מתקפה מסיבית של איראן על ישראל, שבמהלכה הופעלו האזעקות כמעט ללא הפסקה במשך 15 דקות: החל מהשעה 1:42 הלילה (בין שבת לראשון) ועד 1:57 הופעלו אזעקות רבות בעשרות יישובים ברחבי הארץ, בין היתר בירושלים, באר שבע, ערד, דימונה, רמת הגולן ועוד - בעקבות שיגור עשרות טילים בליסטיים מאיראן, לצד כטב"מים וטילי שיוט.
שני גורמים ישראלים מסרו לניו יורק טיימס כי איראן שיגרה 185 כטב"מים, 36 טילי שיוט ו-110 טילי קרקע-קרקע במסגרת המתקפה חסרת התקדים לעבר ישראל. לדברי הגורמים, "רוב השיגורים בוצעו משטח איראן, בעוד שחלק קטן מהם הגיע מעיראק ומתימן". בנוסף, בצה"ל אמרו ל-ynet כי גם בשעה זו ממשיכים כוחות חיל האוויר ליירט את "כלל האיומים האוויריים שעושים את דרכם לעבר שטח ישראל".
במהלך המתקפה האיראנית יירט חיל האוויר יותר מ-20 טילי שיוט וכ-100 טילים בליסטיים, רובם מחוץ לשטח ישראל. מספר בודד של טילים חדר, ומספר קטן עוד יותר נפל. עד כה לא חדר לשטחנו אף כטב"ם או טיל שיוט. בצה"ל נמשכת הכוננות הגבוהה, אבל ההערכה היא שעיקר המתקפה – מאחורינו. במקביל מטוסי קרב תקפו בלבנון מחנה השייך לכוח רדואן של חיזבאללה. הותקפו מספר מבנים באזור הכפר ג'בע שבדרום לבנון ומבנים צבאיים של חיזבאללה באל-חיאם וכפר כילא.



אינפו אינפוגרפיקה מתקפה איראנית איראן כטב"מים כטב"מ טיל טילים בליסטיים
לפי הצהרת דובר צה"ל בלילה בישראל התמודדו עם יותר מ-200 שיגורים מאיראן ושלוחיה בתימן, לבנון, עיראק וסוריה. רובם המוחלט יורט על ידי חיל האוויר, ובסיוע ארה"ב, בריטניה וירדן. בין השאר חיל האוויר יירט את האיומים באמצעות מטוסי קרב ומערכות ההגנה האווירית, בהן מערכת חץ 3. לפי דובר צה"ל, בסיס צה"ל בדרום נפגע במתקפה - ונגרם נזק קל לתשתית בו. האיראנים טענו כי מדובר בבסיס חיל האוויר. עשרות רקטות גם שוגרו מלבנון לעבר יישובי הגליל ודרום הגולן הלילה, אחת מהן נפלה בקצרין וגרמה לנזק ולשני נפגעי חרדה.
בכירים ישראלים אמרו כי "99% מהשיגורים לעבר ישראל יורטו". אותם גורמים הוסיפו כי העובדה שאיראן יורה לראשונה משטחה לעבר ישראל מחייבת תגובה נחרצת והיא תגיע בהקדם. למרות היירוטים המוצלחים, ילדה בת 7 נפצעה קשה בנגב כתוצאה מהירי. תחילה דווח כי היא נפצעה מרסיסי יירוט, אך נסיבות הפציעה עדיין לא ברורות והעניין בבדיקת המשטרה. ממד"א נמסר כי 31 בני אדם לקו בחרדה או נפגעו בזמן שרצו למרחב המוגן במהלך האזעקות.
אחרי שהמתקפה האיראנית החלה, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי צייץ בקצרה: "משטר הרשע ייענש" - ותושבי טהרן חגגו ברחובות העיר, על אף שנזק כמעט ולא נגרם. בכיכר פלסטין בטהרן נחשף ציור קיר חדש על בניין, שבו נראה דגל ישראל קרוע כשלידו טילים רבים. לצד הציור הופיע הכיתוב: "הטעות הבאה שלכם תהיה סוף המדינה המזויפת שלכם".

