רוב מוחץ לוועדת החקירה: הממשלה אישרה בצהריים (ראשון) את הקמת ועדת החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות וכלי השיט. ראש הממשלה, נפתלי בנט, שנמנע בהצבעה, ואמר כי הוא קשוב לדבריה של שרת הפנים איילת שקד שהתנגדה לוועדה שחוקרת את הממשלה הקודמת, ומנגד מקבל את עמדותיהם של שותפיו על החשיבות "לבער את הנגע", כלשונו. 26 שרים הצביעו בעד - בהם גם אלקין וכהנא - בנט כאמור נמנע ושקד התנגדה.
"תפיסתי הבסיסית היא שממשלה צריכה למשול, ואם היא לא מושלת לשביעות רצון הציבור - הציבור יחליף אותה בבחירות", אמר בנט. "בימינה יש שלושה שרים - כהנא הצביע בעד, שקד נגד ואני בוחר להימנע".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט  בני גנץ צוללת צוללות
נפתלי בנט  בני גנץ צוללת צוללות
בנט נמנע, אך ההצעה של גנץ עברה ברוב מוחץ
(צילום: מארק ישראל סלם, דובר צה"ל, אלכס קולומויסקי)
בנט הסביר כי "ביטחון ישראל זה קודש הקודשים. כמי שפיקד על מבצעים ולחם, חלילה לכל אדם לחשוב שהוא נושא בנשק הלא נכון בגלל שחיתות או דבר מהסוג הזה. להבנתי, ביארנו את זה. תהליכי הרכש מקום הממשלה הם תהליכים נקיים ורציניים, אני מאוד שמח שמה שנתקע אצלם משך כמעט עשור אנחנו טיפלנו בנמרצות בשבעה חודשים והסרנו את החסמים. דאגנו ל-50 שנה קדימה".
רה"מ הוסיף כי "מה שחשוב הוא שהנושא לא ישמש לניגוח פוליטי וחלילה להגברת המחלוקות והשנאה. חשוב לי לומר שוב:- התהליכים היום הם תהליכים נקיים, זה לא אומר שאנחנו צודקים בכל דבר אבל זה אומר שאנחנו נקיים משיקולים זרים. אנחנו באים עם מצפן אחד והמצפן הוא טובת ביטחון ישראל וטובת מדינת ישראל".
בליכוד מיהרו לתקוף את החלטת הממשלה ואמרו כי "הדבר הראשון שהוועדה צריכה לבדוק זה איך כל מי שהתנגדו כל השנים לקניית שלוש צוללות נוספות - פתאום מאשרים את הרכישה, ובתוספת של מיליארדי ש"ח על חשבון הציבור, שהיו נחסכים לו הצוללות היו נרכשות בזמן. רכש הצוללות חיוני לשמירה על ביטחון ישראל, וזאת שערורייה שהוא התעכב עד עכשיו בגלל פוליטיקאים כושלים שפגעו בביטחון המדינה כדי לשרת טענות סרק פוליטיות". עם זאת, בניגוד לדברי הליכוד - לא מדובר ברכש של צוללות נוספות אלא בשלוש צוללות שיחליפו צוללות שהתיישנו.
שר הביטחון בני גנץ אמר לאחר ההצבעה: "‏הבטחנו וקיימנו. הממשלה אישרה את הצעתי להקמת ועדת החקירה הממלכתית לרכש הצוללות וכלי השיט. הקמת הוועדה היא צורך ביטחוני מהמעלה הראשונה, ומסר ברור שאי אפשר לשחק בביטחון ישראל".

3 צפייה בגלריה
איילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
איילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
התנגדה לחקור את הממשלה הקודמת. שרת הפנים שקד
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
גם שר החוץ יאיר לפיד בירך על הקמת הוועדה ואמר: "קומבינת הצוללות וכלי השיט היא כתם על ביטחון המדינה ועל הנהגת המדינה. לפני חמש שנים הבטחנו ועדת חקירה ממלכתית לחקירת הפרשה, ולמרות כל הלחצים וההתנגדויות היום זה קורה. למען חיילי צה"ל, למען מפקדי צה"ל, למען ביטחון מדינת ישראל אנחנו נחקור את הפרשה הזאת עד תום".
