הפציעה האנושה של לוחם מג"ב בראל חדריה ואירועים מביכים אחרים שהתרחשו אתמול (שבת) בגבול רצועת עזה הם תוצאה של כישלון בתכנון ובתפיסת ההגנה על מכשול הגבול.
מה שאיפשר למחבל החמוש לדחוף אקדח לתוך צוהר גדול יחסית בחומת הבטון היה תכנון לקוי מלכתחילה של מרכיב זה בתפיסת ההגנה על הגדר. הצהרים הגדולים שאפשר להשליך דרכם רימון מוקמו נמוך מדי ולא נאטמו היטב בשקי חול או באמצעים אחרים שלא יאפשרו ירי לתוכם מרחוק או מקרוב. "חרכי ירי", כלומר הצהרים בחומת הבטון (חומת עוז), נבנו באופן כזה שמחייב את הלוחם הישראלי להוציא את נשקו אל מחוץ לחומה כיוון שאין לו שדה ראייה וגם לא שדה ירי אם אינו עושה כן.

הצהרים בחומה שנועדו לשמש כחרכי ירי היו צריכים להיבנות כבליטה מבטון מזוין או פלדה, כשהחרכים הקטנים יותר שבצלעותיה מאפשרים שליטה בתצפית ובאש כמעט עד חצי מטר מחומת הבטון ולכל אורך הקטע שעמדת הירי הזאת מגינה עליו.
הקורונה ושנת הלימודים שטרם החלה מרכיבות דווקא מועד זמן נכון לפעול כדי לשנות באופן יסודי את המשוואה העזתית ולהבין שאסטרטגיית ההכלה, ההסדרה וההסברה פשטה את הרגל
אבל הבעיה העיקרית הייתה עצם העובדה שהמתפרעים העזתים יכלו להיכנס לשטח הריבוני של ישראל ולהשתולל לאורך חומת הבטון כשהם נוגעים בה. זה לא רק איפשר למפגינים ולחמושים להתקרב לחיילי צה"ל באין מפריע, אלא עלול להיות מסוכן מאוד בעת עימות ממשי עם חמאס והג'יהאד האסלאמי. הם ינסו לחבל בגדר, לפרוץ אותה ולעבור דרכה אל הישובים הצמודים אליה, נתיב העשרה למשל.
2 צפייה בגלריה
הירי דרך החרך אתמול, לוחם מג"ב שנפצע ותגובת צה"ל בלילה
הירי דרך החרך אתמול, לוחם מג"ב שנפצע ותגובת צה"ל בלילה
הירי דרך החרך אתמול, לוחם מג"ב שנפצע ותגובת צה"ל בלילה
(צילום: EPA)
למעשה, חמאס כבר תכנן אפשרות כזאת כשחפר "מנהרות התקרבות" למכשול זוהר דרומי עוד לפני מבצע שומר החומות. התכנון של חמאס היה שאנשיו יצאו מהן, ירוצו לחומה ולגדר שמעליה, ינסו לפגוע במכשול ויפרצו דרכו ואז מספיק ש-5-4 מהם נכנסים לישוב הצמוד למכשול.
לכן מהלך הפתיחה של שומר החומות היה הפצצת מנהרת התקרבות, אבל צה"ל לא הפיק לקח ובאוגדת עזה ובפיקוד דרום כנראה שלא שמו לב שבעיתות חירום כמו אתמול, או במערכה גדולה ברצועה, ההגנה צריכה להתבצע עוד לפני שהפורעים או המחבלים מגיעים למכשול (מה שמכונה בלשון הצבאית: הגנה קדמית).
