המודיעין המצרי שינה בחשאי את תנאי עסקת החטופים והפסקת האש, לאחר שישראל כבר הסכימה לה. כך דיווחה אמש (יום ג') רשת CNN, מפי שלושה גורמים המעורים בנושא. לפי הגורמים, ההסכם שחמאס הודיע ב-6 במאי כי הוא מסכים לו, לא היה זה שהקטארים והאמריקנים האמינו שהעבירו לחמאס לבדיקה סופית.
3 צפייה בגלריה
מחאה למען שחרור חטופים תל אביב
מחאה למען שחרור חטופים תל אביב
תמונות החטופים בתל אביב, ארכיון
(צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
השינויים שנעשו על-ידי המודיעין המצרי הובילו לזעם בקרב גורמים בישראל - וגם בארצות הברית ובקטאר - והובילו לכך שכעת שיחות הפסקת האש נמצאות במבוי סתום. "הוליכו שולל את כולנו", אמר אחד הגורמים לרשת האמריקנית.
ראש ה-CIA ביל ברנס, שהוביל את מאמצי התיווך האמריקניים להגעה לעסקה, היה באזור כשהחל להתברר שהמצרים שינו את תנאי העסקה. ברנס כעס והובך, אמר אותו גורם - וחשב שזה גורם לו להיראות כאילו הוא "מחוץ ללופ", או כמי שבכוונה לא הודיע לישראל על השינויים (בזמנו, נזכיר, דווח שבישראל כועסים על ברנס). "הוא זעם, יצא לו עשן מהאוזניים", אמר אותו מקור על ברנס.
לפי הגורמים, בכיר המודיעין המצרי אחמד עבדל חאלק - סגנו של ראש המודיעין בקהיר עבאס כאמל - היה אחראי לשינויים בתנאי העסקה. אחד הגורמים המעורים בשיחות אמר כי עבדל חאלק אמר דבר אחד לישראל, ודבר אחר לחמאס. דרישות נוספות של חמאס הוכנסו למתווה שעליו ישראל הסכימה במטרה להבטיח את הסכמת חמאס - אבל המתווכות האחרות לא עודכנו בכך, וגם לא הישראלים. "בחמאס אמרו לאנשיהם - תהיה לנו עסקה מחר", אמר הגורם.
3 צפייה בגלריה
ראש ה-CIA ביל ברנס
ראש ה-CIA ביל ברנס
ראש ה-CIA ביל ברנס. "יצא לו עשן מהאוזניים"
(צילום: Tom Williams/AP)
"כל הצדדים היו תחת הרושם שהמצרים סיפקו את אותו מסמך שעליו ישראל הסכימה ושאותו הכירו שאר המתווכות", אמר הגורם. אבל למעשה, הם אמרו, המצרים שינו את הפרטים. ב-CNN נכתב כי ממשלת מצרים לא מסרה תגובה להאשמות החמורות.
לפי הדיווח, את השינויים ביצעו המצרים כשבוע אחרי שמשלחת מקהיר ביקרה בישראל, בסוף אפריל, על מנת לסכם את פרטיו הסופיים של המתווה שגובש, מתווה שבו הסכימה ישראל לפשרות גדולות הרבה יותר מאלו שהסכימה להן בעבר: שחרור פחות חטופים, בתמורה ליותר אסירים ביטחוניים וגם חזרה בלתי מוגבלת של פליטים פלסטינים לצפון הרצועה.
בארה"ב תיארו אז את ההצעה כ"נדיבה מאוד" מצד ישראל. אולם אחד הגורמים אמר שכאשר המצרים שבו מישראל והתייעצו עם חמאס, התברר שארגון הטרור עדיין לא יכול לקבל את מה שישראל הסכימה לו - ולכן נעשו השינויים בהצעה.
קרובי חטופים בריאיון ל-ynet, על רקע בקשת צווי המעצר בהאג
(צילום: ליאור שרון)

שניים מהגורמים ששוחחו עם CNN אמרו כי אחרי שגילה על השינויים הללו, ראש הממשלה הקטארי מוחמד אל-ת'אני הודיע לראש המוסד דדי ברנע שמצרים פעלה לבדה. אל-ת'אני, יחד עם ראש ה-CIA ברנס, ניסו לפי הדיווח "להציל" את העסקה ולאזן את ההצעה עם אלמנטים שידעו שישראל תדרוש.
אבל המאמצים הללו נכשלו למעשה, וגם סבב נוסף של מגעים בין משלחות לא בכירות בקהיר לא הביא לפריצת דרך. יומיים אחרי תשובת חמאס ב-6 במאי, חזר ברנס לוושינגטון וגורמים שם אמרו שהשיחות "הופסקו". כעת הן עדיין במבוי סתום. "זה לא הגיוני", אמר גורם בכיר בממשל ביידן, כשנשאל מדוע המודיעין המצרי ניסה לדחוף את השינויים מבלי שהתייעץ עם הצדדים האחרים.
בדיווח של CNN לא פורט מה היו בדיוק אותם שינויים שהכניסו המצרים, אבל הודגש כי סוגיית המחלוקת המרכזית היא הנוסח בהצעה שעסק באפשרות של סיום המלחמה - דרישה שישראל מסרבת לה בתוקף - וכי בהצעה שחמאס אישר דובר על הגעה בשלב השני ל"שקט בר-קיימא". ב-CNN מציינים כי יום אחד לפני שחמאס הכריז על הסכמתו לאותה הצעה, גורם מצרי אמר לרשת האמריקנית כי מצרים קיבלה את תשובתו והעבירה אותה לצד הישראלי. "כמה חלופות ותרחישים הוצעו על מנת להתגבר על נקודת המחלוקת שקשורה לסיום המלחמה", אמר אז אותו גורם מצרי.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
ראש ממשלת קטאר אל-ת'אני. "הוא וראש ה-CIA ניסו להציל את העסקה"
(צילום: Mark Schiefelbein/Pool via REUTERS)
על רקע התסכול ממצרים, אחד הגורמים אמר כי הציפייה היא שאם השיחות יחודשו - קטאר תקבל תפקיד משמעותי יותר בסבב העתידי. עם זאת, בדיווח נכתב כי חידוש המו"מ לא צפוי באופן מיידי וכי בכל מקרה קהיר תמשיך להיות חלק מרכזי ממנו - הן בשל הקרבה שלה לחמאס, והן בשל ההעדפה הישראלית של מצרים על פני קטאר (שסופגת בישראל ביקורת קשה בטענה שהיא תומכת בחמאס).
פורסם לראשונה: 23:37, 21.05.24