פרסום ראשון : מאות בכירי מערכת הביטחון לשעבר יצטרפו לעתירה של התנועה לאיכות השלטון המבקשת שהמדינה תגייס בחורי ישיבות בדרישה לשוויון בנטל. היום (שישי) נודע כי ברשימת המצטרפים, המונה כ-400 קצינים ובכירים לשעבר בצה"ל, בשב"כ, במוסד ובמשטרה, נמצאים הרמטכ"לים לשעבר משה (בוגי) יעלון ודן חלוץ; האלופים לשעבר אודי אדם, אורי אור, איתן בן אליהו, אורנה ברביבאי, יאיר גולן, עמרם מצנע, איל בן ראובן, איתן דנגוט ודן הראל; המפכ"לים לשעבר דודי כהן, משה קראדי ואסף חפץ; ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו וראש השב"כ לשעבר כרמי גילון.
3 צפייה בגלריה
דן הראל באולפן ynet
דן הראל באולפן ynet
סגן הרמטכ"ל לשעבר הראל. "חייבים להגדיל את הצבא - הגיע הזמן לגייס חרדים"
(צילום: הדר יואביאן)
בבג"ץ ייערך ביום שני הקרוב דיון בפני שלושה שופטים בעתירות המבקשות שהמדינה תגייס בחורי ישיבות. בבקשה שתוגש בקרוב, נכתב: "רצונם של המבקשים להצטרף לעתירה, שבה נטען כי קיים צורך קונקרטי ועז בגיוס תלמידי הישיבות החרדים ומצויה בפרקטיקה ובתחומי מומחיותם. כמו כן, בקשתם משקפת את שאיפתם לתת פומבי לעמדותיהם בדבר הנחיצות בגיוס תלמידי הישיבות, במיוחד בעת מלחמה".
בין המצטרפים לעתירה, בכירים במערכת הביטחון הפעילים במחאות נגד הממשלה בכלל והמהפכה המשפטית בפרט. הראל, סגן הרמטכ"ל לשעבר, אמר כי "אנחנו קבוצה שיש בה 180 רמטכ"לים, מפכ"לים, אנשי מוסד, שב"כ, אלופים ומעלה ומקביליהם. אנשים שבמשך 40-30 שנה סחבו את ביטחון המדינה על הכתפיים. אנחנו מבינים את בעיית הביטחון מהצד המקצועי, זה לא עניין פוליטי בכלל. כשהייתי סגן הרמטכ"ל ב-2009 הציגו לי איך הולך להיראות הגיוס ב-2023 ואמרו לי שרבע מהמועמדים לשירות ביטחון יבואו מבתי ספר של תורתו אומנותו".
לדברי הראל, מה שקורה כרגע הוא שתי מגמות שמתנגשות. "הבנו ב-7 באוקטובר שהצבא קטן על המדינה ושחייבים להגדיל אותו. הפתרון שמשרד הביטחון נוקט בו הוא של הגדלת העומס על חיילים סדירים ואנשי מילואים וללכת למקום הידוע ולנסות להעמיס עוד יותר, לעומת זאת ישנה מגמה של גידול בנוער החרדי שלא באמת כולו יושב ולומד תורה", טען.
3 צפייה בגלריה
תמיר פרדו
תמיר פרדו
ראש המוסד לשעבר פרדו. "ללא שוויון בנטל - עתיד ישראל בסכנה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"זה ישראל-בלוף. אנשים עובדים - ולומדים אולי כמה שעות תורה - והשיטה מתגמלת. אחרי דחיית השירות אתה לא מוצא אותם בישיבות אלא הם הולכים לעבוד. הגיע הזמן, הצורך הוא אקוטי, חייבים עוד חיילים ואין יותר בציבור המתגייס. קיים גם אפקט מוסרי. אתם חיים במדינה וצריכים לשאת גם במטלות. הגיע העת שנסתכל על זה בעין אחרת".
פרדו, ראש המוסד לשעבר, מסר באמצעות העותרים: "ללא שוויון בנטל, האיתנות הביטחונית של מדינת ישראל בסכנה. המלחמה הממושכת בעזה מלמדת אותנו על הצורך הקריטי בהרחבת מעגלי הגיוס לכל חלקי החברה הישראלית. שוויון בנטל זו לא סיסמה, זה צורך ביטחוני אסטרטגי והדרישה הזו לשוויון אמיתי בהתגייסות אמורה להישמע מפי כל מי שהמדינה הזו יקרה לליבו".
עורכי הדין אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, תומר נאור והידי נגב כתבו: "המפקדים שהצטרפו אלינו מכירים את צורכי הביטחון יותר מכל אחד אחר, וגם הם מבינים שללא הגדלת מצבת כוח האדם של הצבא, עתידה של מדינת ישראל אינו מובטח".
3 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ בחוק הנבצרות
דיון בג"ץ בחוק הנבצרות
עו"ד שרגא. "הבכירים שהצטרפו מכירים את צורכי הביטחון יותר מכל אחד אחר"
(צילום: אלכס קולמויסקי)
הדיון ביום שני נוגע להחלטת הממשלה מחודש יולי האחרון להורות לשר הביטחון יואב גלנט שלא לגייס תלמידי ישיבה. החלטת הממשלה התקבלה לאחר שתוקפו של חוק השוויון בנטל פג בסוף חודש יוני 2023, והכנסת לא העבירה חוק גיוס חדש. התנועה לאיכות השלטון טוענת בעתירתה כי החלטת הממשלה התקבלה בחוסר סמכות וכי על פי פסיקת בג"ץ הסדרי הגיוס צריכים להיקבע בחקיקה ראשית בכנסת. מלבד הדיון בעתירה צפויה להתקיים מחוץ לבית המשפט גם הפגנה בקריאה לשוויון בנטל.
ברביעי האחרון הודיעה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה כי צה"ל יידרש לגייס חרדים החל מ-1 באפריל אם לא יקודם חוק גיוס חדש. "הנושא מצוי בימים אלו ממש בשיח בדרג המדיני, לרבות הבכיר ביותר, ובשדה הפוליטי, ונעשים מאמצים גדולים לשם קבלת החלטות בהקדם על ידי הגורמים", כתבה.