ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (שבת) כי התקרית הקשה בסוף השבוע ברצועת עזה, שבה ירו בטעות לוחמי צה"ל למוות בשוגג בשלושה חטופים ישראלים שהצליחו להיחלץ משוביהם, יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה, היא טרגדיה נוראה ששברה את לבו. במסיבת עיתונאים משותפת עם שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ הדגיש נתניהו כי המאמץ הצבאי והמדיני לשחרור החטופים יימשך, וכי ישראל נחושה להמשיך עד לחיסול חמאס.
"אזרחי ישראל, אנחנו במלחמה על קיומנו", אמר נתניהו בפתח מסיבת העיתונאים. "במלחמה זו חייבים להמשיך עד לניצחון, על אף הלחצים הבינלאומיים ועל אף המחיר הכבד מנשואה שהמלחמה גובה מאתנו".

6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
רה"מ נתניהו. "רק הלחץ הצבאי יביא לשחרור כל חטופינו"
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
נתניהו אמר כי מדינת ישראל אבלה על מותם של שלושת החטופים שנורו למוות בשוגג: "כשעדכנו אותי על הטרגדיה הנוראה זה הלם בי. אלון, סאמר ויותם שרדו את התופת במשך 70 יום, היו כפסע מהחופש, ממש נגעו בגאולה, ודווקא אז קרה אסון. זה שבר לי את הלב, זה שבר לאומה כולה את הלב, וליבנו יוצא למשפחות בשעת יגונן הכבד. בשעה קשה זו חשוב לי לחזק גם את לוחמינו. אנחנו עושים ונעשה הכול כדי לשמור על חיי לוחמינו, על כל אחד ואחד מהם, ואנחנו נשתמש בכל האמצעים כדי שהם לא ייפגעו".
נתניהו אמר: "מאז הטרגדיה אתמול רודפת אותי מחשבה אחת – מה היה קורה אילו רק משהו אחר היה קורה. היינו כל כך קרובים לחבק אותם עכשיו, אבל לצערי אי אפשר להחזיר את הזמן לאחור. כל מי שלחם בשדה הקרב יודע שהמרחק בין ניצחון לאסון הוא כחוט השערה. ניישם את הלקחים, ולא נרפה מהמאמץ הצבאי והמדיני להחזיר את החטופים הביתה בשלום". נתניהו הדגיש שוב את עמדת הקבינט: "הלחץ הצבאי הכרחי גם להחזרת החטופים וגם להשגת ניצחון. רק הלחץ הצבאי יביא לשחרור כל חטופינו. בלעדיו אין לנו כלום".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
נתניהו, גלנט וגנץ. "נבטיח שבעזה לא יהיה שום גורם שמחנך לטרור"
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם דיסקית החטופים
בנימין נתניהו עם דיסקית החטופים
נתניהו שולף את דיסקית החטופים, הערב
(צילום: לע"מ)
נתניהו אמר כי הביע בפני היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב את הנחישות של ישראל להמשיך להילחם עד שלא יישקף עוד איום מעזה: "אני חוזר ואומר לידידינו – אנחנו נחושים יותר מאי פעם להמשיך עד הסוף, עד שנחסל את החמאס, עד שנחזיר את כל חטופינו ועד שנבטיח שבעזה לא יהיה שום גורם שמחנך לטרור, משלח טרור". ראש הממשלה שב והדגיש כי הוא מתנגד לכך שפתח, הפלג שעומד מאחורי הרשות הפלסטינית, הוא שישלוט בעזה אחרי המלחמה. "אחרי חיסול החמאס רצועת עזה תהיה מפורזת, ולא יהיה בה שום גורם שיאיים עלינו ושום גורם שיחנך את ילדיו להשמדתנו", אמר נתניהו. "הניצחון ייקח זמן, אבל אנחנו נחושים להמשיך עד הסוף".
על השאלה אם ישראל לא חשה אי-נוחות מכך שהיא פועלת מול קטאר בהתחשב במימון שלה לחמאס ומדוע מצרים אינה המתווכת העיקרית הפעם השיב נתניהו: "אנחנו פועלים גם עם קטאר וגם עם מצרים, יש לנו ביקורת קשה על קטאר אבל כרגע אנחנו מנסים להשלים את המהלך לשחרור חטופינו. הכסף עבר לרצועת עזה לפני הממשלה בראשותי, בזמן הממשלה בראשותי, זה לא עזר לחזק את החמאס, זה עזר למנוע קריסה הומניטרית בעזה ושני מיליון עזתים שנשפכים לנו על הגדרות".

