השופטים במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמרו לנציגי התביעה כי הם יתקשו להוכיח עבירת שוחד בתיק 4000 (בזק-וואלה), שבו נאשם רה"מ בקבלת שוחד מאנשי העסקים שאול ואיריס אלוביץ' ובמרמה והפרת אמונים. השופטים נימקו זאת בכך ש"טובת המדינה" דורשת הסדר טיעון. כך פורסם הערב (יום ה') בחדשות 13.
השבוע תועדו בסרטון שפורסם ב-ynet יהודית תירוש מהפרקליטות, ז'ק חן המייצג את שאול אלוביץ' ובועז בן צור המייצג את נתניהו, בדרכם לפגישה המפתיעה בלשכת השופטים.
1 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו מגיעים לבית משפט השלום ראשון לציון
בנימין ושרה נתניהו מגיעים לבית משפט השלום ראשון לציון
ראש הממשלה נתניהו
(צילום: ראובן קסטרו)
נתניהו גם נאשם במרמה והפרת אמונים בתיק 4000, כך שגם אם יבוטל השוחד הוא עדיין צריך להתמודד עם האישום השני.
אותה פגישה סגורה של הסנגורים ונציגי התביעה בתיק 4000 הייתה השנייה שקיימו השופטים עם הצדדים בלשכתם בשבועות האחרונים. בפגישה הקודמת ניסו השופטים לשכנע את נציגי הפרקליטות להסכים בכל זאת להליך גישור פלילי.
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה לאחרונה כי היא מתנגדת להצעה לקיים גישור פלילי בתיק. בהרב-מיארה כן האמינה שסנגורי נתניהו יכולים להגיע להידברות ישירה על מגעים להסדר טיעון, אבל במתכונת שבה המשפט יימשך כסדרו במהלך משא ומתן.
בעדותו, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר התעקש כי הייתה פגישה שבה נתניהו הנחה אותו להיטיב עם שאול אלוביץ' ובזק. עם זאת, עדותו במשפט הייתה שונה בחלקים מסוימים ממה שאמר במשטרה. מאז העדות, בהגנת נתניהו סברו כי אפשר לערער על קביעת השוחד בתיק, ומנגד, בפרקליטות סברו כי התיק עדיין חזק.
שלב ההוכחות במשפט נתניהו החל באפריל 2021 ומאז נערכו דיונים רבים. במהלך המשפט התנהל משא ומתן מתקדם להסדר טיעון, אז דובר על כך שנתניהו יודה בעבירות מרמה והפרת אמונים בתיקי 1000 ו-4000 ויסכים לעבודות שירות של כמה חודשים - בתמורה למחיקת סעיף השוחד ותיק 2000. המשא ומתן לא צלח משתי סיבות: היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט היה על סף פרישה, וייתכן כי נתניהו הביע התנגדות להסכם שיכלול קלון - והעדיף שההחלטה תהיה בידי השופטים.
דברי השופטים נאמרים אחרי שנשמעו עדים רבים בתיק 4000 מטעם התביעה, ולכן יש לכך משמעות בהגעה להסכמות. אם המשפט ימשיך, לכל צד יש מה להפסיד: במצב שבו נתניהו יזוכה משוחד אך יורשע בהפרת אמונים בחלק מהתיקים, עשויות להיות לכך השלכות קשות עבורו - כולל מאסר בפועל. מצד שני, במצב של זיכוי משוחד, ההשלכות עשויות להיות לא פשוטות גם עבור הפרקליטות.