מתרחקים מעסקה - זו התשובה המופרכת שהעביר יחיא סינוואר וארגון הטרור חמאס למתווכות: גורמים מדיניים בכירים חושפים הערב (שני) את התשובה שקיבלו המתווכות לעסקת חטופים מחמאס שלשום - בשעה שבישראל נערכו למתקפת הטילים והכטב"מים מאיראן. ארגון הטרור, כך נודע ל-ynet, מסכים כעת לשחרר פחות ממחצית ממספר החטופים עליו דובר עד כה - כלומר, פחות מ-20 חטופים - בששת השבועות הראשונים של העסקה.
בתמורה, דורש חמאס, גם את הגדלת מספר האסירים ביטחוניים עבור כל חטוף באופן דרמטי - בהם רבי-מחבלים עליהם נגזר מאסרי עולם בבתי הכלא הישראליים.

3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר במנהרה - מסרב לעסקה
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
חמאס, למעשה, לא הסכים לשום פרמטר בהצעת האמריקנים, שגובשה על ידי המתווכות לאחר התגמשות מרחיקת לכת מצד ישראל. בתשובתו, ארגון הטרור כרך את העסקה ההומניטרית, שאמורה לצאת לדרך בשלב הראשון של הפסקת האש בשלב הבא ובעצם העביר מסר: כדי שנסכים לשחרר את המבוגרים, החולים, הנשים והחיילות אנו דורשים ערבויות בינלאומיות להפסקה כוללת של המלחמה.
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר דרש התחייבות בינלאומית לעניין כבר כעת, והתעקש כי במהלך העסקה צה"ל יסיג את כוחותיו מאזורים נרחבים ברצועה כבר בשלב הראשון - ובמקביל יאפשר חופש תנועה מלא של האוכלוסייה הפלסטינית לכל אורך הרצועה. נזכיר כי במהלך המגעים ישראל לא שללה על הסף מעבר אוכלוסיה בחזרה לצפון הרצועה ושינוי בתזוזת הכוחות שנמצאים בשטח, אך בוודאי לא הסכימה לחופש תנועה מלא וחזרת כל העזתים לבתיהם.
דרישות חמאס לעסקה

3 צפייה בגלריה
"תשובת חמאס חצופה, גם בוושינגטון יש תחושה שסינוואר לא רוצה עסקה"
"תשובת חמאס חצופה, גם בוושינגטון יש תחושה שסינוואר לא רוצה עסקה"
"תשובת חמאס חצופה, גם בוושינגטון יש תחושה שסינוואר לא רוצה עסקה"
(צילום: דנה קופל, AP/Stephanie Scarbrough)
הגורמים המדיניים הבכירים ששוחחו עם ynet אומרים כי ישראל הייתה מוכנה לשלם מחירים כבדים מאוד כדי להחזיר את החטופים הביתה, ונתנה רוח גבית למתווכות להתקדם עם העסקה - אך בתשובת חמאס, ארגון הטרור סיפק שלל תירוצים "מופרכים ומגוחכים", בהם הטענה כי חמאס לא יודע היכן 40 החטופים החיים שאמורים להשתחרר בשלב הראשון של העסקה.
"תשובת חמאס לא השאירה מקום לספק, ארגון הטרור בשום פרמטר לא הסכים. אין סעיף אחד שהסכים לו. הוא אפילו שינה את התשובה הקודמת שלו לרעה", אמרו הגורמים. לטענתם, "לא רק ישראל בתחושה שסינוואר לא רוצה עסקה, אלא גם בכירי הממשל בוושינגטון". לדברי הגורמים, "סינוואר לא רוצה עסקה - ומעוניין למשוך זמן".
דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר התייחס הערב לסירוב חמאס לעסקה, ואמר כי ישראל "זזה בצורה משמעותית" מעמדתה הקודמת, אבל "חמאס הוא שעומד עכשיו כמכשול להפסקת האש בעזה". מילר הוסיף כי "יש הצעה משמעותית שהגיעה מאיתנו ומהשותפות שלנו בשבוע שעבר. יש עסקה על השולחן שנתנה לחמאס להשיג את רוב מה שהם רוצים - והם לא הסכימו. אם הם היו מסכימים זה היה מוביל להפסקת אש מיידית בעזה של שישה שבועות - שהייתה עוזרת לאזרחים הפלסטינים אותם הם טוענים לייצג".
גם דובר המועצה האמריקנית לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי התייחס לעסקה. בתדרוך לעיתונאים בבית הלבן, קירבי דווקא הביע אופטימיות מסוימת, ואמר: "עוד לא ויתרנו על המגעים לעסקה לשחרור החטופים. זה עדיין משחק פוטבול שמתנהל בראשנו. יש עדיין עסקה מאוד טובה על השולחן וכדאי שחמאס ייקח אותה".
בישראל מצביעים על כמה גורמים שהביאו לכך: בין היתר מתיחות השיא בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אך לא רק. סינוואר גם מאמין להערכת הגורמים כי לבסוף הגזרות יתאחדו - ומתפלל שחיזבאללה יצטרף למלחמה. גם המתיחות מול איראן לאחר החיסול בדמשק - והמתקפה האיראנית שבאה בעקבותיו חיזקו את מנהיג חמאס בעזה, וכעת הוא סיפק תשובה שבישראל יש מי שמגדירים כ"חצופה". "אין לו שום כוונה רצינית להתקדם במו"מ - הוא רק רוצה להוביל לסבל גדול לאוכלוסיה בעזה ומרחיק מעסקה", סיכמו.
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט קיים דיון על היערכות הפעולות האזרחיות הנדרשות לקראת הכניסה לרפיח
שר הביטחון יואב גלנט קיים דיון על היערכות הפעולות האזרחיות הנדרשות לקראת הכניסה לרפיח
הדיון של גלנט בנושא "ההיערכות לפעולות הנדרשות לקראת הכניסה הקרקעית לרפיח", הערב
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בצל הסירוב של חמאס, שר הביטחון יואב גלנט קיים הערב דיון בנושא "ההיערכות לביצוע הפעולות האזרחיות הנדרשות לקראת הכניסה הקרקעית של כוחות צה"ל לרפיח". בדיון, שהתקיים בהשתתפות מנכ"ל משרד הביטחון אלוף במיל' אייל זמיר ומתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן, גלנט הדגיש כי בהתאם להחלטת הקבינט, יש להיערך לביצוע שורת פעולות לקראת תחילת הפעילות הקרקעית, בדגש על פינוי האזרחים מרפיח, והרחבת הדרכים להכנסת מזון וציוד רפואי לרצועה.