גלנט: "אלמלא הפעולה הקרקעית, אף חטוף לא היה חוזר"

אחרי נתניהו עלה לדבר שר הביטחון גלנט, וסיפר כי שוחח עם משפחות שלושת החטופים שנהרגו מאש צה"ל. "שמעתי את הכאב, אלה היו שיחות טעונות, כואבות, קשות. קודם כל למשפחות, אבל גם קשות לי באופן אישי. כשר הביטחון אני נושא באחריות לכל מה שקורה במערכת הביטחון, לכל מה שקורה במלחמה הזו – גם להישגים וגם למחירים וגם לטעויות הקשות. כך היה גם באירוע של אתמול. אירוע שחיילי צה"ל לא התכוונו להגיע אליו אבל כתוצאה משגיאות קשות הגענו אליו".
גלנט הודה כי מדובר באחד האירועים הטרגיים והקשים שזכורים לו, ואמר כי אחרי שצה"ל סיים תחקיר ראשוני, מסקנותיו הועברו אל המפקדים כדי שילמדו אותן, יעבירו אותן לחיילים ויטמיעו אותן בהקדם. כפי שעשה הרמטכ"ל שעות אחדות לפניו, גלנט הדגיש כי הלחימה בשכונת שג'אעיה מסובכת למדי, וכוללת מעשי הונאה של מחבלי חמאס, בכלל זה בובות ממולכדות והקלטות של זעקות תינוק כדי לפתות חיילים.
6 צפייה בגלריה
בני גנץ ויואב גלנט בפגישה עם דניאל אלוני ואגם גולדשטיין אלמוג בקריה, תל אביב
בני גנץ ויואב גלנט בפגישה עם דניאל אלוני ואגם גולדשטיין אלמוג בקריה, תל אביב
גנץ וגלנט בפגישה עם משפחות החטופים ועם החטופות שחזרו
(צילום: מטה המשפחות)

"המחיר של המלחמה הוא מחיר כבד", אמר גלנט. "אנחנו משלמים אותו יום-יום, אבל כאשר אתה יודע למה אתה מכוון, אתה יודע שאתה נלחם על צדקת הדרך, אתה יודע שאתה לוחם למען מטרה ראויה, אנחנו נאלצים לשלם מחיר, ואנחנו נכונים לעשות את זה עד להשגת ההישג השלם במלחמה הזאת – חיסולו הצבאי והשלטוני של ארגון החמאס והשבתם של כל החטופים לביתם ומשפחותיהם". גלנט אמר כי בפעולה הקרקעית השיגה ישראל הישגים רבים וחשובים: "אילו היינו נשארים רק על הגדר דבר לא היה קורה. היינו ממתינים חודשיים, ואף אחד מהחטופים לא היה חוזר, והיינו מאבדים כל מה שיכולנו להשיג".
השר גנץ אמר כי המלחמה המתנהלת בעזה היא מלחמה קשה, מורכבת וכואבת, וכי האחריות של הדרג המדיני היא להמשיך להוביל את המערכה ולעשות הכול כדי להביא את החטופים הביתה. "זה לא הזמן למילים גדולות, זה הזמן לעשייה", אמר גנץ. "הלחימה תהיה ממושכת, את המטרות נצטרך להשיג, ונצטרך להבטיח שיש קדימות להשבת החטופים". אחרי שראש הממשלה נתניהו מתח שוב ביקורת על הסכמי אוסלו מ-1993 והאשים אותם במצב הנוכחי, אמר גנץ: "אני מציע שנשים לב שאנחנו לא מזדכים על עברנו, אלא מבטיחים את עתידנו".
נתניהו נשאל אם הרוטציה במשרד החוץ תתקיים וישראל כץ יחליף את אלי כהן עוד שבועיים - והשיב: "אין שינוי בתוכניות. אני לא מכיר שהדבר הזה השתנה".
בסוף מסיבת העיתונאים נשאלו ראש הממשלה והשרים אם הם עונדים את דיסקית החטופים. נתניהו שלף את הדסקית מתחת לחולצתו והציג אותה. גלנט לא ענד את הדיסקית והסביר: "אני לא הולך עם טבעות למרות שאני נשוי 37 שנה, אני לא הולך עם דיסקיות חוץ מבצבא ואני חושב שאני מחויב גם ללא הדיסקית לכל דבר - וכך ימשיך להיות". גנץ לא הציג את הדיסקית, אך הבהיר: "אנחנו מחויבים עם או בלי, אבל כן, אני הולך עם דיסקית שמי שנתן לי אותה הוא דני, ומי שחתם לי אותה זו אורין אמה של עדן זכריה זכרונה לברכה, ואמשיך ללכת איתה".

