בארצות הברית מדווחים על התקדמות, במצרים סבורים כי כבר בתחילת השבוע ניתן להגיע להסכם - אבל הדרך לעסקת חטופים ולהסכם הפסקת אש נראית עדיין ארוכה, ובכל מקרה המשא ומתן צפוי להיות קשה.
ישראל, ארצות הברית, קטאר ומצרים מסכימות לעסקה שכוללת הפסקת אש של 45 ימים בתמורה לשחרור חטופים בפעימות. העסקה תכלול שחרור אסירים פלסטינים לפי מפתחות שיידונו בין הצדדים (מספר המחבלים שישוחרר בתמורה לכל חטוף, וזהות האסירים), לצד הגדלת הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה.

כמה אסירים ישוחררו?

מהרגע שחמאס יגיד שהוא מקבל את העיקרון, יחל משא ומתן אינטנסיבי על אותם מפתחות, והוא צפוי להיות מסובך מאוד. ברור לכולם שחמאס לא יסתפק בנוסחה שנקבעה בעסקה הקודמת - שלושה אסירים על כל חטוף אחד שמוחזר. העסקה הקודמת עסקה בשחרור נשים וילדים עד גיל 19, ובתמורה ישראל שחררה מהכלא אסירות וקטינים. הפעם ברור שחמאס ידרוש הרבה יותר.

לפי חלק מהדיווחים, חמאס ידרוש בין 100 ל-300 אסירים על כל חטוף שישוחרר. לא ברור מה חמאס ידרוש בגין החזרת גופות ואם יסתפק בגופות מחבלים או שיעמוד על שחרור אסירים גם בשלב זה.
בידי חמאס 136 חטופים, מהם 29 שהוגדרו חללים וארבעה שהוחזקו בעזה עוד בטרם מתקפת 7 באוקטובר. לכאורה, אם דרישת חמאס תיענה, מדובר על שחרור של אלפים רבים של אסירים. בנוסף, ידוע שתמורת חיילים חמאס מתכוון לדרוש שחרור מחבלים רוצחים.

הקו האדום של נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו שרטט אתמול (שלישי) למעשה קו אדום כשאמר: "לא נשחרר אלפי מחבלים". בימים האחרונים דווח על שחרור של 5,000-4,000 מחבלים - מספר האסירים הגבוה ביותר שישראל שחררה אי-פעם. ואולם, בסביבתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר חושבים שמדובר בבלון ניסוי של סביבת נתניהו, שנועד להכין את הקרקע לכך שאם ישוחררו בסופו של דבר חצי ממספר זה - הדבר ייתפס כביכול כהישג של נתניהו.
3 צפייה בגלריה
בן גביר טען שיפרק את הממשלה אם ישוחררו אלפי מחבלים. נתניהו: "זה לא יקרה"
בן גביר טען שיפרק את הממשלה אם ישוחררו אלפי מחבלים. נתניהו: "זה לא יקרה"
בן גביר טען שיפרק את הממשלה אם ישוחררו אלפי מחבלים. נתניהו: "זה לא יקרה"
(צילום: אלכס קולמויסקי, רפי קוץ)
בכל מקרה בממשלה מודים שזאת הולכת להיות עסקה קשה מאוד לעיכול, גם אם ישראל תעשה את מרב המאמצים לצמצם את מספר האסירים ואת רמת האסירים, בדגש על אי-שחרור מחבלים רוצחים.
לאחר שיגיעו להסכמה על המפתחות, ישנן עוד סוגיות שיצטרכו לדון בהן, כמו למשל דרישת חמאס לנסיגה מלאה של צה"ל מעזה. בהסכם הקודם צה"ל נסוג לקווי הגנה ומנע חזרה של תושבים מדרום לצפון.

