2 צפייה בגלריה
זירת החיסול
זירת החיסול
זירת החיסול בטהרן, אתמול
בהינתן שהפרסומים הזרים מאיראן מדויקים, ולגבי חלק ניכר מהם נראה שאכן כך, אז ישראל באמצעות המוסד פועלת נגד משמרות המהפכה וכוח קודס לא רק בסוריה, אלא גם באיראן. מדובר הן בחיסולים מרשימים והן בהשמדת בסיס מל"טים, ואתמול בהישג מרשים נוסף: סגירת חשבון עם מי שתיכנן שורה של פיגועים נגד יעדים ישראליים, בהם הקונסול הישראלי בטורקיה. עם זאת, לבקשת האמריקנים, היא עדיין נמנעת מלפעול נגד תוכנית הגרעין כפי שדווח שעשתה בעבר, והאיראנים ממשיכים להתקדם במרוץ לפצצה.
הקצין האיראני שחוסל, הקולונל חסן סיאד חודאי, היה אחראי על פעולות טרור נגד יעדים ישראלים ויהודים ברחבי העולם שסוכלו על ידי ישראל, בין היתר בקפריסין, בקולומביה, בקניה, בטורקיה ועל ניסיון פיתוי של ישראלים בכירים. הוא היה חלק מיחידת הפיגועים של כוח קודס ועל פי דיווחים, לפי כמה חודשים שלח סוחר סמים איראני להתנקש בקונסול ישראל באיסטנבול שבטורקיה.
מבחינת האיראנים החיסול הוא מכה קשה נוספת למערך האבטחה. העיתוי אינו מקרי, בימים שבהם האמריקנים חושבים להוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור. נכון לרגע זה הם עדיין בפנים, אבל בישראל יודעים שהם מסוגלים לשנות את החלטתם.
החיסול הקודם שמיוחס למוסד באיראן הוא של ראש תוכנית הגרעין, מוחסן פחריזאדה, שב-27 בנובמבר 2020 חוסל ביריות סמוך לעיירה אבסארד שליד טהרן. החיסול הזה, שהגיע אחרי חיסול קאסם סולימני שביצעו האמריקנים, היווה מכה קשה לתוכנית הגרעין האיראנית, מאחר שפחריזאדה היה מוקד ידע. מאז התקשו למצוא לו יורש ברמתו, אבל התוכנית התקדמה.
קדמו לחיסול פעולות שיוחסו למוסד, שגרמו לחבלות ולעיכוב בתוכנית הגרעין. אבל לפני כשנה פרסמנו שממשל ביידן הבהיר לישראל שלא יקבל יותר פעולות כאלה, בזמן שהם מנהלים משא ומתן מול האיראנים על הסכם הגרעין. מאז אותה הנחיה לא דווח על שום פגיעה או חבלה ישראלית בתוכנית הגרעין.

משכך פני הדברים, ישראל מגבירה מאמץ כנגד משמרות המהפכה גם באיראן וגם בסוריה. לפני כשלושה חודשים יוחסה למוסד תקיפה יוצאת דופן כנגד בסיס מל"טים איראני שבה הושמדו כ-150 כלי טיס בהאנגר ענק. לפי הפרסומים הזרים הפעולה בוצעה מתוך איראן וגרמה למבוכה רבה לצמרת המדינית והביטחונית שם.
במקביל צה"ל הגביר את התקיפות נגד יעדים איראניים בסוריה, כולל אחת כזו – שיוחסה לישראל – ביום שישי בלילה בשדה התעופה בדמשק; ושמרחיקה את כוח קודס ככל האפשר מהגבול בגולן.
חלק מהצמרת הביטחונית הסורית התחלפה בתקופה האחרונה וצה"ל מאותת לגנרלים החדשים שם שהאינטרס הוא משותף בהרחקת האיראנים מאדמתם.
בהקשר הזה צריך גם לראות את החיסול אתמול, של קצין בכוח קודס, קולונל חסן סיאד חודאי, מי שהיה מפקד בכיר בכוחות של משמרות המהפכה שנשלחו לסוריה, ושבעבר היה עוזרו של קאסם סולימני היריב המר של ישראל. הוא פיקד על מיליציות שיעיות וחיבר בין איראן לחיזבאללה.
2 צפייה בגלריה
כוח קודס בתהלוכה צבאית באיראן
כוח קודס בתהלוכה צבאית באיראן
ארכיון. כוח קודס של משמרות המהפכה
(צילום: AP)
לפי הטלוויזיה האיראנית הוא חוסל לאור יום בסמטה מחוץ לביתו בבירה טהרן, על-ידי שני חמושים שהיו רכובים על אופנוע. בדיווחים נטען ששני החמושים ירו בו חמש פעמים כשהוא היה במכוניתו ועמד להיכנס לחניה בביתו ברחוב מוג'הידין-א-איסלאם, שנמצא במזרח העיר.
במקביל לדיווח על ההתנקשות, הכריזו משמרות המהפכה כי נחשפה "רשת של ביריונים שקשורה לשירות המודיעין של המשטר הציוני". לטענתם, החשודים "גנבו והרסו רכוש פרטי וציבורי, חטפו והשיגו הודאות כזב". את ההודעות הללו צריך לקחת בערבון מוגבל כמובן ולא להאמין להן.
אבל אחרי שבכיר איראני איים אמש כי "חיסול הקצין בטהרן הוא חצייה של הקווים האדומים. החיסול יוביל לשינויים מהותיים במשוואת המאבק. מי שעומד מאחורי החיסול ישלם מחיר כבד", צה"ל נמצא בכוננות גבוהה מאוד במסגרת התרגיל המטכ"לי, ונערך כעת גם לאפשרויות של תגובה.