קבינט ניהול המלחמה החליט למעשה להרחיב את המנדט של צוות המשא ומתן לעסקת חטופים. בחדר הייתה כמעט תמימות דעים. הדרג הצבאי שכלל את הרמטכ"ל ואנשיו, שר הביטחון יואב גלנט, השרים בני גנץ, גדי איזנקוט ורון דרמר ויו"ר ש"ס אריה דרעי – כולם סברו שיש "לשחרר את החבל" לצוות ניהול המשא ומתן, כדי שינסה להביא לפריצת דרך.
דובר צה"ל על סרטון התצפיתניות: נכשלנו, מחויבים להשיב אתכן הביתה
(צילום: דובר צה"ל )

גורמים שמעורים בפרטי הדיון אמרו שצוות המשא ומתן קיבל את ארגז הכלים שאותו הם צריכים, וניתן להם מרחב פעולה - אבל בכל מקרה המנדט שניתן לצוות לא הורחב כפי שהצוות ביקש. ההצעה של ניצן אלון הייתה שצריך להתכתב עם הדרישות של החמאס, שאיתו אמורים לנהל משא ומתן.
על רקע אותה החלטה להרחבת המנדט, צפויה בימים הקרובים פגישה של ראש המוסד דדי ברנע עם ראש ה-CIA ביל ברנס, כדי לדון בדרכים להתנעת המשא ומתן. מיקום הפגישה לא נסגר, אבל היא כנראה תתקיים באחת מבירות אירופה.
הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, אמר בדיון בקבינט המלחמה כי עסקת חטופים בעת הזאת היא לא רק הדבר הנכון מבחינה צבאית, מוסרית וערכית – אלא זה גם הדבר הנכון מבחינה אסטרטגית. לפי הרמטכ"ל, לטווח הקצר עסקה מארגנת את הזירות לטובתנו – ולכן יש צורך דחוף לנסות להגיע אליה. הכוונה היא שהפוגה בעזה תביא לרגיעה מיידית גם בצפון, ולאפשרות להגעה להסדרה עם חיזבאללה.
קשה לצפייה: תיעוד חטיפת התצפיתניות

לדברי גורמים שמעורים בפרטי הדיון, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לחדר עם עמדה נחושה ולפיה אין להרחיב את המנדט - אך משראה שמולו כמעט תמימות דעים מקצה לקצה, הוא "נגרר לשם". הגורמים טוענים כי שידור סרטון חטיפת התצפיתניות גרם לריכוך בהתנגדות של נתניהו לחידוש המגעים לעסקה.
מה שעומד מאחורי הצעת ניצן אלון הוא הצורך להכניס את האנשים לחדר ולקיים שיחות קירבה שלא התקיימו באמת זה כמה שבועות. נקודה נוספת שעלתה היא הצורך לשוב ולדבר עם הקטארים ולא רק עם המצרים – מתוך ההבנה שצריכים כאן את שתי המתווכות, ועל רקע הדיווח ב-CNN על ההצעה השונה שהמצרים העבירו לחמאס, מה שהוביל לפיצוץ השיחות בסבב האחרון.
עם זאת, לא כולם בישראל שואבים אופטימיות מהרחבת המנדט. יש מי שסבורים שחמאס לא יסכים לעסקה שכוללת פחות מהפסקת לחימה - וקשה עדיין לראות איך מגיעים להסכמות.
פורסם לראשונה: 21:35, 23.05.24