משפחות החטופים: מתווה עכשיו - או שנתבצר מול הקריה

מסיבת העיתונאים של נתניהו, גלנט וגנץ באה כשברקע גובר הלחץ מצד משפחות החטופים על הקבינט להציג מתווה משלו ולהבהיר כיצד בכוונתו להחזיר את יקיריהן. קודם לכן הערב, בהצהרה מיוחדת בכיכר החטופים בתל אביב, הודיעו חלק מבני המשפחות כי אם הקבינט לא ייצור איתם קשר ויציג התקדמות כלשהי עוד הלילה, הם יעברו לשבות מול שער הכניסה לקריה בתל-אביב במתכונת של 24/7, כדי שייאלצו לראותם בכניסה לכל דיון.
במטה משפחות החטופים מאשימים את הקבינט כי הוא אינו נענה לפניות מטעם המשפחות ואינו נעתר לבקשתן להיפגש איתו ולקבל עדכונים. תקרית הירי הקטלנית אתמול בעזה מעוררת במשפחות רבות חרדה מפני האפשרות של גורל דומה ליקיריהן.
6 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
השר גנץ הערב במסיבת העיתונאים
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
לפני מסיבת העיתונאים הערב נפגשו השרים גנץ וגלנט עם נציגי משפחות החטופים. בין השאר נפגשו גם עם דניאל אלוני ואגם גולדשטיין אלמוג שחזרו מהשבי במהלך עסקת החטופים בחודש שעבר. להמשך נועדה למשפחות פגישה גם עם השר גדי איזנקוט.
באירוע בכיכר החטופים בתל אביב הערב נאמה בין השאר רז בן עמי, ששוחררה משבי החמאס ובעלה אוהד מוחזק עדיין בעזה: "לפני עשרה ימים התחננתי בפני הקבינט, הזהרנו אותם שהלחימה עשויה לפגוע בחטופים", אמרה בעקבות אירועי אתמול. "לצערי צדקנו". בן עמי אמרה כי אם המתווה שבו היא הוחזרה היה נדחה, ייתכן שלא הייתה שבה כלל: "החטופים חווים שם תופת ונמצאים בסכנת חיים ממשית, כל דקה היא קריטית. פעולה צבאית בלבד לא תציל את חייהם. הפסיביות של קבינט המלחמה לא תביא להחזרת החטופים בחיים. תציגו מתווה להחזרת החטופים עכשיו, ותרתמו את העולם, אני מתחננת אליכם".
6 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות החטופים להחרפת הצעדים להשבתם
הצהרת משפחות החטופים להחרפת הצעדים להשבתם
רז בן עמי הערב בכיכר החטופים. "הזהרנו שחטופים ייפגעו, לצערי צדקנו"
(צילום: יאיר שגיא)
דני אלגרט, אחיו של יצחק אלגרט בן ה-68, שנפצע ומוחזק בשבי חמאס, אמר: "אני לא מבין למה הם מחכים. אנחנו רואים מה קורה פה, מקבלים ארון אחרי ארון, גופה אחרי גופה. חיילים נקלעים למצבים מטורפים". גם נועם פרי, בתו של החטוף בן ה-80 חיים פרי, פנתה לקבינט ולראש הממשלה: "שמענו מכם שהתנאים עוד לא הבשילו. בינתיים אנחנו מקבלים עוד ועוד מהחטופים כגופות. אז הדרישה שלנו היא שתתייחסו אלינו ותניחו מתווה עכשיו. אין לנו זמן לחכות".
רובי חן, אביו של החטוף בן ה-19 איתי חן, ששב מפגישה בארה"ב עם הנשיא ג'ו ביידן, אמר: "אני יוצא מהפגישה עם הנשיא ומתקשר למטה המשפחות בארץ, מעדכן אותם ושואל מה חדש, ואומרים לי 'אנחנו לא יודעים. מנסים לדבר עם הקבינט, וכלום'. אז יותר קל לפגוש את נשיא ארה"ב מאשר את קבינט המלחמה. תגידו, נפלנו על הראש?".