ועדת הכספים של הכנסת קיימה היום (שני) דיון חירום על הערכות ממשלת ישראל לקליטת גל העולים הצפוי מאוקראינה, על רקע המלחמה. נציג הסוכנות היהודית בדיון אמר כי התקבלו כבר אלפי פניות של יהודים באוקראינה המבקשים לעלות לארץ באופן מיידי.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), אמר כי "אנחנו חייבים להתרכז בעולים החדשים הפוטנציאליים, שצריכים לראות בנו בית. מדינת ישראל הוכיחה פעם אחר פעם שהיא יודעת להתגייס בשעת משבר ולסייע ליהודים שנמצאים מחוץ לגבולות המדינה ואנחנו צריכים לקלוט אותם בצורה הטובה ביותר. יש פה הזדמנות להביא לכאן עשרות אלפים שהם זכאי חוק השבות, זו חובתנו". קושניר יזם את הדיון לאור סירוב האופוזיציה להקים את ועדת העלייה והקליטה שתעסוק באוקראינה.

הלחימה באוקראינה - כתבות נוספות

3 צפייה בגלריה
אזרחים שברחו מאוקראינה מגיעים למחנה זמני בפולין
אזרחים שברחו מאוקראינה מגיעים למחנה זמני בפולין
"אסון הומניטרי בגבולות". אזרחים שברחו מאוקראינה מגיעים למחנה זמני בפולין
(ציולם: רויטרס )
שר התפוצות נחמן שי (העבודה) אמר כי "אנחנו עובדים שבועות עם שרת העלייה והקליטה וכל גורמי העלייה מתוך דאגה אמיתית לגורל הקהילה היהודית באוקראינה וכמובן הישראלים שנמצאים שם. אנחנו מבקשים מהאוצר להגדיל את התקציב כך שניתן יהיה לסייע לקהילות היהודיות שנמצאות במנוסה ואנחנו לא יודעים מה העתיד שמצפה להן".
יוליה דור, סגנית ראש "נתיב", נתנה סקירה על המצב. "יש כ-200 אלף איש זכאי חוק השבות. בכל האוכלוסייה הזו אנחנו מזהים שלוש מגמות: יש יהודים שמבקשים לא להתפנות, יש כאלה שעוברים ממערב ונמצאים בדרכים ימים ארוכים כדי לחצות קילומטרים ולעבור את הגבול, וכמובן האוכלוסייה השלישית שהתחלנו לזהות בשבוע האחרון והיא אוכלוסיית הפליטים שנמלטו מביתם. בכל שלושת האוכלוסיות ישנם המבקשים לעלות לישראל", אמרה דור.
דור התייחסה לקשיים בשטח ואמרה כי "אנחנו נמצאים במצב שאנחנו מזהים אסון הומניטרי בגבולות, אנשים שנעקרו מהבית שלהם והגיעו למקום אחרי דרך ארוכה. בנוסף לכל, אתמול בבוקר קיבלנו צו נשיאותי שכל הגברים בגיל גיוס לא יכולים לעזוב את אוקראינה, זה מקשה על היכולות שלנו להוציא את האנשים, גם אלה שיש להם אשרת עלייה".
3 צפייה בגלריה
עשרות עולים חדשים מאוקראינה נחתו בארץ
עשרות עולים חדשים מאוקראינה נחתו בארץ
"גל העלייה יימשך גם אחרי הלחימה". עולים חדשים מאוקראינה בנתב"ג, בשבוע שעבר
(צילום: AFP)
לטענת דור, זהו אירוע שיש להסתכל עליו לטווח הארוך. "גם אחרי הלחימה, לא כולם יצליחו לעבור את הגבול. יש שם אנשים שחווים חוויה מאוד לא פשוטה ואין לי ספק שנראה פה גל עלייה שלא יהיה רק מיידי אלא גם ביום שאחרי הלחימה ותהיה פה עבודה אינטנסיבית מול הקהילה היהודית באוקראינה", היא אמרה.
שי פלבר, מנהל היחידה לעלייה וקליטה בסוכנות היהודית, עדכן כי במוקד הסוכנות התקבלו יותר מ-5,000 פניות ומחצית מהן היו בקשות לעלות לישראל באופן מיידי. "בימים הקרובים המספר הזה יגדל ואנחנו ערוכים עם השליחים שלנו, של הקרן לידידות ונתיב, ונשלח שליחים נוספים. אנחנו פרוסים בשטח והקמנו תחנות מעבר ששם נקלוט את העולים על הגבולות ומשם הם יעלו לארץ", אמר פלבר.
הוא הוסיף כי "יש המון משפחות, יש המון צעירים ואף ישנו גידול בביקוש במדינות השכנות לעלות לישראל. צריך להסתכל על הדבר הזה כהזדמנות, אם נבנה את זה נכון נוכל להעשיר את המשק בכוח אדם חיוני".
3 צפייה בגלריה
 אלכס קושניר
 אלכס קושניר
"חייבים להתרכז בעולים החדשים הפוטנציאליים". קושניר
(צילום: הדר יואביאן)
היום יצאו להונגריה, פולין, מולדובה ורומניה הגובלות באוקראינה כוחות מתגברים של הסוכנות היהודית בשיתוף הקרן לידידות במטרה לפתוח שישה מרכזי עלייה, שיפעלו בשיתוף עם נתיב, האמון על אשרות עלייה. העולים ייקלטו בדיור זמני בבתי המלון במדינות הגובלות באוקראינה ומשם ייצאו בטיסות של הקרן לידידות והסוכנות היהודית. עם הגעתם לישראל ייקלטו העולים במתקנים מיוחדים שיעמיד לרשותם משרד העלייה והקליטה.
לסיכום אמר קושניר: "אני קורא לממשלת ישראל להקים תוכנית אסטרטגית לקליטת העולים מאוקראינה, שתהיה מגובה בהחלטת ממשלה. יעדי הקליטה צריכים להיות של עשרות אלפי עולים חדשים בשנים הקרובות. יש לפנינו הזדמנות להביא את יהודי אוקראינה למדינת ישראל. זאת גם החובה שלנו כמדינה יהודית, אבל גם הזדמנות, ואם לא ננצל אותה אנחנו כושלים בתפקידנו".