שרת המדע אורית פרקש-הכהן בירכה את גנץ על קידום המהלך ואמרה: "צריך לנהוג מאוד במשורה בכל מה שקשור לשימוש בכלי של ועדות חקירה. במקרה הזה, מדובר בנושא מאוד משמעותי. מדובר על עניין ביטחוני מהותי". גם שרת הקליטה פנינה תמנו שטה שתמכה בהצעה של יו"ר מפלגתה אמרה: "מנהיגות היא אחריות לחקור את העבר ולדאוג לשפר ולתקן ליקויים לעתיד. זו האחריות שלנו, והוועדה היא ממלכתית כך שהיא מנוטרלת מפוליטיזציה. אין מה להירתע".
שר התקשורת יועז הנדל, שתמך גם הוא בהצעה, אמר כי "ועדת חקירה תפקידה לבחון אזורים בהם אנחנו לא סומכים על המערכות שתחתינו. כלי לחשיפת האמת ולהפיק לקחים כדי לשפר, לכן צריך קריטריונים ברורים מתי מקימים. בעיניי, ועדת חקירה תפקידה לגעת בנקודות שהכי כואבות לנו".
3 צפייה בגלריה
צוללת לווייתן
צוללת לווייתן
צוללות ישראליות
(צילום: רויטרס)
במהלך הישיבה, בנט הבהיר כי "במקרה הטוב הוועדה הזו תחדד נהלי עבודה, ובמקרה הפחות טוב היא תחשוף שחיתות. אין דבר יותר רחוק מפוליטיקה מזה. יש כאן באמת חשש גדול מאוד אך אין כאן רדיפה של אף אחד". היועץ המשפטי של משרד הביטחון אמר כי על-מנת שעבודת הוועדה לא תפריע להליך הפלילי - היא לא תזמין גורמים שנחקרים בפרשה, ותבדוק את הדרג המדיני.
שרת הפנים איילת שקד אמרה בדיון כי מבין 14 ועדות החקירה הממלכתיות שהוקמו, כמעט אף פעם לא עסקו בתפקוד של הממשלה הקודמת. "אנחנו מוצאים את עצמנו מקימים שתי וועדות חקירה על תפקוד של ממשלות קודמות", אמרה שקד. "הצבעתי בעד ועדת חקירה למירון בגלל אובדן חיים רבים. אני מרגישה שהממשלה מנצלת את הכלי הזה במקום להשתמש בזה במשורה. אני יודעת שיש כאן כמה מפלגות שרצו עם זה כדגל וזה מציק לבייס שלהם, גם אני נפגשתי עם הגוורדיה הביטחונית ואני יודעת שרבים באמת מודאגים".
שרת הפנים שהדגישה שתתנגד להצעה ציינה כי היא חוששת מאפקט מצנן ומהפרת האיזון בין הדרג המדיני לדרגים הביטחוניים, ושר החוץ יאיר לפיד אמר כי "בכל העולם כשרוצים להקים כזאת ועדה, בדרך כלל הדרג הביטחוני מתנגד, כאן הם בעד בכל הכוח. הדרישה להקמת ועדה באה קודם כל ממערכת הביטחון לדורותיה, כי קרו שם דברים שאף אחד לא מבין איך הם קרו".

לפיד ציין כי "יש דברים שאנחנו לא מצליחים לפצח ולפענח. לכן חייבים את הפרשה הזו לחקור", ושר המודיעין אלעזר שטרן השיב גם הוא לשקד ואמר: "היו גם מפלגות שהקימו ועדות על דעת עצמן והממשלה הקודמת לא עשתה את זה".
אלקין, ששאל את שר הביטחון כמה וכמה שאלות, התרצה לבסוף והחליט לתמוך בהצעה. "אני לא חסיד של ועדות חקירה, אבל יש כאן שאלות שאין עליהן תשובות. זה יצר עננה גדולה מאוד בציבור הישראלי, עננה בסדר גודל כזה שנכון יהיה להסיר אותה, אחרת זה תמיד יישאר באוויר ויהיה חוסר אמרון במערכת". גנץ הבהיר כי הוא לא רואה פגיעה באינטרסים של המדינה, אלא להיפך, שהוועדה תוסיף לביטחון המדינה.