למרות רצון השופטים במשפט נתניהו ורצון גדול בחלק מהציבור, ההערכה היא כי הניסיונות להגיע להסדר טיעון מורכבים מאוד וכלל לא בטוח שיבשילו - חרף הסיכון הגדול שנוטל ראש הממשלה בנימין נתניהו אם ייבחר שהמשפט ימשיך להתנהל כסדרו.
לאחרונה, גדלו עוד יותר הפערים בין הצדדים. אמירת השופטים, שדלפה מפגישה סגורה של נציגי ההגנה ונציגי התביעה, לפיה האחרונה תתקשה להוכיח עבירת שוחד בתיק 4000 (בזק-וואלה), עלולה להרחיק את הצדדים מהאפשרות של עסקת טיעון. האמירה מצד השופטים, שניסו בעבר לשכנע את נציגי הפרקליטות להסכים להליך גישור פלילי, נתנה לנתניהו הישג שהפחיתה את רצונו להתפשר והעניקה רוח גבית למאבקו המשפטי בתקשורת וייתכן שאף ציבורית, במיוחד בקרב תומכיו.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
נתניהו בבית המשפט. הסיכויים להגיע להסדר פחתו
(צילום: יואב דודקביץ)
5 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
נחושה לנהל את תיק 4000, ולא תוותר על קלון במקרה של הסדר. בהרב-מיארה
(צילום: יואב דודקביץ)
מצד שני, בפרקליטות הודיעו כי הם נחושים לנהל את תיק 4000 עד הסוף, כולל סעיף השוחד, ולא לסגת מן האישום. כך ששני הצדדים צפויים להקשיח עמדות במשא ומתן אפשרי, שבנקודת הפתיחה שלו ישנם פערים גדולים עוד יותר בהשוואה לפעם הקודמת שבה התקיימו מגעים בנוגע להסדר, אז היה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שגם הגיש את האישום נגד ראש הממשלה.

המחלוקת על הקלון

בעבר, במסגרת המגעים בין סנגוריו של נתניהו לפרקליטות, שלא הבשילו להסדר טיעון, היו כמה נקודות מחלוקת מרכזיות. שני הצדדים הסכימו עקרונית כי בהסדר אפשרי סעיף השוחד יוסר, תיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס) ייסגר, והסכימו שנתניהו יודה במרמה והפרת אמונים בתיקים 1000 ו-4000.
אולם, אחת הסוגיות שנותרה במחלוקת היא השתת קלון. הפרקליטות והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לא מתכוונים לוותר על סעיף הקלון, שירחיק את נתניהו מהחיים הפוליטיים לשבע שנים, ויביא ככל הנראה לסיום הקריירה הפוליטית שלו. נתניהו העדיף במסגרת המגעים שהתקיימו, שהסוגיה תישאר פתוחה בהסדר והשופטים הם שיכריעו אם להשית קלון אחרי הצגתו בבית משפט. במקרה שנתניהו ידרוש כעת שלא ייגזר קלון כלל, הדבר צפוי להיתקל בהתנגדות מוחלטת מצד הפרקליטות.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
שאלת הקלון במקרה של דרעי נותרה פתוחה, הסוף ידוע
(צילום: עמית שאבי)
נראה שהמחלוקת בנושא כעת קשה עוד יותר לפתרון. נתניהו הגיע להישג מבחינתו וקשה להניח שיוותר בסוגיה זו. מנגד, היועמש"ית גם כן לא תוותר מחשש להישנות מקרי שאלת הקלון במשפטים של יו"ר ש"ס אריה דרעי וראש לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה.
כשדרעי הורשע בעבירות מס, הגיעו הצדדים להסדר טיעון שהשאיר את סוגיית הקלון פתוחה, בטענה שפרש מהחיים הפוליטיים. סוף הסיפור ידוע: דרעי שב במהרה, הקואליציה שינתה את החוק לטובתו וניסתה לעקוף את הסוגיה. בג"ץ פסל אותו מלכהן כשר, מה שהוביל למהומה חוקתית וציבורית שלא הגיעה לסיומה עד היום.
גם במקרה של עו"ד נוה, עשתה הפרקליטות טעות דומה ולא ביקשה קלון בבית המשפט. הפרקליטות הסבירה אז, שמכיוון שבזמן הרשעתו של נוה "בפרשת המעברים" בקבלת דבר במרמה, הוא כבר לא היה איש ציבור ולכן לא היה טעם לבקש קלון באותו שלב. נוה לא חיכה זמן רב וניסה לחזור למערכת הציבורית עוד לפני שגזר הדין הפך סופי. רק ציבור עורכי הדין מנע את בחירתו בשבוע שעבר לראש הלשכה כשהתמודד מול ראש לשכת עורכי הדין המכהן עמית בכר. ניתן היה לשער מה היה קורה אם היה נבחר ומעורב בבחירת נשיא בית המשפט העליון, לכן קשה להניח שהפרקליטות תחזור על אותן הטעויות עם נתניהו.
גם רמת האמון הנמוכה בין הצדדים עלולה לפגוע באפשרות להגעה להסכם. ההדלפה, שהגיעה מגורם המעורב בתיק, גרמה נזק למגעים אפשריים ואולי אף נועדה לפגוע באלו שכן רוצים להגיע להסכמות, למרות שכוונת השופטים הייתה הפוכה. כשדברים הנאמרים בחדרי חדרים דולפים במהרה ומשמשים להלום בצד השני תקשורתית, הדבר עלול להתפרש כחוסר רצון להגיע להסכמות. עניין זה, לצד הנטייה של נתניהו להפר הבטחות, יקשו על הפרקליטות להגיע להסדר שיהיה מקובל על שני הצדדים.

