גורם בכיר בממשל ביידן אמר כי איראן הסכימה לוותר על אחת מדרישותיה העיקריות במשא ומתן מול המעצמות על החזרה להסכם הגרעין מ-2015, ולא תדרוש את הוצאת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור של מחלקת המדינה האמריקנית. כך דיווחה הלילה (בין שישי לשבת) רשת CNN.
4 צפייה בגלריה
משמרות המהפכה
משמרות המהפכה
חתימה על הסכם - קרובה יותר משהייתה לפני שבועיים. מצעד של משמרות המהפכה
(צילום: EPA)
בתגובתה לטיוטה ה"סופית" שהאיחוד האירופי הגיש לצדדים, במטרה לקדם את תהליך המשא ומתן, איראן לא חזרה על דרישתה זו. "הטקסט הנוכחי של ההסכם, והדרישות שלהם, לא מזכירים את משמרות המהפכה. אז אם אנחנו קרובים להסכם - זו הסיבה", אמר הבכיר, שגם הדגיש את עמידתה העיקשת של ארה"ב בנושא. הבכיר הוסיף כי בטהרן אף ויתרו על דרישות להסרת סנקציות מחברות הקשורות למשמרות המהפכה.
לדברי הבכיר, למרות שחתימה על ההסכם "קרובה יותר משהייתה לפני שבועיים, התוצאה עדיין אינה ודאית כי נותרו עדיין פערים. הנשיא ג'ו ביידן יאשר אך ורק עסקה התואמת את האינטרסים שלנו לביטחון לאומי". בכיר אחר הדגיש כי ההתקדמות במשא ומתן מנקודה זו ואילך עשויה להיות איטית, אך קיים מומנטום חיובי לכיוון חתימה על הסכם, יותר מבכל נקודת זמן אחרת בשנה החולפת. כשנשאל על כך בחודשים האחרונים, הנשיא ביידן התעקש כי לא יבטל את הסיווג של משמרות המהפכה כארגון טרור כחלק מתהליך המשא ומתן עם איראן.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ביידן התעקש על הותרת הארגון ברשימה. ביידן ונשיא איראן איברהים ראיסי
(צילום: AP, EPA)
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
ניהל קמפיין "לחץ מקסימלי" על טהרן. דונלד טראמפ
(צילום: רויטרס)
הכללת משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור הייתה מהלך של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב-2019, כחלק מקמפיין ה"מקסימום לחץ" על טהרן אחרי פרישת ארה"ב מההסכם שנה קודם לכן. ההחלטה של ממשל טראמפ החריפה את הבידוד של טהרן בכך שאפשרה הקפאת נכסים ואסרה על אמריקנים לקיים קשר עסקי כלשהו עם אנשי משמרות המהפכה. ממשל ביידן המשיך והטיל סנקציות נוספות על איראן גם במהלך השיחות על החזרה להסכם.
בעוד ארה"ב בטוחה שמכשול משמעותי אחד בדרך חזרה להסכם הוסר, עדיין קיימות סוגיות הדרושות ליבון. בין היתר, טהרן דורשת ערבות למקרה שנשיא אמריקני עתידי ייסוג מההסכם, ואת סגירתם של תיקי חקירה בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על תוכנית הגרעין שלה.
גורמים בממשל ביידן אמרו ל-CNN כי עמדת ממשל ביידן בסוגיות אלה לא השתנתה. לדבריהם, על איראן לתת דין וחשבון לסבא"א על עקבות אורניום שהסוכנות גילתה במתקנים איראניים ב-2019. כמו כן, וושינגטון הבהירה לטהרן כי אינה יכולה לכבול את ידיהם של ממשלים עתידיים או להבטיח פיצויים במקרה של נסיגה נוספת מההסכם.
