נשיא צ'כיה מילוש זמאן השביע היום (א') לתפקיד ראש הממשלה את פטר פיאלה, שניצח בבחירות שנערכו בחודש שעבר. זמאן נדבק בשבוע שעבר בקורונה ונדרש להיות בבידוד, וכתוצאה מכך טקס ההשבעה התנהל בצורה יוצאת דופן: זמאן השביע את פיאלה לתפקיד כשהוא שוהה בתא זכוכית.
טקס ההשבעה של ראש הממשלה - שאמור היה להיערך ביום שישי - נערך בטירה הנשיאותית בלאני, ממערב לפראג. זמאן בן ה-77 נכנס לתא הזכוכית בעזרת איש צוות רפואי בחליפת מגן. זמאן, ששוחרר לאחרונה מאשפוז ומתנייד בכיסא גלגלים, איחל לפיאלה הצלחה בתפקידו.

זמאן, שנחשב לידיד גדול של ישראל, הובהל לטיפול נמרץ ב-10 באוקטובר - יום אחרי הבחירות לפרלמנט, שבהן הפסיד ראש הממשלה אנדריי באביש. אנשיו של זמאן מסרו שהוא אושפז בגלל מחלה כרונית. זמאן נודע במשך שנים כמעשן וכשתיין כבד, וידוע כי הוא סובל מסוכרת.
הנשיא הצ'כי שהה בבית החולים הצבאי בפראג במשך שישה שבועות. ביום חמישי הוא שוחרר מאשפוז - אך שעות לאחר מכן חזר לבית החולים, אחרי שהתגלה שהוא נדבק בקורונה.
3 צפייה בגלריה
מילוש זמאן נשיא צ'כיה בתא זכוכית משביע לתפקיד ראש הממשלה את פטר פיאלה
מילוש זמאן נשיא צ'כיה בתא זכוכית משביע לתפקיד ראש הממשלה את פטר פיאלה
(צילום: רויטרס)
לא ברור מתי זמאן ימנה את שאר חברי הקבינט בקואליציית המרכז-ימין של פיאלה. לדבריו הוא ייפגש עם המועמדים לתפקידי השרים מיום שני הקרוב ועד 13 בדצמבר, לשיחות על המינויים.
בבחירות עמד פיאלה בראש חמש מפלגות מרכז ומרכז-ימין מהאופוזיציה, שהתאחדו כדי להדיח את באביש. קואליציית המרכז-ימין של פיאלה תצטרך לבלום את גל התחלואה הקשה שמשתולל בצ'כיה, כמו במדינות רבות אחרות באירופה. אחת המשימות המרכזיות של הממשלה היא העלאת שיעור ההתחסנות: רק 58.5% מהצ'כים מחוסנים לקורונה. הממוצע באיחוד האירופי עומד על 65.8%.