5 צפייה בגלריה
רוני אלשיך
רוני אלשיך
המפכ"ל אלשיך ומשרדי NSO
(צילום: עמית שאבי, AFP)
יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס קורא להקים לאלתר ועדת חקירה בעקבות תחקיר כלכליסט שחשף הבוקר (יום א') כי אנשי חטיבת הסייבר הסודית של המשטרה וההאקרים שפעלו תחת חסותה פלשו לטלפונים של ראשי רשויות כדי "לדוג" מידע ללא ראיות או ללא צווי חיפוש. "מי שפורץ לטלפונים ניידים של נבחרי ציבור בניגוד לחוק וללא כל סיבה, פוגע קשות בפרטיותם וחוצה קו אדום - צריך לשלם על מחיר על מעשיו הלא חוקיים", אמר ביבס.
לפי התחקיר של תומר גונן, במסגרת סדרת הכתבות בנוגע לטענות על שימוש לא חוקי בתוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO במעקב אחרי חשודים, המשטרה ביצעה בתקופת כהונתו של רב-ניצב בדימוס רוני אלשיך כמפכ"ל חדירות למכשירי סלולר של שלושה ראשי רשויות, ואף למכשירים של מקורביהם - והכול תחת מעטה חשאיות של פעילות מודיעינית.
בשלושת המקרים התיקים נסגרו מבלי שהוגשו כתבי אישום, אך השימוש של חטיבת הסיגינט בפגסוס או בהאקרים שתחת חסותם, הוביל לכך שראשי הערים או המועצות המקומיות נחקרו. חלקם אף נעצרו ונערכו בבתיהם חיפושים משפילים. בני משפחותיהם, חברים ועוזרים זומנו גם הם לחקירות, ולעיתים נעצרו אף הם. בעקבות החקירות חסרות הבסיס, המוניטין של משרתי ציבור שלא ביצעו כל עבירה הוכתם ובחלק מהמקרים הם הפסידו את כיסאם.

5 צפייה בגלריה
ביבס. קורא להקמת ועדת חקירה
ביבס. קורא להקמת ועדת חקירה
ביבס. קורא להקמת ועדת חקירה
(צילום: ניצן דרור, אבי חי)
ראשי רשויות ברחבי הארץ מתקשים להבין כיצד ייתכן שבמשטרה התייחסו לקולגות שלהם כאחרוני העבריינים. חלקם לא הופתעו מהגילויים ואמרו כי "דמם של ראשי ערים הותר לא פעם". אותם ראשי ערים אף הוסיפו כי בתקופת המפכ"ל אלשיך "היה גל של התלבשות על ראשי רשויות מקומיות ללא שום הצדקה".
רן קוניק, ראש העיר גבעתיים, אמר בהתייחסו להתנהלות של המשטרה מול חבריו בשנים האחרונות: "היחס שאנחנו מקבלים שונה שמיים וארץ מהחסינות שזוכים לה חברי כנסת. ראינו מקרים שראשי עיר נלקחו מהבית לחקירות וישבו לילות וימים במעצר ושום דבר לא קרה עם זה. היו עשרות תיקים שנסגרו אבל הנזק נשאר - חלקם הפסידו בבחירות בגלל הכתם הזה".
לדברי קוניק, הממצאים שעולים מהתחקיר מדאיגים: "אלשיך עבר את הגבול והביא את השיטות שלו מהשב"כ. אם יש חשד כלפי ראש עיר ,קוראים לו לחקירה ב-12 בצהריים כמו חברי כנסת ולא הגיוני שפעולות כאלה המשטרה עושה בלי אישור שופט אלא על סמך תחושות בטן או תלונה כזו או אחרת. זה חמור מאוד".
5 צפייה בגלריה
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים
"התיקים נסגרו, הנזק נשאר". קוניק
(צילום: אלעד מלכה)
גם אמיר כוכבי, ראש העיר הוד השרון, אמר כי הדרך היחידה לנקות את הטענות היא באמצעות הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתבחן את ממצאי התחקיר. לדבריו, "החשיפה הזו היא דרמטית לכל מי שאכפת לו מזכויות אדם לא רק ראשי ערים. מדובר פה על שימוש בכלי התקפי ששואב הרבה מידע לא רלוונטי, מעוות חדירה מוחלטת לפרטיות והופך כל אזרח במדינה ליעד לתקיפה וסחיטה".
כוכבי ציין עוד כי פעולות פזיזות עלולות להרוס קריירה שלמה של איש ציבור. "הידיעה שהגוף שאמון על הביטחון האישי של כל אחד ואחת מאזרחי המדינה פועל בטקטיקות שלא מאושרות ולא מפוקחות ועושה במידע האישי והפרטי של כל אחד מאיתנו כבשלו - היא מקוממת".
