4 צפייה בגלריה
ח"כ ליברמן בישיבת הסיעה
ח"כ ליברמן בישיבת הסיעה
שר האוצר ליברמן ובן דויד בחתונת בנה
(צילום: יואב דודקביץ' )
"יש לי עבודה ואני לא יודע מה אני עושה. אין לנו סבתא, להמציא סבתא?". אבי סרוסי, אב לחמישה ויו"ר הנהגת ההורים בלוד, מתנגד לשביתה הכללית של הסתדרות המורים היום (רביעי) בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים. "אנחנו תומכים במאבק של המורים והגננות, אבל בסוף מענישים אותנו", הסביר סרוסי את התנגדותו לשביתה.
אחרי שלושה ימים רצופים שבהם הלימודים החלו ב-10:00, החליטו בהסתדרות המורים להחריף את המאבק הנוגע לשכר ולהשבית כליל את הלימודים במוסדות החינוך שייצאו בשבוע הבא לחופש הגדול. במוסדות החינוך המיוחד יתקיימו לימודים כרגיל. בהסתדרות המורים הבהירו כי גם מסיבות הסיום ייערכו כמתוכנן. בכמה יישובים מוסדות החינוך דווקא יישארו פתוחים, על אף השביתה. במודיעין ילדי הגנים הרשומים לצהרונים יזכו ליום צהרון ארוך מ-7:30 בבוקר ועד 16:00, בקריית אונו גני הילדים יופעלו באמצעות הסייעות בין 8:00 ל-14:00. גם בבית שמש יפעילו היום את גני הילדים: גני טרום חובה יפעלו בין 08:00 ל-16:30, וגני החובה יפעלו בין 08:00 ל-14:00.
בקרב ההורים הדעות חלוקות. יש מי שתומך במאבק המורים, אך אחרים כועסים וטוענים שמדובר בניצול ציני של מערכת כוחנית. "כשהתחילו ב-10:00 אנחנו איחרנו לעבודה, אבל לא לעבוד לגמרי? אין לנו אופציה כזאת", אמר סרוסי שחבר גם בהנהלת הנהגת ההורים הארצית. "אנחנו קוראים למשרד החינוך להוציא צווי מניעה, בקצב הזה ניאלץ לאמץ סבתא זמינה שתסכים להיות עם הילדים שלנו".
סרוסי אמר עוד: "יש גבול ויש טעם טוב, אנחנו נפגשים עם שר האוצר ונלחמים למען זכויות המורים, הגננות והסייעות ואז הם פוגעים בלוחמים שלהם - אנחנו. איך אני אבטל עבודה בשעה כזאת? אנחנו שומעים שיש מקומות עבודה שלא מקבלים אימהות לילדים קטנים. הם שוברים לילדים את השגרה וזה משבש את כל סדר היום שלהם. אם משרד האוצר לא יסכים להעלאת השכר, אז לא יהיו יותר לימודים בישראל?"
4 צפייה בגלריה
אבי סרוסי
אבי סרוסי
"הם שוברים לילדים את השגרה". אבי סרוסי ושניים מילדיו
רחל, אם לחמישה מבני ברק, טוענת כי השביתה לא תביא תוצאות. "המאבק של המורים צריך להיות בדרכים אחרות, כי זה גורם להורים לשנוא את המורים וזה לא משיג את המטרה", היא קובעת בנחרצות. "אני נאלצת להישאר עם שלושה ילדים קטנים בבית כי אין לי סידור בשבילם. אני מבינה את הבעיה של המורים והגננות, אבל זו לא הדרך. צריך לעשות את הדברים בהידברות ובחקיקה, ולא על-ידי הענשת התלמידים וההורים".
רמי הוד, אב לילדה בגן מתל אביב, תומך במאבק המורים למרות הקושי שהמחאה זימנה למשפחה. "המורים והגננות בישראל עובדים שנתיים וחצי בלי הסכם שכר בתוקף. השכר בשוק עולה והשכר שלהם נשאר תקוע במקום. הממשלה הקודמת והנוכחית לא באו בשום הצעה להעלאת שכר המורים. המשא ומתן החל רק אחרי שהם איימו בתביעה".