11 צפייה בגלריה
שלט נגד ישראל בטהרן, איראן
שלט נגד ישראל בטהרן, איראן
ציור קיר בטהרן נגד ישראל
11 צפייה בגלריה
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
החגיגות בטהרן אחרי המתקפה
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
11 צפייה בגלריה
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
הקבינט המדיני-ביטחוני הסמיך הלילה את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ להחליט על התגובה למתקפת הטילים האיראנית. השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' התנגדו לכך, וסברו שהקבינט הוא זה שצריך לקבל החלטות על התגובה. גורמים ישראלים בכירים אמרו כי "תהיה תגובה משמעותית ועוצמתית" למטחים מאיראן, ודובר ראש ממשלת ישראל בשפה הערבית, אופיר גנדלמן, אמר בריאיון לאל-ערבייה כי "התגובה הישראלית תהיה נחרצת וברורה".
שגרירות איראן באו"ם הודיעה הלילה ברשת X כי מתקפת הטילים הבליסטיים, הכטב"מים וטילי השיוט ששיגרה לעבר ישראל ישירות משטחה וגם על-ידי שלוחיה הייתה תגובה לחיסול חסן מהדווי בדמשק. בכך, לדבריה, "העניין הסתיים - אלא אם המשטר הישראלי יעשה טעות נוספת". לפי איראן, במקרה של "טעות נוספת" של ישראל - התגובה של טהרן תהיה חמורה עוד יותר. בנוסף, מסרו האיראנים, "זה עימות בין איראן לישראל - ועל ארה"ב להתרחק ממנו".
11 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי תל אביב
יירוטים בשמי תל אביב
יירוטים בשמי תל אביב, הלילה
(צילום: Semyon Galperin/via REUTERS)
11 צפייה בגלריה
יירוטים בצפון הארץ
יירוטים בצפון הארץ
יירוטים בצפון הארץ
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
11 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי רמת גן
יירוטים בשמי רמת גן
יירוטים בשמי רמת גן
(צילום: תומר הימן)
דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, עדכן הלילה כי רוב השיגורים מאיראן יורטו - מחוץ ובתוך שטח ישראל - אך ישנם כמה טילים בודדים שנפלו. בסך הכול, הוא אמר, היו יותר מ-200 איומים לעבר שטח ישראל. מלבד הילדה שנפצעה באורח קשה, אמר הגרי, נפגע גם בסיס צה"ל בדרום - ונגרם נזק קל לתשתית בו. כשנשאל אם ישראל תתקוף באיראן, השיב: "צה"ל עושה כל מה שנדרש כדי להגן על ביטחון ישראל".
בעקבות המתקפה הודיע דובר צה"ל על שינוי דרמטי בהנחיות פיקוד העורף, כשהחל ממחר אין כל פעילות חינוכית, כולל הקייטנות שתוכננו לחופשת הפסח, ושהחל מהלילה הגבלת התקהלות של עד אלף איש בכל רחבי הארץ. בעקבות המתקפה, רשות שדות התעופה הודיעה כי המרחב האווירי נסגר לטיסות בינלאומיות ופנים ארציות. חברות התעופה הישראליות והזרות החלו בביטול טיסות, לאחר שעשרות כלי טיס עלו לאוויר כדי ליירט מטרות איראניות.
