2 צפייה בגלריה
חברת NSO בערבה
חברת NSO בערבה
חברת NSO בערבה
(צילום: gettyimages)
קבוצת חברי קונגרס דמוקרטים פנו למחלקת המדינה ומחלקת האוצר בבקשה להטיל סנקציות על חברת NSO הישראלית ועל שלוש חברות סייבר זרות נוספות, בטענה שסייעו למשטרים שונים בעולם לפגוע בזכויות אדם. כך מדווחת הבוקר (יום ד') סוכנות הידיעות רויטרס. במכתב ששלחו הם ביקשו להטיל את הסנקציות גם על בכירי החברות DarkMatter האמירתית, ו-Nexa ו- Trovicor האירופאיות.
בין החותמים על המכתב נמצאים יו"ר ועדת הכלכלה בסנאט רון וויידן, יו"ר ועדת המודיעין אדם שיף ו-16 מחוקקים דמוקרטים נוספים. הם מבקשים להפעיל סנקציות לפי "חוק מגניטסקי", המוחל על מי שמואשמים בסיוע להפרת זכויות אדם, וכולל הקפאת חשבונות בנק ואיסור כניסה לארה"ב.
לטענתם, תעשיית הסייבר מתבססת השקעות ובנקים אמריקנים: "כדי להעניש אותם באופן משמעותי ולשלוח מסר ברור לתעשיית הסייבר, הממשל האמריקני צריך להטיל סנקציות כלכליות". הם הוסיפו כי החברות הללו מאפשרות "העלמה, עינוי ורצח של פעילי זכויות אדם ועיתונאים".
2 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת המודיעין בסנאט אדם שיף
יו"ר ועדת המודיעין בסנאט אדם שיף
יו"ר ועדת המודיעין בסנאט אדם שיף
(צילום: AP, Senate Television)
חברת NSO הישראלית ספגה בתקופה האחרונה כמה מכות – מסחריות, כלכליות וציבוריות. לפני כשבועיים פורסם שלפחות תשעה עובדים של מחלקת המדינה האמריקנית היו תחת מעקב לאחר שהאייפונים שברשותם נפרצו על-ידי תוכנת ריגול שפותחה על ידי NSO.
לפני כחודש, על רקע התחקיר הבינלאומי הנרחב על השימוש של ממשלות בעולם בכלי הריגול שלה, הכריזה עליה ארה"ב כגוף שפועל נגד האינטרס הלאומי שלה. משרד המסחר האמריקני פרסם הודעה שלפיה NSO, וכן החברה הישראלית Candiru, נכללות כעת תחת רשימה שחורה של ישויות שעוסקות בפעילויות סייבר זדוניות.
השבוע דווח בסוכנות בלומברג כי NSO שוקלת למכור את חטיבת הסייבר ההתקפי שלה, פגסוס, ולהעמיד את עצמה למכירה.
לאחרונה הודיע אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון בישראל על הידוק הפיקוח על יצואני סייבר, ופרסם נוסח מעודכן ל"הצהרת משתמש סופי", שעליה נדרשת לחתום כל מדינה כתנאי למתן רישיון לייצוא מערכות סייבר איסופי או מערכות מודיעין. לפי הודעת משרד הביטחון, את הצהרת המשתמש הסופי המעודכנת גיבשו משרדי הביטחון והחוץ, כחלק מעדכון מדיניות הפיקוח של ישראל על ייצוא מערכות סייבר.