לדברי הוד, לא מדובר בהקרבה מצידו. "אין לנו פתרון, אבל אני בטוח שנסתדר. אם המורים והגננות לא יעבדו בתנאים מכובדים, זה יפגע בטיפול ובחינוך ובתשומת הלב לילדים שלנו. יש מחסור אדיר של מורים וגננות, והילדה שלי תקבל חינוך טוב יותר ממי שיקבל שכר טוב יותר ויהיה איכותי".
4 צפייה בגלריה
רמי הוד
רמי הוד
"אין לנו פתרון, אבל אני בטוח שנסתדר". רמי הוד
לשי אור ציון מבית אריה יש שני ילדים בני 4 ו-5 בגנים. גם הוא תומך בשביתה. "השכר של המורים זה בדיחה, אי אפשר להתקיים ממנו. אני מכיר אישית זוג מורים שקשה להם להתקיים, והם נעזרים במשפחה שלהם. הם צריכים לעשות את המהלכים האלה כדי שיעלו להם את השכר. בסופו של דבר זה העתיד של הילדים שלנו".
אור ציון אמר עוד: "צריך שמישהו 'ייענש' פה והפעם זה אנחנו כדי שהמורים יקבלו שכר טוב יותר. הם עושים את זה כדי שהממשלה תיתן להם תקציב. הממשלה חילקה תקציבים לכל מקום אבל רק למורים לא. אז 'ניענש' כמה ימים, לא קרה כלום. בינתיים המורים מלמדים ולא מקבלים שכר הולם. אני מוכן לספוג את זה בשבילם. הורים שמתנגדים למהלך לא מבינים לעומק את הבעיה".
אפרת, אם לילדה בת 5 ממגדל העמק, תומכת גם היא במאבק המורים ומוכנה לשבת עם בתה בבית כדי שיעלו להם את השכר. "אני בטוחה שהמורים עושים הרבה יותר מזה ומגיע להם את זה. אימא שלי מורה, ואין לה יום או לילה כי השכר שלה מאוד נמוך. מגיע לה הרבה יותר ביחס להשקעה שלה, למסירות שלה ולגודל התפקיד. לעבוד עם ילדים זה לא דבר קל".
4 צפייה בגלריה
 שי אור ציון
 שי אור ציון
"'ניענש' כמה ימים". שי אור ציון

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, שחיתנה אמש את בנה, אמרה בהתייחסה להחרפת המאבק: "אנחנו מנהלים כבר חצי שנה משא ומתן עם פקידי האוצר, אבל טרם קיבלנו אפילו הצעה קונקרטית אחת. אני קוראת שוב לשר האוצר, אביגדור ליברמן, להגיע באופן אישי ולשבת עם שרת החינוך, מנכ"לית המשרד, הממונה על השכר ואיתי".
מהסתדרות המורים נמסר כי נציגיהם מוכנים לשבת "עד שייצא עשן לבן", והביעו תקווה שליברמן "ינחה את פקידי האוצר להגיע סופסוף עם טבלאות שכר והצעות קונקרטיות לתוספות שכר לכל עובדי ההוראה בשירות המדינה". לדברי בן דויד, "זאת שעת חירום לאומית וסכנה מוחשית לעתיד מדינת ישראל. רק הסכם שכר ימנע את הנטישה שמובילה לקריסת מערכת החינוך".
גם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון תקפה את משרד האוצר. "את השביתה הזו האוצר יכול היה למנוע, אבל השבוע הם לא מצאו פנאי אפילו לא לפגישה אחת כדי לקדם את המשא ומתן", אמרה. "זלזול, אטימות ופגיעה חמורה במורים, בהורים ובעיקר בתלמידים. באוצר חייבים להתעורר, הסחבת שלכם פוגעת בכולנו. אני קוראת לשר האוצר לפעול באופן מיידי לחידוש המשא ומתן כדי להביא ביחד לפתרון המשבר".
מאיר תורג'מן, השתתפו בהכנת הכתבה:
פורסם לראשונה: 23:52, 21.06.22