הפרוטקשן שוב מכה בגליל: שני תושבי הכפר טובא זנגריה, בני 35 ו-49, נעצרו הלילה (בין שלישי לרביעי) בחשד כי הציתו מתבן בקיבוץ שניר שבגליל העליון, בתום מרדף משטרתי אינטנסיבי שכלל ירי. במשטרה אומרים כי ברכב שבו נסעו נמצאו ראיות שקושרות אותם למעשה.
ההצתה התרחשה בסביבות השעה 01:00, בקיבוץ שניר השוכן בין קריית שמונה לרמת הגולן. לאחר ההצתה הוזעקו למקום כוחות משטרה ומג"ב שפתחו במרדף אחר רכב שנמלט מהמקום וסגרו את כל נתיבי המילוט שלו לאורך כביש 90. "הרכב נעצר תוך שימוש בדוקרנים ובירי כשניסה להיכנס במהירות גבוהה לתוך תחומי הכפר טובא זנגריה", נמסר מהמשטרה. "ברכב נעצרו שני חשודים תושבי הכפר, וברכבם נמצאו ראיות הקושרות אותם להצתה".
3 צפייה בגלריה
המתבן שהוצת בקיבוץ שניר
המתבן שהוצת בקיבוץ שניר
המתבן שהוצת בקיבוץ שניר
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
המתבן שהוצת בקיבוץ שניר
המתבן שהוצת בקיבוץ שניר
(צילום: דוברות התנועה הקיבוצית)
"באירוע הלילה ראינו את הפעילות המתואמת של כל הכוחות שלנו במרחב בתגובה מהירה ומעצר נחוש של החשודים", אמר מפקד מחוז צפון במשטרה, ניצב שמעון לביא. "אנחנו מנהלים כאן מאבק נחרץ ללא פשרות כנגד ארגוני הפשיעה, ויש לנו את אורך הרוח והכוח להמשיך אותו בעוצמה גבוהה ככל שיידרש. המאבק לא נגמר פה ועוד נכונו לנו ימים קשים. אנחנו נראה כאן תגובות ופגיעות מצד ארגוני הפשיעה שמוצאים את עצמם חוששים לעצם קיומם, כמו גם במקרה זה שבו עולה חשד כי אחד המניעים להצתה הוא המצוקה בה נמצאים ארגוני הפשיעה באזור, בעקבות מכבש הפעילויות של המשטרה נגדם".
הרקע לאירוע הוא ניסיון לגביית דמי חסות ("פרוטקשן"). מדובר באחת העבירות הקשות בגליל העליון בשנים האחרונות, כש"חברות שמירה" לוקחות חסות על עסקים, אתרי בנייה ועל אזורים חקלאיים. מי שאינו משלם, סופג נזקים במאות אלפי שקלים. התופעה התרחבה לתחומי החקלאות, התשתיות, הבניין ואפילו המסעדנות, והוצתו עשרות כלי רכב, כלי צמ"ה, טרקטורים, מתבנים ומשרדים של רשויות מקומיות ורשויות מדינה.

3 צפייה בגלריה
שלושה בתי עסק נשרפו הלילה בחצור, ונבדק חשד כי הרקע למעשה הוא גביית דמי חסות (פרוטקשן)
שלושה בתי עסק נשרפו הלילה בחצור, ונבדק חשד כי הרקע למעשה הוא גביית דמי חסות (פרוטקשן)
העסק שנשרף כליל בחצור הגלילת באוגוסט. "טרור לכל דבר"
(צילום: מועצה מקומית חצור הגלילית)
"זו ממשלה חדשה אבל מצב ישן", אמר מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר. "גם הבוקר אנחנו מתעוררים לעוד מעשה פשיעה חקלאי שנועד להפחיד את אנשי ענף הבקר של קיבוץ שניר, לסחוט מהם פרוטקשן ולערער את תחושת הביטחון והריבונות באזור. אנחנו קוראים לחברנו, השר לביטחון פנים עמר בר-לב, ידיד החקלאות וההתיישבות שמכיר את המצב, להעלות את נושא הטיפול בפשיעה החקלאית למקום גבוה בסדר היום של המשטרה, ולהילחם בה ללא מורא כפי שכבר הצהיר שבכוונתו לעשות".
בחודשים האחרונים אירעו כמה מקרים של גרימת נזק לבתי עסק בצפון, כולל ירי והצתות. כך לדוגמא ביולי נשרפו כלי רכב בחניון של חוות הנופש ורד הגליל שליד הכינרת. שלושה מכלי הרכב היו שייכים לאורחים, ושניים לבעלי המקום. באותו השבוע נופצו שמשות מסעדת "קפה נמרוד" במרכז גליליון הסמוך לאגמון החולה בגליל העליון, בעקבות ירי למקום.

באוגוסט נשרפו שלושה בתי עסק בחצור הגלילית. אלמונים הגיעו למתחם שבו שוכנים בתי העסק, חתכו את שער הכניסה, שפכו חומר דליק והציתו את אחד מהם. המקום נשרף כליל, ושני העסקים האחרים התלקחו אף הם וניזוקו קשות. בשבועות שלפני ביצעה המשטרה כמה מעצרים על רקע גביית דמי החסות בגליל העליון, אך כל העצורים, בהם מפקד תחנת משטרה לשעבר, שוחררו בסופו של דבר. במשטרה אמרו עם זאת כי החקירה בעניינם עדיין נמשכת, והם עדיין בגדר חשודים.
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב וקודמו בתפקיד אמיר אוחנה הכריזו לא פעם כי המלחמה בתופעה הפרוטקשן עומדת בראש סדר העדיפויות, אולם עד עתה לא מסתמנת בלימה של האירועים האלימים. באוגוסט ביקר בר-לב בגליל העליון, על רקע גל עבירות גביית הפרוטקשן באזור, ונפגש עם בעלי עסקים שסבלו מהירי וההצתות, ועם ראשי הרשויות מהאזור. ראש המועצה האזורית גליל עליון, גיורא זלץ, אמר כי הרקע לאירועים האחרונים הוא העלאת הנושא לראש סדר היום הציבורי. "הירי הזה היה מיועד להעביר מסר למשטרה ולנו כמועצה", אמר.