התקופה הנוכחית היא הזמן הנכון לצאת למבצע "שומר חומות 2" ולהשלים את מה שצה"ל לא עשה, כולל מרכיב של תמרון קרקעי. לחמאס ולג'יהאד האסלאמי עדיין יש יכולות שיגור רבות, וכל עוד הוא מרגיש חזק - הוא יציק
כאן המקום לשוב ולשנן את הכלל שמייחסים לאסטרטג הגרמני קרל פון קלאוזביץ, שאמר: "קו הגנה לעולם ייפרץ". לא בטוח שקלאוזביץ הוא שניסח את הכלל, אבל הוא נכון והוא מחייב הגנה קדמית בסיטואציות כגון הגבול ברצועת עזה, שהיישובים הישראלים צמודים אליו. במונחים קונקרטיים הנוגעים לאירוע בשבת, צה"ל היה צריך להיות ערוך על הסוללה שבחזית הגדר, עם עמדות צלפים, כמו בעת המהומות שהיו לאורך הגדר בשנים 2019-2018.
צריך להדגיש: לוחמי צה"ל ומג"ב לא נמצאו אז בשטח הרצועה אלא עדיין בשטח ישראל, ולחמאס לא הייתה שום יכולת לטעון שישראל חודרת לשטח הרצועה ולכן הוא צריך להילחם בה. גם אם צה"ל לא רצה להיערך בצורה כזו, כדי שלא לגרום להסלמה, אפשר היה לדאוג שיהיו מספיק רחפנים ואמצעים לירי גז מעל שיבלמו את המתפרעים ואת המחבלים החמושים עוד לפני שהגיעו אל המכשול. ירי הצלפים ברובי הרוגר צריך היה להתחיל לפני שהמתפרעים הגיעו למכשול.
צה"ל היה צריך לעצור אותם לפני שעברו את גדר הגבול הישנה. גם אם לשם כך היה נדרש ירי התרעה ממקלעים כבדים או ממסוקים. השימוש באמצעים אלה היה מבהיר לחמאס ולמתפרעים ששלח שממשלת ישראל, ובראשה ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ, מתכוונים ברצינות כשהם אומרים: "מה שהיה הוא לא מה שיהיה". ההגנה על המכשול שלכאורה נותנת ביטחון כמעט מלא מתחת ומעל לפני הקרקע, הייתה פחות טובה מההיערכות הקודמת.
2 צפייה בגלריה
עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
פלסטינים בגדר הגבול, אתמול
(צילום: AP)
עקיפת "קו מאז'ינו" הצרפתי על ידי הגרמנים במלחמת העולם השנייה הוכיחה שגם המכשול העצים והכביכול בלתי חדיר ביותר מחייב הגנה גמישה שתישען עליו, אך לא תסתמך עליו בצורה בלעדית. זה מה שצריך היה לעשות בשבת, או יותר נכון כבר ביום שישי, וזה לא נעשה.
ועדיין לא דיברנו על עצם העובדה שישראל הבליגה על ירי הרקטה מעזה ביום שני שעבר, ואפשרה לחמאס לאיים על כל המעורבים בפרשת הכסף הקטארי שתנקוט פעולה אם לא תקבל אותו לאלתר. זה בדיוק "מה שהיה" ואסור היה לתת לזה לקרות.
אם צריך, אז התקופה הנוכחית היא הזמן הנכון לצאת למבצע "שומר חומות 2" ולהשלים את מה שצה"ל לא עשה, כולל מרכיב של תמרון קרקעי. לחמאס ולג'יהאד האסלאמי עדיין יש יכולות שיגור מגוונות ורבות, וכל עוד הוא מרגיש חזק הוא ימשיך להציק לנו.
מבחינה מדינית התקופה הנוכחית נוחה מכיוון שארה"ב והקהילייה הבינלאומית, כולל האו"ם, יתקשו לגנות אותנו ולהפריע לנו אחרי הפיאסקו המודיעיני-צבאי אמריקני בשלב הסיום של פינוי הכוחות מאפגניסטן. הקורונה ושנת הלימודים שעדיין לא החלה מרכיבות דווקא מועד זמן נכון לפעול כדי לשנות באופן יסודי את המשוואה העזתית ולהבין שאסטרטגיית ההכלה, ההסדרה וההסברה פשטה את הרגל.