"אין הרבה דמיון בין עסקת שליט לבין עסקת החטופים המתגבשת": כך מבהיר גרהרד קונרד, "המתווך הגרמני" בעסקת שליט בריאיון ל-ynet. "קווי הדמיון מסתכמים בדרישה של חמאס לשחרור אסירים פלסטינים ובלחץ שהוא מפעיל באמצעות משפחות החטופים על הממשלה הישראלית. פתרון צבאי הוא מאוד קשה, כך שעסקה בסוף היא בלתי נמנעת. המספר חסר התקדים של החטופים, הסבל, הדרישות והמשבר האזורי - הופכים את המצב הזה למערך שונה לחלוטין של בעיות, שהממשלה הישראלית צריכה להתמודד איתן". צפו בריאיון המלא:

"היחס בעסקת שליט, של חייל אחד תמורת 1,027 אסירים - היה יחס ייחודי", אומר קונרד, "אם עובדים על יחס כזה - אין היום מספר מספק של אסירים פלסטינים. ראינו מה קרה בעסקה הראשונה, היחס היה של חטוף אחד תמורת שלושה אסירים. יכול להיות שזה ישתנה, זה תלוי ברצון של הצדדים להגיע להבנות סביב משבר החטופים, וזה גם תלוי בסיטואציה הפוליטית והצבאית. חמאס יסכים לעסקה רק אם הוא יראה בה חלופה סבירה".
בישראל יש ויכוח בשאלת הלחץ הצבאי לעומת יוזמות דיפלומטיות דוגמת פסגת פריז. מה יעבוד יותר טוב? "תצטרך להיות סיבה חזקה כדי שחמאס באמת יתפשר. ומכיוון שהמערכה הצבאית שלכם מאוד מרשימה, גם עבור חמאס, די ברור שבסופו של דבר הם יצטרכו לקבל סוג של תוצאה. כל עוד אי אפשר להכריח אותם להיכנע, ואני לא רואה את זה קורה - אז נראה לי שכולנו נצטרך להיות מאוד זהירים בשיפוט שלנו. רק מי שמעורב באופן אינטימי בכל התהליך יוכל לשפוט ולפעול בהתאם".
1 צפייה בגלריה
גרהרד קונרד
גרהרד קונרד
"אחת מנקודות הלחץ של חמאס". גרהרד קונרד
(צילום: EPA)
ומה לגבי המשפחות והמחאות? הן פוגעות בחתירה לעסקה? "בדמוקרטיה אי אפשר למנוע ממשפחות להביע דאגה ולפעול במחאה כדי להחזיר את יקיריהן הביתה. וזה בוודאי נלקח בחשבון על ידי ארגונים כמו חמאס וחיזבאללה ככלי ללחץ על הממשלה הישראלית. כך היה גם במקרה של גלעד שליט, וכך גם היום עם מספר כל כך גבוה של משפחות שמעורבות וסובלות. זאת אחת מנקודות הלחץ הנדירות של חמאס. אתם חייבים להיות חזקים כולכם, בלי לחשוש לעמוד בסוג כזה של לוחמה פסיכולוגית".
אתה מאמין שישראל תוכל להשיב את כל החטופים בחזרה? "אני מקווה, אבל אין לי מושג כמה זמן זה עלול לקחת. כי אפשר לפצל את כל העסקה לשתיים או שלוש, ואתם לא יודעים עדיין מה יש לחמאס מבחינת כוח שרידות. חמאס נמצא תחת לחץ צבאי כבד בעזה וזה יגביל את מרחב התמרון שלהם. אז הזמן לא בהכרח רצוי מצד חמאס".
יש לך היכרות עם חסן נסראללה. אתה מאמין שהגישה הדיפלומטית תפתור את הקונפליקט הנוכחי בצפון? "דיפלומטיה היא כלי חשוב, אז הפתרון של המצב הנוכחי הוא קודם כל שאלה של תוכניות פוליטיות, מסגרת פוליטית שישראל תצטרך לפתח ביחד עם לבנון השכנה. אפשר לראות שחיזבאללה עדיין נזהרים מלהיכנס לעימות צבאי כולל עם ישראל - כי זה לא הגיוני עבורם. הם תומכים בחמאס, אבל לא מעבר".