אלוף (במיל') נמרוד שפר, לשעבר ראש אגף התכנון, התייחס הבוקר (ראשון) להודאתו של מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר כי ישנה פגיעה בכשירות צה"ל, ובעיקר בחיל האוויר, ואמר בריאיון ל-ynet Live: "ייקח שנים רבות לשקם את האמון והביטחון במקבלי ההחלטות - השבר הוא נורא".
2 צפייה בגלריה
מפקד חיל האוויר. הודה בשיחה עם עשרות קצינים וטייסים: "הפגיעה מעמיקה ככל שחולף הזמן"
מפקד חיל האוויר. הודה בשיחה עם עשרות קצינים וטייסים: "הפגיעה מעמיקה ככל שחולף הזמן"
מפקד חיל האוויר. הודה בשיחה עם עשרות קצינים וטייסים: "הפגיעה מעמיקה ככל שחולף הזמן"
(צילום: AFP, דובר צה"ל)
כאמור, בשישי האחרון, בשיחה עם כ-60 קצינים וטייסים, אמר בר כי הפגיעה המשמעותית ביותר היא אכן בחיל האוויר, אך אי אפשר לדעת אם בעוד חודש תהיה פגיעה גדולה יותר. הוא טען כי כרגע הצבא כשיר למלחמה, אך ציין כי עם זאת, הפגיעה בכשירות "הולכת ומעמיקה ככל שחולף הזמן", כלשונו.
"אני חושב שהדברים שתומר בר אמר, בעדינות האופיינית לו, הם קריאת השכמה חריגה מאין כמוה", ציין שפר, "הוא מדליק פנס אדום, חזק ובוהק. אי אפשר להגיד את זה במילים פחות חמורות. אני חושב שמה שהוא מבטא זאת מצוקה מאוד קשה בגלל היחלשות חיל האוויר - והיחלשות דרמטית".
2 צפייה בגלריה
מטוס קרב של חיל האוויר
מטוס קרב של חיל האוויר
מטוס קרב של חיל האוויר. "אזרחים זכאים לדעת איפה עומד הצבא שלהם"
(צילום: Shutterstock)
לדבריו, "בחיל האוויר ובצה"ל, השבר הראשון הוא כשמאבדים את האמון בדרג המדיני לגמרי. אני חושב שיהיו אנשים שכשהם יקבלו הוראה לצאת למבצע, הם ישאלו את עצמם - מה שלא היה קודם - 'למה, בשם מי אנחנו יוצאים והאם זה נכון?'. השבר השני הוא שבר אמון יוצא דופן בתוך צה"ל. הצבא מבוסס על אמון מוחלט של אחד בשני, ובחיל אוויר זה פשוט מאוד בולט. כשאנחנו עולים על הכלי הזה שהוא מורכב, מהיר וחזק, אנחנו יודעים שהוא יחזיר אותנו הביתה בשלום. הדברים האלה נפגמים, וזה שבר".
הוא סיכם: "את האמון ואת הביטחון במקבלי ההחלטות יהיה קשה מאוד לשקם, זה ייקח שנים רבות. את הכשירות הטכנית יהיה אפשר להחזיר יחסית מהר, וגם זה יתדרדר עם הזמן. בעוד חודשיים התשובה שלי אליך תהיה שונה, ובעוד ארבעה חודשים היא תהיה שוב שונה. אני חושב שאזרחים זכאים לדעת איפה עומד הצבא שלהם. הצבא מאוד מהסס להגיד את זה בטונים החריפים האלה, ואני אומר את זה בהמון כאב. הגענו למצב שאם הממשלה לא עושה את זה, אז הצבא צריך להיות המבוגר האחראי".
בשיחה שהתקיימה עם כ-60 קצינים וטייסים בבסיס הקריה, הסביר בר כי חיל האוויר עדיין כשיר, "אבל פחות". לפי רוח דבריו, הלכידות מאוד נפגעה. בצה"ל העריכו כי חיל האוויר לא יהיה אותו דבר, "גם אם כולם יחזרו מחר", וציינו כי קיימת פגיעה גם במערכים נוספים, במפקדות ובקרב כוחות היבשה.
אלוף (במיל') רן גורן, לשעבר סגן מפקד חיל האוויר וראש אכ"א, אמר: "אנחנו צריכים להיות מאוד מודאגים. לדעתי כשירות חיל האוויר כבר נפגעה באופן די משמעותי, במיוחד אם ידובר בעימות רב-זירתי והפעלה כוללת של חיל האוויר והצבא. אותם מאות אנשי צוות אוויר, וגם ממלאי תפקידים אחרים שכבר הודיעו על הפסקת התנדבותם, יחסרו, ויש לזה משמעות גדולה על הכשירות".
הוא הוסיף: "צריך לזכור שמדובר כאן בתהליך. יש טייסים רבים שעדיין עשויים להחליט לפי ההתפתחויות הקרובות - הדיונים בחוק הנבצרות, הסבירות, הגיוס וכן הלאה - וייתכן שהם יפסיקו את ההתנדבות שלהם. יתר על כן, צריך להפנים שחיל האוויר והצבא כולו עובר טלטלה משמעותית. יש כאן וקטור מסוכן, אי אפשר לעשות מדידה אפסנאית של כמה הפסיקו עד עכשיו וכמה משימות אפשר או אי אפשר לעשות. הצבא נמצא במשבר, והוא עלול להחריף אם תהליך החקיקה של הממשלה יימשך. יש לזה משמעות קשה מאוד לגבי העתיד".
גורן הזהיר: "אם הדבר הזה יימשך, עשויות להיות השפעות משניות גם על יחידות מילואים נוספות. זה יזלוג לקבע ולצבא הסדיר. תהיה השתמטות סמויה, כל מיני תופעות שראינו גם בעבר. אנחנו צריכים להיות מאוד מודאגים, ואני מדגיש שהדאגה הזאת צריכה לבוא בראש ובראשונה מהממשלה, מהקבינט ומראש הממשלה. הם האחראים על המצב. היוזמות שלהם הביאו למצב הזה, ובכוחם להפסיק את ההידרדרות הזאת".