לא לחינם התמקדו מהומות הציבור הבדואי בשבוע שעבר באזורים סביב שגב שלום ותל שבע. מדובר ביישובים שבהם ההנהגה המקומית חלשה יחסית. ראש מועצת תל שבע עומר אבו רקייק אפילו ספג בעצמו אבן על מכוניתו. תוסיפו לכך אוכלוסייה צעירה והסתה ברשתות החברתיות - וקיבלתם מתכון להפרות סדר אלימות, יידוי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר נקודות משטרה ועוברי אורח ופגיעה בתשתיות.
מנגד, בעיר הבדואית רהט, שבה חיים כ-70 אלף איש, יצא ראש העיר לצמתים מלווה במפקד התחנה המקומית ונכבדי מקומיים, ואלה הצליחו לשמור על רגיעה יחסית. אחרי שהמהומות שככו (בתקווה), אנשי הציבור הבדואים התפנו להסביר מה קרה, וחוששים מצלקות שלא יגלידו.
אז מה קרה? במילה אחת, לטענתם: פוליטיקה. כלומר, סערת נטיעות ט"ו בשבט בשטח המצוי במחלוקת בין המדינה לבין בני שבט אלאטראש ליד צומת מולדה. אבו רקייק, אח בבית חולים בהכשרתו, עמד אמש (שבת) עם נכבדי היישוב בגשם שוטף סמוך לנקודת המשטרה שנראתה כמו טירה מבוצרת. המאבטחים שם סיפרו שסוף סוף הגיע תקציב לחלונות ממוגנים, מצרך נדרש לאחר שהמקום הפך למטרה לירי ולא רק ליידויי אבנים.
4 צפייה בגלריה
הנטיעות והמהומות. "אלה ימים קשים"
הנטיעות והמהומות. "אלה ימים קשים"
הנטיעות והמהומות. "אלה ימים קשים"
( צילום: רויטרס)
אבו רקייק ואנשיו ביקשו להרתיע מתפרעים פוטנציאלים. למזלם, הגשם עשה את העבודה אפילו טוב יותר. "אלה ימים קשים, שמזכירים את חודש מאי האחרון", אמר. במהלך מבצע "שומר החומות", כזכור, נחסמו צירי התנועה בנגב על ידי אלפי צעירים בדואים שהתפרעו בכבישים, הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר מכוניות של יהודים. את האצבע המאשימה הוא מפנה דווקא לגורמים פוליטיים, שמלבים את השנאה: "התבטאויות של אנשי ציבור בכירים מגיעות לשטח, וזה גורם לצעירים להתפרע. הם גורמים נזק בעיקר לנו ביישוב שלי".
אבו רקייק עצמו מסרב לנקוב בשמות, אבל אנשי ציבור בדואים אחרים מתעקשים שגורמים מבל"ד ומהפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית הם אלה שמסיתות את הצעירים.
"מכובדי הכפר מגנים את האלימות", אומר אבו רקייק. "אני מבין את הכעס של הצעירים על סוגיות פוליטיות, אבל שימוש באלימות הוא לא דרכנו. אפשר להביע כעס ומחאה אבל בצורה מתורבתת ובלי לגרום נזק לרכוש ולתדמית שלנו. בכל הקשת הפוליטית, מימין ומשמאל, כולם מנסים לקבל קרדיט. הם לא מבינים את הנזק העצום שזה גורם בשטח. זו התנהגות חסרת אחריות. אני מאשים את כולם באותה מידה".
4 צפייה בגלריה
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
המחאה נגד הנטיעות בשבוע שעבר. "יש קומץ שרוצה אנרכיה"
(צילום: רויטרס)
- מה קרה אצלכם? "זרקו על נקודת המשטרה בקבוקי תבערה. תקפו צוות של המרפאה המקומית, אחות ורופא מרהט, אנשים שבאים לעזור לנו. ביום שישי, היום הכי עמוס, המרפאה הייתה סגורה. היה לינץ' של מאבטח שעובד בתל שבע, ואני אישית דיברתי איתו. מי שמשלם את המחיר זה האנשים שזקוקים לשירותים האלה".