5 צפייה בגלריה
"צעד אחד מסוכן מדי, בוטה ומפחיד". דלריצ'ה
"צעד אחד מסוכן מדי, בוטה ומפחיד". דלריצ'ה
"צעד אחד מסוכן מדי, בוטה ומפחיד". דלריצ'ה
(צילום: ירון ברנר)
ליזי דלריצ'ה, ראש המועצה המקומית גני תקווה וסגנית יו"ר מרכז השלטון המקומי בישראל, אמרה כי היא מזועזעת. "זו פלישה ברמה הכי חמורה וזה נראה שדמם של ראשי רשויות מותר. מראש להתלבש על ראשי רשויות ובני משפחותיהם כדי לנסות לחקור? הרי גם ככה אנחנו חשופים למשפטי השדה שעושים לנו ברשתות החברתיות על כל דבר שאנחנו עושים, אז לחשוב שזה מגיע להאזנה למכשירי הטלפון זה צעד אחד מסוכן מדי, בוטה ומפחיד".
דלריצ'ה הוסיפה כי הפרטים שהתגלו עלולים למנוע מאנשים טובים להתמודד בזירה הפוליטית המקומית. "דבר כזה יכול לגרום לאנשים איכותיים ונשים איכותיים לבחור לא להיות בטרפת הזו".
שרת הפנים איילת שקד צידדה בראשי הרשויות, ואמרה כי "אם זה נכון, מדובר במהלך מסוכן לדמוקרטיה הישראלית. את הכלים האלה אסור להפעיל על אזרחים נורמטיביים שאין ראיה ממשית שקושרת אותם לביצוע פשע חמור. הם נועדו למלחמה בארגוני פשע. היועמ״ש צריך לפרסם את דו״ח הבדיקה בהקדם. מיום כניסת הכלים האלה לשימוש".

לקריאה להקים ועדת חקירה לבדיקת הפרשה הצטרפה גם השרה תמר זנדברג, שאמרה בדיון שבו אושרה ועדת החקירה לצוללות: "גם פרשת NSO היא נושא שראוי לוועדת חקירה ממלכתית. לא ייתכן שמדינה דמוקרטית תנהג כאחרונת המשטרים הרודניים שרודפים אחרי אזרחים ואישי ציבור". גם המועצה להגנת הפרטיות, שמתמנה על-ידי שר המשפטים, קראה להקמת ועדת חקירה בעניין.
בעקבות פרסום התחקיר הגיש הבוקר ח"כ אופיר כץ (הליכוד) הצעת חוק שדורשת להמעיט ביכולת המשטרה לנהל חקירות נגד ראשי ערים מכהנים. ח"כ מבקש למנוע אפשרות של מעצר ראשי מועצות וערים אלא אם נתפסו בשעת מעשה.
בהצעת החוק, מצטט ח"כ כץ סעיף מחוק הרשויות המקומיות שקובע כי ראש מועצה מקומית או רשות אזורית לא ייעצר אלא אם נתפס בשעת מעשה פשע שיש עמו שימוש בכוח או הפרעה לשלום הציבור. לדברי ח"כ כץ, בשנים האחרונות ניתן לראות חקירות של ראשי רשויות מקומיות שלא מבשילות לכתבי אישום.
"מטבע הדברים - אלו (ראשי הרשויות) צוברים אויבים ומתנגדים והחשש להתנכלות קיים", נכתב בהצעת החוק. "היא תאפשר ליצור מערכת הגנה מפני הפגיעה התודעתית הקשה שעלולה להיווצר במהלך מעצר".
5 צפייה בגלריה
אופיר כץ באולפן ynet
אופיר כץ באולפן ynet
אופיר כץ באולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
כץ אמר ל-ynet: "אנחנו רואים בשנים האחרונות תופעה של ראשי רשויות שנעצרים, ולאחר הליכים ממושכים התיקים נסגרים והם מנוקים מהחשדות. עצם המעצר פוגע אנושות בתפקוד העירייה וגם בדעת הקהל על אותו ראש רשות. הם נפגעים אלקטורלית ונוצרת תודעה מוטעית עליהם.
"כמו כן, ראינו בפרסום הבוקר שהמשטרה לכאורה עצרה שלושה ראשי רשויות ללא ראיות מקדימות, גרמה להכפשת שמם, והתיק נסגר - דבר המוכיח את נחיצות חוק זה. אפשר לבצע חקירה גם ללא המעצר. אין ספק שנעשה פה עוול גדול, ואנחנו מוכרחים לתקן אותו. אקדם את הצעת החוק ואיאבק כדי שיתנהל פה הליך הוגן".
מהמשטרה נמסר בתגובה כי היא "פועלת אך ורק על פי חוק. כל הפעולות בהקשר של האזנות סתר מתבצעות רק באמצעות צווים שהוצאו כדין בחתימת שופט. ככל שיש בידיכם חומרים שיש בהם להצביע על ביצוע עבירה שלכאורה נעשתה נבקש כי תעבירו במהירות האפשרית לרשויות".
רועי רובינשטיין השתתף בהכנת הכתבה