4 צפייה בגלריה
ראש סוכנות הגרעין של איראן מוחמד אסלאמי ו ראש סבא"א רפאל גרוסי טהרן גרעין
ראש סוכנות הגרעין של איראן מוחמד אסלאמי ו ראש סבא"א רפאל גרוסי טהרן גרעין
איראן עדיין חייבת תשובות לסבא"א. ראש סבא"א רפאל גרוסי לצד ראש סוכנות הגרעין האיראנית אשתקד
(צילום: רויטרס)
מבחינה פוליטית בארה"ב, ההתנגדות הרפובליקנית להסכם נותרה איתנה ללא קשר לויתורים שעשתה איראן. ההתנגדות להסכם התעצמה בשבועות האחרונים אחרי שפורסם כי משרד המשפטים האמריקני העמיד לדין אזרח איראני שתכנן התנקשות ביועץ לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון, ולאחר ניסיון ההתנקשות בסופר סלמן רושדי, שזכה לתשבוחות מצד בכירים באיראן. הרפובליקנים התעקשו כי ינסו לחסום כל הקלה בסנקציות עבור איראן אם תחזור להסכם.
הסנטור הרפובליקני טד קרוז אמר ל-CNN כי "ההסכם מבטל את הסנקציות ומציף את המשטר במיליארדי דולרים, תוך כדי הניסיונות של איראן להתנקש בחייהם של בכירי ממשל לשעבר ומתנגדי משטר על אדמת ארה"ב". הוא הוסיף כי הוא "מחויב לחסימה וביטול של הסכם קטסטרופלי זה".
עד עתה, ארה"ב סיפקה משוב על תהליך המשא ומתן לאיחוד האירופי בלבד, אך טרם נמסרה תגובה רשמית מצדה להצעות האיראניות והאירופאיות. "כרגיל בממשל ביידן, אנחנו עושים את שיעורי הבית שלנו", אמר גורם בכיר בממשל. "אנחנו מתייעצים עם המומחים שלנו, וכשתהיה לנו תגובה מוכנה, נשלח אותה".
בחודש מרץ השנה, פורסם כי ממשל ביידן שקל להסיר את משמרות המהפכה של איראן מרשימת ארגוני הטרור, במידה וטהרן תוכל להבטיח שתרסן את פעילות הכוחות. בישראל קיבלו בתדהמה את הדיווחים על כוונת הממשל. ראש הממשלה דאז נפתלי בנט ושר החוץ דאז יאיר לפיד פרסמו הודעה פומבית חריפה נגד הממשל האמריקני. "משמרות המהפכה האיראניים הם החיזבאללה בלבנון, הם הג'יהאד האיסלאמי בעזה, הם הח'ותים בתימן, הם המיליציות בעיראק", כתבו השניים במכתב פומבי.
בנט ולפיד הוסיפו כי "משמרות המהפכה עומדים מאחורי ההתקפות על אזרחים וחיילים אמריקנים בכל רחבי המזרח התיכון, כולל בשנה האחרונה. הם אלה שעמדו מאחורי התכנונים להתנקש בחייהם של פקידי ממשל אמריקנים בכירים. הם חלק מרכזי ובלתי נפרד במכונת הדיכוי הרצחנית באיראן. הניסיון לבטל את הגדרת משמרות המהפכה כארגון טרור, הוא עלבון לקורבנות ומחיקה של מציאות מתועדת".
לאחר מכן, בכירי הממשל חזרו על עמדתם כי משמרות המהפכה הם ארגון טרור. גורמים בכירים בירושלים אמרו אז כי גם אם כן ייחתם הסכם בין המעצמות לאיראן – אי הסרת משמרות המהפכה מרשימת הטרור תקטין משמעותית את היכולת של משמרות המהפכה לעשות עסקים עם העולם ולהתעשר. משמרות המהפכה הם גם שחקן כלכלי מרכזי בכלכלה האיראנית, וחשיבותם עבור איראן גוברת במצב הנוכחי של שוק האנרגיה העולמי.