משטרת צ'כיה פתחה בחקירה סביב השאלה אם עוזריו של הנשיא הצ'כי מילוש זמאן, המאושפז זה יותר משבוע בבית החולים, עברו על החוק בכך שלא דיווחו לציבור או לבכירי ממשל כלשהם כי זמאן חולה מכדי למלא את תפקידו. ראש לשכתו של זמאן, ורטיסלב מינאר, נמצא כעת תחת לחץ מצד ראש הממשלה אנדריי באביש להתפטר בשל הסודיות שבה נשמר מצבו הבריאותי של הנשיא.
5 צפייה בגלריה
מילוש זמאן
מילוש זמאן
מילוש זמאן. חתם על הצו, אך "לא כשיר למלא את תפקידו"
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'כיה מילוש זמאן במליאת הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'כיה מילוש זמאן במליאת הכנסת
זמאן מתארח בכנסת. מצהיר על עצמו כחבר הטוב ביותר של ישראל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
זמאן בן ה-77 אושפז בטיפול נמרץ ביום ראשון שעבר, 10 באוקטובר, זמן קצר אחרי שנפגש עם ראש הממשלה באביש – ושעות אחדות בלבד אחרי שנודע כי באביש נחל הפסד בבחירות מול כמה מפלגות אופוזיציה שחברו זו לזו כדי להדיחו. מאז לא נמסרו פרטים רבים על מצבו של זמאן, אבל יו"ר הסנאט הצ'כי צוטט כאומר שלפי בית החולים זמאן, שעדיין מאושפז בטיפול נמרץ, אינו יכול כעת למלא את תפקידו ולא סביר להניח שיוכל לשוב לעבודה בקרוב.
נפילתו של זמאן למשכב באה דווקא בשעה שבה הוא אמור לנהל את המגעים בין המפלגות בצ'כיה להקמת קואליציה חדשה. זמאן נחשב לבעל בריתו של ראש הממשלה באביש, והעובדה שנבצר ממנו לפתע למלא את תפקידו כפי שמצופה ממנו עשויה לעכב את המועד שבו יפנה באביש – כפי שמסתמן שיקרה – את כס ההנהגה.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש ערב הבחירות
ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש ערב הבחירות
ראש הממשלה המפסיד, אנדריי באביש. העברת שלטון חלקה
(צילום: gettyimages)
אחרי שבית החולים שבו מאושפז זמאן עדכן את את יו"ר הסנאט הצ'כי בחומרת מצבו של הנשיא ב-13 באוקטובר, ראש לשכתו של זמאן ורטילסב מינאר לקח את יו"ר הבית התחתון של הפרלמנט לראות את זמאן ב-14 באוקטובר, ומסר כי הנשיא חתם על צו המורה לכנס את הפרלמנט לראשונה מאז הבחירות, שנערכו ב-8 וב-9 בחודש.

המיליארדר נדחק למקום השני

בעקבות הדיווח שמסר בית החולים לסנאט על מצבו של זמאן כבר החלו בבית העליון של הפרלמנט דיונים בשאלה אם להפעיל סעיף בחוקה הצ'כית השולל מהנשיא את סמכויותיו כשהוא אינו מסוגל לקיים אותן. כעת, אחרי שבשני בתי הפרלמנט זכתה האופוזיציה ברוב, למהלך יש סיכוי רב לצלוח הצבעה כשיובא בפניהם. עם זאת, הצבעה כזו לא תתקיים עד שהבית התחתון יתכנס בהרכבו החדש, וזה יקרה כנראה רק בחודש הבא. אם וכאשר יעבור המהלך, מחצית מסמכויות הנשיא יימסרו לראש הממשלה ומחציתן יימסרו ליו"ר הבית התחתון של הפרלמנט, שימונה בעצמו על-ידי ראש הממשלה.
5 צפייה בגלריה
פטר פיאלה מועמד קואליציית יחד לראשות הממשלה ב צ'כיה
פטר פיאלה מועמד קואליציית יחד לראשות הממשלה ב צ'כיה
פטר פיאלה, מועמד קואליציית "יחד" לראשות הממשלה. דרש מהנשיא: "תכיר בתוצאות", ואז הגיע האשפוז
(צילום: EPA)
אחרי שבימים הראשונים שלאחר התבוסה אותת באביש כי ינסה לגבש לעצמו בכל זאת רוב להקמת ממשלה חדשה בראשותו, בימים האחרונים הוא הודה למעשה בהפסדו והבטיח העברה חלקה של השלטון. לצד זה אמר כי ייתכן שמוקדם מדי לשלול מהנשיא זמאן את סמכויותיו.
בבחירות שנערכו לפני כשבוע וחצי הגיעה מפלגת ה-ANO ("כן") של ראש הממשלה באביש, מיליארדר פופוליסט, רק למקום השני עם 27.1%, מעט אחרי קואליציה ליברלית-שמרנית בשם "יחד" המורכבת מנציגי שלוש מפלגות. קואליציה זו השיגה 27.8%. במכה נוספת לבאביש, רשימה משותפת של שתי מפלגות מהמרכז-שמאל גרפה 15.6% מהקולות והגיעה למקום השלישי. פירוש הדבר ששתי הרשימות שמתנגדות לבאביש, ושהבטיחו לשתף פעולה זו עם זו כדי לסיים את שלטונו, השיגו יחד 108 מ-200 המושבים בבית התחתון, בעוד מפלגתו של באביש מסתפקת ב-72 מושבים, שישה פחות מאשר בבחירות 2017. פטר פיאלה, מנהיג "ביחד" והמועמד מטעמה לרשות הממשלה, קרא לנשיא זמאן מיד עם פרסום התוצאות להכיר בהן, ואמר: "האופוזיציה זכתה ברוב ברור, והחוקה קובעת בבירור שהממשלה זקוקה לתמיכת הרוב".

אהבת ישראל ושנאת טרנסג'נדרים

זמאן נודע במשך שנים כמעשן וכשתיין כבד, וידוע כי הוא סובל מסוכרת. הוא מתקשה בהליכה ומתנייד בכיסא גלגלים. מבית החולים נמסר בשבוע שעבר כי הסיבה לאשפוזו כעת היא סיבוכים של המחלה הכרונית שממנה הוא סובל, אך לא נמסרו פרטים נוספים.
5 צפייה בגלריה
הקשרים עם רוסיה וסין הדאיגו את אירופה. מילוש זמאן
הקשרים עם רוסיה וסין הדאיגו את אירופה. מילוש זמאן
הקשרים עם רוסיה וסין הדאיגו את אירופה. מילוש זמאן
(צילום: AFP)
זמאן ידוע כידיד גדול של ישראל: ב-2017 תקף את האיחוד האירופי והאשים אותו כי הוא "עושה הכול כדי שהטרור הפלסטיני יקבל עליונות", ושנה לאחר מכן בביקור בכנסת אמר "אני החבר הכי טוב של ישראל" ו"בגידה בישראל היא בגידה בעצמנו". לצד זה, באירופה הוא נחשב לדמות שנויה במחלוקת: הוא מתנגד חריף לכניסת המהגרים ליבשת, בעיקר אלה המוסלמים, וביקורת נמתחה גם על הקשרים הידידותיים שרקם עם גורמים ברוסיה ובסין, שתי יריבותיו הגדולות ביותר של המערב.
זמאן, שהחל את דרכו כאיש מרכז-שמאל אך בהדרגה נעשה איש ימין, ניפק גם הצהרות מקוממות על מיעוטים מיניים, ורק השנה הגן על "חוק ההומואים" של הונגריה ואמר שטרנסג'נדרים מגעילים אותו.