בשבועות האחרונים קרא ארגון המדינות העולמי בכמה הזדמנויות להפסיק את מתן מנת החיסון השלישית בעולם, על מנת להבטיח מנת חיסון למדינות עניות. ואולם, ל-ynet נודע שלמרות שישראל חתמה על ההסכם הבינלאומי COVAX של ארגון הבריאות העולמי לשריון והבטחת מנות חיסון למדינות עניות – היא לא תרמה כסף או מנות חיסון משל עצמה לצורך המטרה.
ברקע הדברים נמתחת ביקורת מצד הישראלית הבכירה בארגון, ד"ר דורית ניצן, וגם ארגון "רופאים לזכויות אדם" קרא למשרד הבריאות לתרום כסף או מנות חיסון למדינות אחרות. במשרד הסבירו שלא תרמו כסף או מנות, אך ויתרו על הקצאת מנות לטובת מדינות אחרות.
מעבר לעניין ההומניטרי, מדענים מסבירים את חשיבות החיסון במדינות מתפתחות ובעולם השלישי בכך שווריאנטים של נגיף הקורונה מתפתחים במדינות עם שיעורי התחסנות נמוכים – שמוצאים את דרכם למערב וגם לישראל, כשהפערים בשיעורי ההתחסנות בעולם משמעותיים. בכירי ארגון הבריאות מתחו לאחרונה כמה פעמים ביקורת נגד מדינות שהחלו לחלק מנות חיסון שלישיות לאוכלוסייה, ובהן ישראל, בזמן שבמדינות העולם השלישי רוב מוחלט של האוכלוסייה אינו מחוסן. טענות דומות לאלה שמופנות נגד ישראל, אגב, הופנו גם נגד מדינות אחרות במערב.
2 צפייה בגלריה
חיסון שלישי של מד"א בחולון
חיסון שלישי של מד"א בחולון
חיסון שלישי של מד"א בחולון
(צילום: AFP)
בעוד שישראל עם יותר מ-60 אחוזי התחסנות, בדרום אפריקה בה התפתח וריאנט, מחוסנים רק 8.5 אחוזים מהאוכלוסייה. בהודו, שם נוצר נגיף הדלתא השכיח רק 9.5 אחוזים מחוסנים. הסיבה לכך: בעוד המדינות העשירות הצליחו לשריין לעצמן חיסונים במחירים גבוהים, מדינות עניות יותר עם אוכלוסייה גדולה יותר – לא הצליחו להשיג כמות חיסונים מספקת.
"אף אחד לא בטוח עד שכולם בטוחים", אומרת ד"ר דורית ניצן, מנהלת מערך החירום בארגון הבריאות העולמי באירופה. "בשביל הנגיף אנחנו בני אדם והמוטציות ימשיכו להתפשט ממקומות שבהם אין חיסונים, כולל לישראל. אנחנו מתמודדים עם פרק דלתא ו-12 תתי וריאנטים שלו".
"מאיפה הווריאנט הזה הגיע?", מסבירה ד"ר ניצן – "מהודו, שלא הייתה מחוסנת. כשאנחנו לא דואגים לחיסון העולמי הווריאנטים יפילו את כולנו, ולמען האנושות כולה צריך ללכת ביחד. אפשר לחשוב על עצמנו אבל באיזון ולהתקדם ביחד, לא לבד. זה לא יעזור בטווח הארוך. במשרד הבריאות מקשיבים לנו ומבינים את זה, אבל צריך פה החלטה מגבוה שלא עמדה עדיין לדיון".
"כשאנחנו לא דואגים לחיסון העולמי, הווריאנטים יפילו את כולנו, ולמען האנושות כולה צריך ללכת יחד"
"יש לנו אוכלוסייה פלסטינית שחייבים לחסן אותה. זה מתקדם אבל בעצלתיים. הם נכללים ב-Covax ובקצב שלהם. עד שלא יהיו לנו יותר חיסונים זה לא יתקדם", מזהירה ד"ר ניצן.
לדברי הדס זיו, סמנכ"לית אתיקה ברופאים לזכויות אדם, "העברת התמיכה בכסף או מנות חיסונים ל-Covax היא מחויבות מוסרית ראשונה במעלה כמדינה עשירה ומפותחת כלפי מדינות עניות. מעבר לכך מדובר במעשה שיש לו גם הגיון בריאותי וכלכלי. כל עוד לא רוב אוכלוסיית העולם מחוסנת הווריאנטים ימשיכו להתפתח, הכלכלה תמשיך לסבול - ואיתה נסבול כולנו".
השבוע שיגר הארגון פנייה דחופה לשר הבריאות ניצן הורוביץ בנושא. "מבדיקה שערכנו עולה כי ישראל, למרות הצטרפותה למיזם לא השתתפה עד כה במימונו", נכתב במכתב. "עובדה זו מהווה כשל ערכי ומקצועי חמור. לפיכך אנו מבקשים שישראל תודיע באופן מיידי על העברת מימון משמעותי ל-COVAX כמתבקש מתשובתכם על פיה הצטרפה ישראל ליוזמה. זהו לא רק צו מוסרי, אלא בעל הגיון כלכלי ובריאותי".
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ מודיע על מבצע חיסון עד הבית
ניצן הורוביץ מודיע על מבצע חיסון עד הבית
ניצן הורוביץ מודיע על מבצע חיסון עד הבית
(צילום: נדב אבס)
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "עוד בטרם הצטרפה ישראל למיזם, נחתמו עסקאות בילטראליות עם החברות המובילות לפיתוח חיסוני קורונה ולאור זאת, הקדימה ישראל את העולם במבצעי חיסון מוצלחים".
"משרד הבריאות מנהל את מלאי החיסונים באחריות, כך שלא נוצר בישראל חוסר או עודף – מתוך הבנה מלאה כי החיסונים הינם מצילי חיים ובכך הינם מוצר יקר ערך עבור אזרחי העולם. בפעמים בהן במסגרת ההסכם ישראל הייתה אמורה לקבל חלק מהחיסונים, היא ויתרה על מנות החיסון שהייתה אמורה לקבל דרך קובקס לטובת מדינות אחרות שקיבלו יותר מנות חיסון. זאת בהתאם למצב באספקת החיסונים לאזרחים וההבנה שהחיסונים הם מוצר מציל חיים".