מה רוצה נתניהו?

למרות הכול בסופו של דבר מי שיכריע לאן יתקדם התיק הוא בעיקר נתניהו. לראש הממשלה יש אינטרס להגיע להסדר מן הטעם הפשוט שללא שוחד בתיק 4000, הוא עלול להיות מורשע באחד, שניים או שלושת התיקים במרמה והפרת אמונים ולקבל עונש מאסר. הסיכוי שיזוכה בכל השלושה נמוך, וניהול המשפט עד סופו מבחינתו הוא הימור גדול, אולי גדול מידי. הימור שנתפס ככזה שאינו מתאים לנתניהו, שמחושב מאוד וזהיר בדרך כלל, בהתנהלותו לאורך הקריירה הפוליטית שלו.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט לראות את החקירה הנגדית של פילבר
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט לראות את החקירה הנגדית של פילבר
הסיכון של נתניהו
(צילום: יונתן זינדל )
5 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור וז'ק חן
עו"ד בעז בן צור וז'ק חן
נכחו בפגישה עם השופטים. עורכי הדין בן צור וחן
(צילום: יואב דודקביץ')
השאלה הגדולה היא אם הוא בכלל מסוגל להשלים עם מצבו המשפטי, לעלות על הדוכן מול השופטים, ומול כל עם ישראל שמקשיב לדיווחים מהאולם בשידור חי, להודות שביצע עבירות פליליות ולהיות מורשע בבית משפט במסגרת ההסדר - גם אם רק בחלק מהעבירות. לנתניהו היו תחנות יציאה רבות במהלך החקירה והמשפט והוא יכול היה לנסות להגיע להסדר אך לא עשה כן עד כה.
למרות כל הסיבות שצוינו, הסדר הוא עדיין אינטרס של שני הצדדים. מצידו של נתניהו הוא יימנע מהאפשרות שיקבל עונש מאסר, ומנקודת המבט של הפרקליטות, תסתיים הסאגה שמעסיקה את כל מדינת ישראל בשנים האחרונות וכך יתאפשר להם להציג הישג של הרשעה ולהראות שלמרות הטענה ש"אין כלום כי לא היה כלום" - היה גם היה.
מנגד, הזמן של נתניהו להגיע להסדר הולך ואוזל. הוא נחלש פוליטית וחבריו בממשלה בלתי צפויים ואם הממשלה, שלא זוכה לפופולריות גבוהה בסקרים, תיפול הוא יאבד את קלף המיקוח הגדול ביותר שלו במשא ומתן - היותו ראש ממשלה מכהן. בנוסף, פרשת התביעה מתקרבת לסיומה ואחריה הוא ייאלץ לעלות להעיד במשך חודש או חודשיים רצופים ויתקשה גם להתמודד עם חקירה נגדית ובמקביל לנהל את המדינה.