אחרי שהתבשמנו מההצלחה של ההגנה הישראלית, צריך לזכור שאיראן ביצעה ריכוז מאמץ יוצא דופן, עם עשרות רבות של טילים בליסטיים, לעבר בסיס נבטים של חיל האוויר. התוכניות נבלמו, והדילמה כעת מאוד מזוקקת: האם ישראל מתייחסת לכוונה, שהייתה עלולה לגרום לנזק חסר תקדים, או לתוצאה, שהיא ״נזק קל לתשתית בבסיס חיל האוויר״?
איראן תקפה את ישראל לראשונה משטחה, ושיגרה 300 טילים בליסטיים, כטב"מים וטילי שיוט. היא עשתה זאת ישירות משטחה, וגם באמצעות שלוחיה בתימן, סוריה, עיראק ולבנון. היא לא הורתעה מאיומי ישראל ולא מאלה של ארצות-הברית.
כמעט כל הטילים הבליסטיים כוונו לנבטים, ורק ביצועים יוצאים מן הכלל של מערך ההגנה האווירית - שנבנה במשך שנים אל מול האיום שכזה באופן כללי, ובשבועיים האחרונים באופן ספציפי - מנעו נזק אדיר
לפי דובר צה״ל יורטו 99% מהאיומים ששוגרו. זהו הישג אסטרטגי משמעותי מאוד, וכישלון מבצעי לצד השני. התוכנית של משמרות המפכה הייתה לפגוע בבסיס האסטרטגי של חיל האוויר, נבטים שבנגב - רוב 110 הטילים שוגרו לשם. אחת הסיבות שהבסיס הזה סומן היא טייסות האדיר שנמצאות שם, ולפי פרסומים זרים תקפו בדמשק לפני שבועיים וחיסלו את הגנרל האריאני הבכיר בכוח אל-קודס, מהדווי. כמעט כל הטילים הבליסטיים כוונו לנבטים, ורק ביצועים יוצאים מן הכלל של מערך ההגנה האווירית - שנבנה במשך שנים אל מול האיום שכזה באופן כללי, ובשבועיים האחרונים באופן ספציפי - מנעו נזק אדיר. לפי צה"ל, טילים בליסטיים נפלו בנבטים - אבל הבסיס מתפקד. איראן הייתה משוכנעת שתשתק את הבסיס, אבל נכשלה.
ראוי לשבח מיוחד המודיעין הישראלי - כן, זה שכשל ב-7 באוקטובר, אבל הפעם ידע לומר באופן כמעט מדויק מה יהיה מתווה התקיפה של איראן, וכך אפשר לחיל האוויר להיערך בהתאם בהגנה ועם מטוסי הקרב באוויר. שניים מתוך שלושת הקצינים הבכירים בחיל האוויר - תא״ל עומר טישלר ותא״ל גלעד קינן - פיקדו על בסיס נבטים בעבר, ועמדו מקרוב על ההכנות שם.
1 צפייה בגלריה
מעל ירושלים
מעל ירושלים
יירוטים של התקיפה מאיראן מעל ירושלים
(צילום: AFPTV / AFP)
ומכאן הדילמה: האם, בעקבות התוצאות של התקיפה האיראנית, להבליג - או להתבסס על הכוונה החמורה מאחורי התקיפה, ולהגיב בתוך איראן, כפי שישראל הצהירה במהלך הימים האחרונים שירי שייענה משטח איראני ייענה בתגובה על אדמתם? ואולי בכלל להתרכז עכשיו בחמאס, בשחרור החטופים, להכות בהם ולפרק תשתית חמאס אחרי סירובם לעסקה?
במהלך הלילה פוזרו הבטחות לתגובה חסרת תקדים, בשם "גורם מדיני". הבוקר נתניהו הגיב במשפט אחד בן 4 מילים: ״יירטנו. בלמנו. יחד ננצח". המילים שנתניהו לא אמר הן "נגיב בעוצמה". שר הביטחון גלנט, בהודעה ארוכה ומפורטת, שם את הדגש על השותפות עם האמריקנים. "העולם כולו ראה הלילה מי זו איראן: מדינת טרור שתוקפת ממרחק של 1,500 ק״מ את מדינת ישראל ומנסה להפעיל את כל השלוחים שלה", הוא אמר. "אך העולם ראה גם מה הוא כוחה של קואליציה, וכיצד ישראל יחד עם ארה״ב ומדינות נוספות נעמדת ובולמת את ההתקפה הזאת בצורה שאין דומה לה". לפי הדיווחים בארה״ב, הנשיא האמריקני ביידן מתנגד לתגובה ישראלית באיראן, ומציב את ישראל שוב בדילמה קשה.
נכון, הבלגה על המתקפה הדרמטית עלולה להתפרש במזרח-התיכון כחולשה - אבל היא תחזק את היחסים שנפגעו עם ארצות-הברית, ואולי תסייע בהקמת הברית עם המדינות המתונות, ובראשן סעודיה. תקיפה, לעומת זאת, עלולה להשאיר את ישראל לבדה, אחרי ההתנגדות האמריקנית ושל מדינות ערביות נוספות שחוששות מההשלכות על האזור והכלכלה.