- אתה יכול לאפיין את המתפרעים? "זה קומץ קטן שמנצל את המצב ורוצה אנרכיה ביישוב. מדובר בילדים ונערים בני 16-12. אבן נזרקה על הרכב שלי על ידי אחד הצעירים שהתנגד להגעה שלי לשטח. ביקשתי מהמשפחות וההורים להחזיק אותם. כתבתי פוסט בפייסבוק. ילד כזה לא אמור להתחיל את החיים שלו עם תיק ביטחוני".
- מה ניתן לעשות בנדון? "יצאנו לצמתים וניסינו להרגיע את הצעירים. לצערי לא הצלחנו כמו שהצליחו ברהט. צריך להשמיע את הקול השפוי. אחרת זה עלול להשאיר לנו צלקות שאי אפשר יהיה להחלים מהן".
סגנו של אבו רקייק, מוצלח אבו עסא, הוסיף: "חשבנו שזה יהיה ערב אחד ויפסיק, אבל ראינו שזה ממשיך. מה שקרה בשבט אלאטרש אסור שיקרה. יכולנו לפתור הכול על שולחן הדיונים. הפוליטיקה שולטת יותר מהמעשים. יש פה פוליטיקה גבוהה והתושבים משלמים מחיר מיותר".

פעם בכל בית היה חייל

סגן ראש מועצת שגב שלום סוילם עמראני הגיע במוצאי שבת לביתו של מוחמד אבו עיאדה בשכונה א' ביישוב. הכניסה ליישוב עדיין חשוכה. הצעירים שרפו את קופסאת החשמל של התאורה המרכזית של הכביש. עמראני יצא לרחובות וניסה להרגיע אותם.
4 צפייה בגלריה
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
מחאה ומעצרים, בשבוע שעבר בנגב
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
(צילום: רויטרס)
"זה נרגע לא בגלל הגשם", אמר עמראני. "זה לא היה מאורגן. אלה בסך הכול חבורת ילדים משעוממים שאין להם מה לעשות. זה בגלל המדיה, הטיקטוק וכל הדברים האלה. אלה ההשלכות של מה שהיה ליד מולדה וההפגנה ביום חמישי. ואלה גם חוליגנים שבאים מבחוץ, לא ממשגב".
- אבל כאן לא היו נטיעות. "לא היו נטיעות? קק"ל עדיין עובדים פה בוואדי אלנעם".
לדבריו, בהפגנות ניכר היעדר מנהיגות של החברה הבדואית באזור. "כבר אין לנו פה מנהיג כמו סעיד אלחרומי זיכרונו לברכה", הוא מוסיף. "הצבענו לאיש ולא למפלגת רע"מ, והיום בלעדיו אנחנו חסרי אונים. האמנו בסעיד, כי כמו שרע"מ נכנסה לקואליציה, רצינו להיות חלק מהחברה הישראלית. רצינו להיות שותפים".
- מה קרה פה בשנים האחרונות? "בעבר כמעט בכל בית כאן היה חייל, היום כבר לא. אני מתגעגע לימים ההם. היינו אוכלים ושותים בבתים של היהודים והם אצלנו. מה קרה לנו?".
טלאל סלימאן אלקרינאוי מרהט, יו"ר הקונגרס למאבק בהסתה והגזענות, הסביר כי "תל שבע ושגב שלום הם בין המקומות עם המעמד הסוציו-אקונומי הכי נמוך. יש פה הרבה עוני ואנשים מתפרצים על כל דבר. בשגב שלום ראש המועצה נבחר על רקע שבטי והוא פאסיבי יחסית. בתל שבע הם מיואשים מהמצב. ראש המועצה רוצה לעשות שינויים".
מחמד אלעזזמה משגב שלום מסכם: "אי אפשר לשלוט בצעירים של היום. אני יצאתי וקיבלתי אבן על הג'יפ. אלימות גוררת אלימות. גזענות גוררת גזענות. יש ראשי מועצה שלא מעניין אותם כלום אז הם מסיתים. יש כאלה שלא מקדמים את הציבור בכלל, לא יוצאים נגד הגזענות ולא מנצלים את הכח שלהם כראוי. מעניין אותם רק הכיסא. תראי את ראשי המועצות היהודיות, הם מגיבים על כל דבר ופועלים למען הציבור שלהם".