שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע בצהריים (רביעי) כי החל מיום הראשון הקרוב ועד לסוף שנת הלימודים, משרד האוצר יתקצב הפעלת פעילות קיץ בבתי הספר ובגני הילדים בשל השביתה הצפויה של הסתדרות המורים. המשמעות: המדינה מקדימה את התקציבים שיועדו לפעילויות הקיץ בשבוע כדי לא להיות תלויה במורים. עם זאת, לא ברור אם אכן יצליחו הרשויות המקומיות להוציא את המהלך לפועל בהתראה כל כך קצרה.
"ההחלטה נבעה כהפקת לקחים מתקופת הקורונה והבנה בדבר חשיבות השמירה על השגרה ומניעת הפגיעה הקשה בתלמידים ובהורים כאחד", נמסר ממשרד האוצר. "זאת, בנוסף לשביתות ושיבושים הרבים של הסתדרות המורים שפוגעים במערכת החינוך ומונעים את סיומה של שנת הלימודים כראוי". ל-ynet נודע כי משרד האוצר בדק מול משרד החינוך את היתכנות המהלך כבר אתמול - אך במשרד התעקשו שיש לקדם משא ומתן להסכם שכר ראוי - וליברמן בחר לפעול באופן חד-צדדי.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן ויפה בן דוד
(צילום: יואב אלכס קולמויסקי , מוטי קמחי )
ליברמן עצמו אמר כי "בעיצומו של המו"מ בין משרד האוצר להסתדרות המורים, בוחרת ההסתדרות בדרך הקלה של השבתת מערכת החינוך, במקביל לניהול משא ומתן. לצד הדאגה לציבור המורים אנחנו חייבים לדאוג גם להורים ולתלמידים ולכן נממן החל מיום ראשון הקרוב פעילות קיץ בבתי הספר כך שהמשק יוכל להמשיך לפעול כסדרו".
בינתיים, ועוד לפני התקצוב של משרד האוצר, רשויות מקומיות רבות מצאו דרך עוקפת להפעלת גני הילדים בימי השביתה הכללית של הסתדרות המורים שנמשכה גם היום. זאת באמצעות העסקת סייעות במקום הגננות השובתות. עד כה, הרשויות שהודיעו שיפעילו מחר את מסגרות הקיץ בגנים הן גבעתיים (שתפתח גם כיתות קטנות, וכיתות א'-ג' בתשלום), כפר סבא, חריש, שוהם ואשקלון.
ראש העיר רמת השרון, אבי גרובר, דווקא יצא נגד היוזמה. "הפכנו אנחנו במו ידינו את החינוך במדינה לבית מפעל לבייביסטרים", אמר גרובר. "לא מעניין מה מלמדים את הילדים ומה עושים איתם, העיקר שהם יהיו סגורים איקס שעות ביום במקום שלא מפריע להורים. בושה וחרפה. שיעור עצוב מאוד במנהיגות". לדבריו, "האוצר מכריח את הסייעות לבוא ומפרק את השביתה הזו בקלות רבה מדי. ברור שאם יוחלט על שביתה כללית, רוב הערים יפנו את הזבל ויפעילו את כל השירותים וחבל על הזמן. מבחינתי זה יום עצוב לשלטון המקומי".
משרד החינוך נמנע מפנייה לבית הדין הארצי לעבודה, על מנת שזה יוציא צווי מניעה נגד הסתדרות המורים, דבר שקומם את ההורים. אך חלק מהרשויות מצאו פתרון עוקף שהתאפשר בהסכמת האוצר. מתברר כי מרכז השלטון המקומי הגיע לסיכום עם משרד האוצר לפיו ניתן יהיה לשלם דמי החלפת גננת גם עבור החלפה בחלק מהיום.
3 צפייה בגלריה
ילדים בפעילות של קייטנת החופש הגדול
ילדים בפעילות של קייטנת החופש הגדול
תלמידים בפעילות קיץ בבתי הספר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהודעה של חגית מגן - ראש מנהל שכר והסכמי עבודה בשלטון המקומי - לראשי הרשויות, נכתב כי אפשר להגיע להסדר עם האוצר ולשפות את הרשויות במקרה של החלפה. מגן ציינה עוד כי ההסדר תקף מ-21.6 ועד לסוף שנת הלימודים - 30.6. מדובר בתשלום של 40 שקלים לשעה שתקבל סייעת.
אולם בינתיים הודיע עו"ד רות לוי - ראש חטיבת חינוך בהסתדרות המעוף - לוועדי העובדים, כי לא יתאפשר מצב בו סייעות יעבדו בתקן חסר. "אנו חוזרים ומדגישים כי אין לאפשר מצב בו סייעות גני הילדים ובתי הספר יועסקו בצוות חסר. סייעת לא תעבוד ללא איש צוות חינוכי מיומן נוסף במשך היום כולו או חלקו".
