ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, נשא הבוקר (שבת) הצהרה מיוחדת, שבה קשר בין מתקפת הפתע המשולבת על ישראל לבין האירועים במסגד אל-אקצא. "הזהרנו את האויב בעבר", אמר דף, "הם תקפו את התנועה האיסלאמית וחיללו את אל-אקצא". בהצהרתו הכריז דף כי חמאס פותח במבצע צבאי שאותו כינה "מבול אל-אקצא".

דף, שנוהג להתבטא בפומבי רק לעתים נדירות, קרא למחבלים שחדרו הבוקר ליישובי עוטף עזה: "בצעו את התקפותיכם על ההתנחלויות בכל האמצעים והכלים העומדים לרשותכם". הוא הוסיף: "היום כל מי שיש לו רובה צריך להוציא אותו. זה הזמן שלו, וכל אחד מכם צריך לצאת עם המשאית, הרכב או הגרזן שלו. היום, היסטוריה חדשה נפתחה, היסטוריה מבריקה ומכובדת יותר".
ראש הזרוע הצבאית של חמאס קרא גם לערביי ישראל לפעול נגד ישראל. הוא טען כי המתקפה הראשונה של חמאס הבוקר, שכוונה לדבריו לעבר "עמדות אויב, שדות תעופה ומתקנים צבאיים", כללה יותר מ-5,000 רקטות ופגזים. עם זאת, לפי שעה אין אימות לדברים.
4 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, בתמונת ארכיון. "כל מי שיש לו רובה - שיוציא אותו"
 במקביל, ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה הצהיר: "אנו מנהלים קרב של כבוד, התנגדות והגנה על דרך הנביא ואל-אקצא, תחת הכותרת שהכריז עליה מוחמד דף - 'מבול אל-אקצא'. מבול זה החל בעזה ויימשך עד לגדה המערבית ומחוצה לה, ולכל מקום בו נמצא העם שלנו. ברגעים היסטוריים אלו יש מלחמת גבורה שכותרתה היא 'אל-אקצא, המקומות הקדושים ואסירינו', כשסיבתו המרכזית והיסודית היא התוקפנות הציונית הפלילית שהתרחשה נגד מסגד אל-אקצא המבורך, שהגיעה לשיא במהלך הימים האחרונים".
עוד אמר הנייה: "האויב שמפעיל מצור על עזה מתכנן להפתיע אותנו ולהסלים את התוקפנות נגד עמנו ברצועת עזה, בנוסף להתנחלות והתוקפנות הנמשכת בכל רגע בגדה המערבית, שהאויב מבקש לעקור את עמנו ולגרשו מארצו. יש פשעי כיבוש נגד עמנו בפנים (ערביי ישראל), כפי שהאויב עומד מאחורי כל פעולות ההרג וההתנקשות שם, והכיבוש ממשיך להחזיק בשבי את האסירים שלנו במשך עשרות שנים. הוא הפר את ההסכמים כאשר הוא שוב עצר את המשוחררים מעסקת שליט".
4 צפייה בגלריה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה נפגש עם עיתונאים זרים בעזה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה נפגש עם עיתונאים זרים בעזה
"קרב של כבוד, התנגדות והגנה". איסמעיל הנייה
(צילום: AP)
סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אל-עארורי, המוגדר כאחראי על פעילות הארגון ביהודה ושומרון, הצהיר מביירות: "בואו נצית בלהבות את הגדה המערבית. קרב מבול אל-אקצא הוא קרב התכנון והתגובה נגד האויב הציוני לפשעי הכיבוש. המוג'אהדין של רצועת עזה החלו במבצע גדול במטרה להגן על מסגד אל-אקצא ולשחרר את האסירים".
הניסיון של מוחמד דף לקשור בין מתקפת הפתע לבין המתחולל במסגד אל-אקצא בא אחרי שהשבוע העביר משרד החוץ הירדני לשגרירות ישראל בעמאן מחאה על "כניסתם של מתנחלים וחברי כנסת למסגד אל-אקצא המבורך, בחסות משטרת הכיבוש הישראלית". בירדן מחו על "הטלת הגבלות על כניסת מתפללים למסגד, האפשרות לקיצונים לתקוף ולחלל קברים איסלאמיים בסביבתו, וההסלמה בהתקפות על נוצרים של ירושלים הכבושה".
4 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מהרצועה, הבוקר
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
4 צפייה בגלריה
פגיעה רקטה רקטות באשקלון
פגיעה רקטה רקטות באשקלון
זירת נפילה באשקלון, אחרי תחילת המתקפה
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
לפי מִנהלת הר הבית, 4,260 יהודים ביקרו במקום במהלך חול המועד סוכות. בין העולים לרגל השבוע היו ח"כ עמית הלוי מהליכוד וחבר הכנסת יצחק קרויזר מעוצמה יהודית. גם רבנים עלו להר הבית בתקופה הזו. כמדי שנה, חלק מהמבקרים ניסו לחולל פרובוקציה ולהגיע למקום עם "קורבן" - ונעצרו.
בתגובה לעליית היהודים להר, הארגון הפלסטיני "הצעירים המורדים", שהוביל את המהומות בגבול רצועת עזה, הודיע על חידוש העימותים מול הצבא בגבול המזרחי של הרצועה. עם זאת, בעקבות התערבות של מתווכים מצרים וקטארים, הוחלט לבסוף לבטל את ההפגנות.