תעודת הביטוח של חמאס

גם זו שאלה שתדון במשא ומתן: האם ניתן יהיה למנוע חזרה של תושבים לצפון הרצועה במשך 45 ימים? ומה יקרה בתום 45 ימי הפסקת האש? סביר להניח שחמאס ידרוש ערבויות שישראל לא תחזור ללחימה. מבחינת ישראל זהו עוד קו אדום. "צה"ל לא יסוג מהרצועה, לא נסיים את המלחמה הזאת עם פחות מהשגת כל יעדיה", הבהיר נתניהו. בכל מקרה, סביר להניח שחמאס יעשה הכל כדי להשאיר אצלו חטופים וגופות, בבחינת תעודת ביטוח.
ישראל תצטרך להכניס במשא ומתן מנגנונים שיבטיחו שחמאס לא יפר את ההסכם. בהסכם הקודם הוא הפר כזכור את הפעימה האחרונה ונמנע משחרור נשים, יש הטוענים כדי שהן לא יחשפו את התקיפות המיניות שעברו בשבי. יש להניח שבישראל הפיקו את הלקחים איך להבטיח שהפעם חמאס לא יחזור על התרגילים האלה.
3 צפייה בגלריה
האסירים הביטחוניים יחוגגים בביתוניה ליד רמאללה
האסירים הביטחוניים יחוגגים בביתוניה ליד רמאללה
העסקה הראשונה הייתה יחסית קלה, הבאה - עולם אחר. קבלת פנים למחבלים משוחררים ליד רמאללה
(צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
מתי העסקה תקרה? אתמול דווח במצרים שייתכן שיושג הסכם בתחילת השבוע והפסקת האש תיכנס לתוקף באופן מיידי, אבל נראה שמדובר במשאלת לב. גם אם חמאס ישיב היום בחיוב, יחל משא ומתן אינטנסיבי, וצוותים של המוסד צפויים לטוס לקטאר ולדון לעומק בפרטים הקטנים.
לכן, ההערכה היא שייקח כמה ימים של חילופי טיוטות עד הגעה להסכמה. אז, ורק אז, הנייר יגיע לאישור קבינט המלחמה, הקבינט המדיני-ביטחוני ומליאת הממשלה. בניגוד לעסקה הראשונה שהייתה יחסית קלה, הפעם כולם מבינים שזה יהיה עולם אחר.
אם הדיווחים נכונים גם חלקית, ומדובר בשחרור של אלפי אסירים, יש לקחת בחשבון שינויים בהרכב הממשלה, לא משהו שנתניהו רוצה. ראש האופוזיציה יאיר לפיד כבר הודיע שיפרוס "רשת ביטחון" לעסקת חטופים, אך נתניהו בוודאי לא ירצה להסתמך עליו והוא ייצא מגדרו לשכנע את בן גביר ואת בצלאל סמוטריץ' לא לפרק את הממשלה.

ביידן לוחץ, ולכן הסיכויים גבוהים למדי

גורם ישראלי העריך שהסיכויים לעסקה גבוהים למדי מסיבה אחת: הנשיא ביידן רוצה לסיים את המלחמה ומבין שהדרך היחידה היא עסקת חטופים שתביא להפסקת אש ארוכה - בתקווה שזו תהפוך לקבועה.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן בהצהרה עם ג'ו ביידן על ישראל ו חמאס הבית הלבן ארה"ב
אנתוני בלינקן בהצהרה עם ג'ו ביידן על ישראל ו חמאס הבית הלבן ארה"ב
רוצים לסיים את המלחמה - ולחדש את המו"מ עם סעודיה. ביידן ובלינקן
(צילום: EPA / Yuri Gripas / POOL)
ביידן שולח לכאן את מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שינחת במוצאי שבת ולפי בכיר אמריקני ידון כאן בעסקת החטופים וגם ב"יום שאחרי" ובנורמליזציה עם סעודיה. אתמול דווח ב"בלומברג" שהסעודים חידשו את המגעים לברית הגנה עם ארצות הברית, לראשונה מאז שאלו הופסקו עם פתיחת המלחמה.
האמריקנים חושבים שניתן לנצל את הפסקת האש גם כדי לחדש את המשא ומתן לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. משא ומתן שכזה אולי ייתן תמריץ לנתניהו להמשיך את הפסקת האש.
פורסם לראשונה: 23:29, 30.01.24