יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), התייחס בריאיון לאולפן ynet לרפורמת לוין-נתניהו במערכת המשפט ולקשר בינה לבין תיקי נתניהו, ואמר כי "לכולם ברור שהטענה כאילו יש קשר בין הדברים מגוכחת. אנחנו עוסקים בנושא במשך שנים".
לדבריו, "אין פה כותרת כי כשבצלאל סמוטריץ' ואני הצגנו את התוכנית שלנו לפני הבחירות, אמרנו בצורה ברורה שאי אפשר לטעון שאנחנו רוצים לתקן את המערכת בגלל נתניהו. אני הקמתי את התנועה למשילות ודמוקרטיה ב-2012, והתיקים הרי לא התחילו אז. התיקים שיכנעו קהל גדול בכך שזו סוגיה שמשליכה על מדינת ישראל, ביטחונה ושלטונה. הבעיות שמתרחשות במערכת המשפט מעניינות את כולנו, ולזה תיקי נתניהו תרמו בוודאי".
3 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן בריאיון לאולפן ynet
שמחה רוטמן בריאיון לאולפן ynet
רוטמן: "יש המון פייק ניוז"
(צילום: אלכס גמבורג)
לוין אמר "שלושה כתבי אישום תרמו להבנה שיש כשלים שצריך לתקן. הוא באמת קשר בין תיקי נתניהו לרפורמה, לא? "הציבור רואה עיוותים גדולים במערכת המשפט, ותיקי נתניהו הם דוגמה בולטת. כל אדם, בלי קשר לעמודתיו הפוליטיות, יכול להבין שלא מביאים סבתות לחקירות כמו במשטרים אפלים כדי להוציא הודעות מהנכדים שלהן. לכן אני אומר - הציבור נחשף לנושא משפטי שעלה לכותרות בצורה מאוד משמעותית, ולכל חוליי המערכת".
רוטמן התייחס בנוסף לחברי אופוזיציה שהציעו לדון עם הקואליציה ברפורמה, ואמר כי "יש לאמת את חברי האופוזיציה הנלהבים ולהזכיר להם שלפני 10 דקות הם דיברו אחרת, אז שלא יצעקו 'אפוקליפסה'. שישבו וינהלו שיח כמו בני אדם. בשביל זה יש ועדה, בשביל זה אנחנו באים לשמוע אותם, למרות ההשמצות שלהם. אנו נשב ונקיים דיון מקיף ומעמיק בכל חלקי הרפורמה. הזמנו מומחים ושמענו את נציגי היועמ"שית ואת שר המשפטים משיב. כך מתנהל דיון דמוקרטי. יש פה המון פייק ניוז ופוזיציה פוליטית".

גם ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) התייחס לרפורמה במערכת המשפט, וציין כי "רוטמן ולוין הם אלה שגרמו לנתניהו לתת אור ירוק לרפורמה".
אלקין הוסיף כי "במשך שנים רבות בלם נתניהו כל ניסיון של רפורמה במערכת המשפט, כולל חוקים שאני קידמתי. הוא זה שעצר אותם. יריב לוין אתמול אמר את האמת בכנסת - הרפורמה נובעת בגלל רצון אישי להתנקם במערכת ולפתור בעיות משפטיות. לכן מי שבעבר התגאה בזה שהוא חסם כל רפורמה במערכת המשפט ואמר לשופטי בית משפט העליון 'אני המגן הכי טוב שלכם מכל שינוי ומכל רפורמה' - היום הוא זה שעומד מאחורי הרפורמה".
3 צפייה בגלריה
אלקין בריאיון לאולפן ynet
אלקין בריאיון לאולפן ynet
"מציעים לנו פוליטיזציה של בית המשפט". אלקין
(צילום: אלכס גמבורג)
אולי נתניהו עכשיו הבין מה שגם אתה הבנת לפני שנים - שצריך לשנות. "מי שרוצה לשנות לא עושה את מה שהם עושים. הם מציעים משהו עקום ולא מאוזן, לא מתקנים את זה ביצירה של חוסר איזון בכיוון ההפוך ובמשהו עוד יותר עקום. מציעים לנו פוליטיזציה מוחלטת של בית המשפט. מי שרוצה רפורמה אמיתית שתחזיק מעמד מבין שלהעביר את זה בצד אחד בצורה דורסנית יגרום לכך שתבוא ממשלה אחרת במוקדם או במאוחר ותבטל אותה".
ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) התייחס בריאיון ל-ynet radio לדרך שבה האופוזיציה יכולה להתמודד עם הרפורמה, ואמר כי "אפשר ליזום דיונים ארוכים ופיליבסטר, ונעשה את זה. נאבק גם בחוקים שהם רעים למדינה"
לטענתו, "אפשר לעשות רפורמה במערכת המשפט שהיא מאוזנת, מדודה, שהיא לא דורסנית ולא פוגעת במעמדם של שופטי העליון ושופטים בכלל, ולא במעמדם של יועצים משפטיים. אנחנו מאמינים שיש מה לתקן במערכת המשפט".
3 צפייה בגלריה
הועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה
הועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה
"כולם מבינים שיש מה לתקן". ביטון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גנץ אמר בעבר שלא יסכים לפגיעה במערכת המשפט, הוא לא דיבר על הצורך לבצע תיקונים במערכת. "גם בשיחות שלי עם בני גנץ זה לא נולד היום. כולם מבינים שיש מה לתקן. אין מערכת שהיא חפה משינוי ותיקון. פה אתה רואה מערכת שיש בתוכה מספר חברי כנסת שעתידם מושפע מבית המשפט והם רצים ריצת אמוק ובאים ואומרים 'השופטים הבאים יהיו מינוי פוליטי'. בסוף יהיה לנו שופט ליכודניק ושופט ממרצ, ונעלה למשפט ונשאל האם השופט הזה ממפלגה כזאת, או שמינתה אותו מפלגה אחרת".
איפה היו כל הרצונות האלה לשינוי? סירבתם לכל רעיון. "קודם כ,ל מערכת המשפט מאוימת. זה המצב. תסתכל איך מדברים ליועצים משפטיים בכנסת. תסתכל איך מדברים השופטים בישראל. תסתכל על הטלת הספק בבג"ץ".