עוד נכתב: "אנו מבהירים שוב כי הורים, בני משפחה וכל מי שאינו צוות חינוכי מוסמך ומיומן, לא ייחשב כהשלמת איש צוות חינוכי - וייחשב כעבודה בצוות חסר. אין להפעיל מסגרת בית ספר או גן בצוות חסר". לוי הדגישה כי "לא נאפשר עבודה בצוות חסר, בין היתר מחמת עומס עבודה, בטיחות הצוות והילדים ואחריות מקצועית. במקרים בהם אין צוות חסר והמסגרת תעבוד, הרשות המקומית תשלם לסייעת המחליפה את הגננת או המורה דמי החלפת מורה גננת בגובה 200 שקלים ".
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמרה היום כי אם האוצר היה מסכים להיפגש מיד עם המורים - השביתה הייתה נמנעת. "משרד החינוך פעל בכל דרך כדי למנוע את השביתה היום אך האוצר התבצר בעמדתו", אמרה שאשא ביטון. "במשך חודשים ארוכים אני בתוך המשא ומתן ויודעת שהצענו פתרונות להכל. אפשר להגיע להסכם וגם האוצר יודע זאת. בלי מורים במערכת לא נוכל לשמור בשנים הקרובות על יציבות ושגרת לימודים שחשובות כל כך לכולנו. האוצר מהתל בציבור. עוד היום אפשר להיפגש ולמנוע את הכאב מההורים והתלמידים.״
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד חזרה וקראה לשר האוצר, אביגדור ליברמן, לשבת כבר היום לשולחן המו"מ ולמצוא דרך משותפת להתמודד עם האתגרים הסבוכים של מערכת החינוך. "אני בטוחה שאם שר האוצר ליברמן יישב עם שרת החינוך, המנכ"לית, הממונה על השכר ואיתי בשולחן אחד - נצליח להגיע להסכם שכר. כך נימנע מימי שביתה נוספים ונציל את מערכת החינוך מקריסה ומנטישה המונית של עובדות ועובדי הוראה״.

ברנית גולן-יוסובש, יו"ר סניף הסתדרות המורים בירושלים, אמרה הבוקר לאולפן ynet כי "אנחנו במאבק וזה מאבק לא פשוט וקשה וכולנו. צריכים להתגייס, וכן ההורים צריכים להיות מודאגים מאוד מי יפגוש את הילדים שלהם ב-1 בספטמבר". לדבריה, "יש תמיכה רחבה במאבק מקיר לקיר. אנחנו מקבלים תמיכה גם מההורים גם מהרשויות, מכולם - באמת תמיכה רחבה. אני מוצפת בהודעות מהבוקר שמחזקות את ידנו, ואנחנו ממשיכים במאבק החשוב הזה על עתיד מדינת ישראל וחינוך הילדים שלנו. אין לנו ברירה".
יכול להיות שבחרתם תזמון לא טוב? הקשב הוא ככה מאוד מוגבל עכשיו, גם בגלל בחירות וכי כולם כבר עייפים וזה סוף שנה. "אני חייבת להגיד שאף פעם זה לא הזמן. אז יש קורונה ויש מלחמה, ויש דברים כאלה ואחרים ואין לנו את האופציה להרים ידיים ולהיכנע. אנחנו על המאבק של החיים שלנו, על עתיד החינוך במדינת ישראל. גם עובדי ההוראה, גננות מנהלים - עוזבים מידי יום. אני נמצאת בסניף בירושלים ולא מאמינה להיקף הנטישה במערכת ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את זה".
מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמר כי הוא תומך בדרישות לעליית שכר של צוותי החינוך. "אנו חושבים שזה חשוב מאוד, לנו יש אינטרס גדול שהמחנכים של הילדים שלנו בין אם גננות או מורות או מנהלים - יקבלו שכר גבוה ושעל כל תפקיד יהיו שניים-שלושה מתמודדים. זה אינטרס שלנו, ולזה אנחנו שואפים".

"כיתות התקשורת בבתי ספר לא הוחרגו והילדים בכיתות האלה הם הילדים שהכי קשה להם, על הרצף האוטיסטי. גם אותם השביתו", אמר שיף. "לכל דבר יש גבול וזה לא רק מתחיל ונגמר שם. מחר יש הרי פגישה במסגרת המו"מ, אז מה דחוף לכולם היום לעשות את השביתה הכוללת הזו? מאיזו סיבה?".
לדברי שיף, הפערים בין ארגוני המורים למשרד האוצר - לא גדולים. "כשאני שומע את שני הצדדים הפערים הם באמת לא גדולים ויש שם המון עקרונות שכבר סוכמו. אני קורא לשר האוצר להיכנס לעובי הקורה כבר היום". שיף הזהיר כי כמו שהדברים מנוהלים כרגע, גם שנת הלימודים הבאה לא תיפתח.