11 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואנתוני בלינקן בכינוס מועצת הביטחון הלאומית של הבית הלבן
ג'ו ביידן ואנתוני בלינקן בכינוס מועצת הביטחון הלאומית של הבית הלבן
ג'ו ביידן ואנתוני בלינקן בהערכת המצב בבית הלבן, הלילה
11 צפייה בגלריה
מפת צבע אדום
מפת צבע אדום
מפת צבע אדום
שורת מדינות גינו הלילה את טהרן בעקבות המתקפה החריגה, בהן ארה"ב, בריטניה, גרמניה, קנדה וארגנטינה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אחרי שמוקדם יותר פרסם תמונה ברשת X מהערכת המצב שמתבצעת בבית הלבן, שבה הוא נראה לצד בכירי הממשל והצבא האמריקני. "יש לנו מחויבות ברזל לביטחון ישראל מול האיומים מאיראן ושלוחיה", הוא הדגיש. באופן חריג, מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס בשעה 23:00 בעקבות המתקפה האיראנית.
האזעקות הראשונות הופעלו ב-1:42 בכמה יישובים בנגב. בין היתר הופעלו אזעקות בכסייפה, ערערה שבנגב, חורה, תל שבע ונבטים. כמה שניות לאחר מכן הופעלה אזעקה בבאר שבע. ב-1:43 התבקשו גם תושבי דימונה והאזור להיכנס למרחבים המוגנים. שניות לאחר מכן הופעלו אזעקות גם בשומרון - בין היתר גם באריאל. באותו זמן נשמעה אזעקה גם בערד, בחורה ופעם נוספת בבאר שבע.
ב-1:44 הופעלו אזעקות בכמה יישובים בנגב ובאזור יהודה - בין היתר בסוסיא ובטנא עומרים. כמה שניות לאחר מכן הופעלה האזעקה באופקים ובעוד כמה יישובים באזור. אזעקה נוספת הופעלה באותה דקה בדימונה ובאזור מלונות ים המלח. ב-1:44 הופעלה האזעקה בפעם השלישית בבאר שבע וגם בנבטים.
11 צפייה בגלריה
שינויים במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף
שינויים במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף
שינויים במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף
(צילום: דובר צה"ל)
11 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי בת ים
יירוטים בשמי בת ים
יירוטים בשמי בת ים
(צילום: יאיר חסון)
11 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי כוכב השחר
יירוטים בשמי כוכב השחר
יירוטים בשמי כוכב השחר
(צילום: מתנאל רחמים)
ב-1:45 הופעלה אזעקה בשדה בוקר והאזור. באותה דקה החלו האזעקות גם ברמת הגולן ובגליל העליון - בין היתר בנווה אטי"ב, מג'דל שמס, דפנה והגושרים. בנוסף נשמעו באותה דקה אזעקות בבאר שבע, ביתר עילית, אפרת, כפר עציון וגם בכמה אזורים בירושלים. ב-1:46 הופעלה אזעקה פעם נוספת בדימונה. באותה דקה הופעלו שוב האזעקות בצפון רמת הגולן ובכמה יישובים בגליל העליון.
ב-1:47 נשמעה אזעקה במיתר, ובכמה יישובים באזור יהודה - ביניהם שמעה ועשהאל. ב-1:48 הופעלו לא מעט אזעקות - בין היתר בחורה, להב, נבטים ותל שבע. ב-1:49 הופעלה אזעקה בדימונה ובכמה אזורים בבאר שבע. ב-1:50 נשמעו שוב אזעקות בצפון רמת הגולן ובכמה יישובים בגליל העליון. אזעקות הופעלו באותו זמן גם בערד ובאזור מלונות ים המלח. ב-1:51 הופעלו אזעקות בנבטים ובערד.
ב-1:52 הופעלה שוב אזעקה בבאר שבע, וגם בחצרים, סוסיא הר עמשא ויישובים נוספים. ב-1:54 הופעלו אזעקות בצפון רמת הגולן. ב-1:55 נשמעה אזעקה בערד, בערערה שבנגב ובעוד יישובים באזור. ב-1:56 הופעלה אזעקה באחד האזורים בבאר שבע ובממשית. ב-1:57 הופעלו האזעקות האחרונות - בעין בוקק ובאזור מלונות ים המלח.
פורסם לראשונה: 01:53, 14.04.24