הגובר להימנע מחתימה על ההסכם, ייצא בשבוע הבא ראש המל"ל איל חולתא לארה"ב בשליחות ראש הממשלה יאיר לפיד.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס, AP)
הגורם הבכיר הוסיף כי עמדתה של ישראל נוגדת את ההסכם. "אם הם ילכו לשם – ננסה למקסם הישגים בתוך ההסכם", הוא אמר. לדברי הגורם, במקרה שאכן ייחתם הסכם הגרעין בתנאים דומים להסכם שממנו פרשה ארה"ב ב-2018, "זו תהיה ההוכחה שהיציאה מההסכם ללא תוכנית ב' הייתה טעות. בסוף נגמור עם הסכם יותר גרוע".
בכל הנוגע ל"תיקים הפתוחים" – החקירות שמנהלת סבא"א בעניין שרידי אורניום שאותרו באתרים לא מוכרזים באיראן, חקירות שאותן מבקשת טהרן לסגור, אמרו בישראל כי "אם כופים על סבא"א לסגור אותם (את התיקים - א"א) זה בערך הסוף של סבא"א כגוף מקצועי ולא פוליטי. תהיה על זה מלחמה גם בין סבא"א לבין המעצמות אם ירצו ללכת לשם".

בכיר בממשל ביידן אמר הלילה לרשת CNN כי טהרן חזרה בה מהדרישה להוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור כחלק מתגובתה לטיוטה הסופית של האיחוד האירופי. "אם אנחנו קרובים להסכם, זו הסיבה", אמר הבכיר. לטענתו, בטהרן ויתרו גם על דרישות להסרת סנקציות מחברות הקשורות למשמרות המהפכה.
"החתימה על ההסכם קרובה יותר משהייתה לפני שבועיים, אבל זה לא ודאי כי נותרו עדיין פערים", הוסיף הבכיר. בכיר אחר ציין כי המומנטום חיובי, אך הבהיר כי ייתכן שההתקדמות במו"מ תהיה איטית מעתה ואילך – אף שלדבריו, הכיוון חיובי יותר מבכל נקודת זמן אחרת בשנה האחרונה.
מנגד, רשת "איראן אינטרנשיונל", רשת במימון סעודי שמקום מושבה בלונדון, דיווחה הלילה בהתבססה על דוח מפגישה סגורה שקיים ראש צוות המו"מ האיראני, עלי באגרי קאני, כי הוויתור על הסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור אינו סופי, ושהצדדים ידונו בכך לאחר חזרה אפשרית להסכם. מלבד זאת נטען כי ארה"ב הסכימה לא להטיל סנקציות על חברות שיקיימו קשרים עסקיים עם משמרות המהפכה, גם בתחום הפטרו-כימיה.
3 צפייה בגלריה
מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי איראן מנתקת מצלמות מעקב אתרי גרעין
מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי איראן מנתקת מצלמות מעקב אתרי גרעין
ראש סבא"א רפאל גרוסי. התיקים הפתוחים ייסגרו? "זה הסוף שלהם כגוף מקצועי ולא פוליטי"
( צילום: AFP )
אחת הסוגיות שדרשה איראן לפתור במסגרת המו"מ הייתה התחייבות אמריקנית למלא את ההסכם ולא לפרוש ממנו, גם אם הנשיא בבית הלבן יתחלף. לפי דברי ראש צוות המו"מ האיראני, בהסכם החדש בין הצדדים נכתב כי "המשתתפות מציינות את ההתחייבות הנחושה של נשיא ארה"ב לחזור למילוי ההסכם, ככל שאיראן נותרת מחויבת לו". הנוסח הזה, לפי הדיווח, אינו מחייב בהכרח, אולם לפי באגרי קאני – הוא "מבטיח שנשיא ארה"ב יקיים את ההסכם".
עוד ויתור אמריקני, כך לפי הדיווח, הוא הסכמה לפיה מנגנון ה-snapback, שמאפשר לכל אחד מהצדדים בהסכם לחדש מיד את הסנקציות הבינלאומיות על איראן אם קבע כי היא מפרה את התנאים, יתאפשר רק בהתבסס על דוחות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. אם אחת המדינות החתומות על ההסכם תפעיל את המנגנון באופן חד-צדדי, כך טען באגרי קאני, האחרות לא ישתפו פעולה – ויפצו את איראן.
3 צפייה בגלריה
שיחות גרעין עם איראן ב וינה דיפלומטים נכנסים
שיחות גרעין עם איראן ב וינה דיפלומטים נכנסים
דיפלומטים בשיחות הגרעין בווינה, בתחילת החודש. בישראל טוענים: זמן להפסיק את המגעים
(צילום: AFP )
כבר ביום חמישי האחרון זיהו בישראל שינוי בקרב ההנהגה האיראנית לקראת חזרה להסכם הגרעין. בירושלים העבירו מסרים תקיפים למעצמות שמנהלות את המו"מ, וגורם מדיני בכיר אמר כי הגיע הזמן להפסיק את המגעים בשל סירובה של איראן לתנאים שהציגו האירופים.
הגורם הוסיף: "כל דבר אחר מעביר מסר של חולשה. האירופים שלחו לאיראן הצעה סופית שאינה עומדת בעקרונות שעליהם התחייבו האמריקנים, וקבעו כי ההצעה היא בבחינת Take it or leave it".
מבחינת ישראל, אמר הגורם, הגיעה העת לדון על מה יעשה המערב בעתיד הקרוב כדי למנוע מהאיראנים להגיע לנשק גרעיני. ישראל תדגיש בפני המערב כי היא לא תהיה מחויבת לשום הסכם - ותעשה את מה שיידרש ממנה כדי למנוע מאיראן להשתמש בשלוחות הטרור שלה באזור ולהגיע לפצצה. "ארצות הברית יודעת זאת, ומכירה בכך", אמר הגורם.