דובר הקרמלין הדף בצהריים (יום ה') את הדיווחים שלפיהם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חולה, וטען כי אין יסוד לספקולציות בעניין וכי פוטין בריא לגמרי. דבריו של הדובר, דמיטרי פסקוב, באו שעות אחרי שראש ה-CIA אמר גם הוא כי ככל הידוע לסוכנות הביון המרכזית של ארה"ב – פוטין בריא לגמרי, ואינו חולה כפי שנטען בחודשים האחרונים.
9 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין. נראה כמה פעמים לא יציב
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
דובר הקרמלין פסקוב. טוען שהכול שמועות
(צילום: רויטרס)
בתדרוך לכתבים בצהריים כינה דוברו של פוטין פסקוב את השמועות שלפיהן פוטין חולה "שום דבר חוץ מפייק". פסקוב אמר את הדברים יום אחרי שבהופעה ציבורית נראה פוטין משתעל, וסוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" דיווחה כי הוא הסביר שהוא הצטנן קלות במהלך ביקורו באיראן שלשום. "היה יום חם מאוד בטהרן אתמול, 38 מעלות ויותר, והמיזוג היה חזק מאוד שם", אמר פוטין בן ה-69 לפי הדיווח ברוסיה, "אז אני מתנצל".
אחת הסיבות לתהיות בנוגע למצבו של פוטין בחודשים האחרונים היא החלטתו לשבת במרחק רב ממנהיגים זרים שהגיעו לקרמלין לפני פלישתו לאוקראינה, בין השאר נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלר גרמניה אולף שולץ, והקפדתו לשמור על מרחק דומה גם מבכירי ממשל רוסים שאיתם נפגש. הריחוק הוסבר אז כניסיון של פוטין להימנע מהידבקות בקורונה. מעת לעת הוא גם נראה כמי שהליכתו אינה יציבה.
9 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה ב מוסקבה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון משבר אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה ב מוסקבה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון משבר אוקראינה
פוטין יושב במרחק רב ממקרון, בפגישתם בקרמלין לפני הפלישה לאוקראינה
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
ארה"ב וויליאם ברנס נבחר ל ראש ה CIA
ארה"ב וויליאם ברנס נבחר ל ראש ה CIA
ראש ה-CIA וויליאם ברנס.
(צילום: רויטרס)
אמש בשיחה עם כתבים בארה"ב נשאל ראש ה-CIA וויליאם ברנס על בריאותו של פוטין, והשיב שפוטין "יותר מדי בריא". דבריו באים אחרי שבחודש שעבר דיווח המגזין האמריקני היוקרתי "ניוזוויק" כי דו"ח מסווג של המודיעין האמריקני שחובר עבור הנשיא ג'ו ביידן קובע כי פוטין עבר בחודש אפריל טיפול לסרטן מתקדם. לפי הדיווח ההוא, שנשען על שלושה בכירים במודיעין האמריקני שנחשפו לדו"ח, נכתב בו גם כי בחודש מרץ ניצל פוטין מניסיון התנקשות.

מתנה אחרונה מג'ונסון: נשק נגד טנקים לאוקראינה

בתוך כך, רוסיה חידשה היום את הזרמת הגז לאירופה דרך פרויקט "נורד סטרים 1" אחרי עשרה ימים שבהם נמנעה מהזרמתו. הצעד מפיג לפחות את החששות המיידיים של מדינות אירופה כי מוסקבה תחדל לספק להן את הגז הנחוץ להן כל כך, כנקמה על הסנקציות שהן אוכפות נגדה. הזרמת הגז דרך הפרויקט, שעובר מתחת לים הבלטי ומשם לגרמניה, הופסקה ב-11 ביולי לצורך עבודות תחזוקה, אבל עוד לפני ההפסקה הזו רוסיה צמצמה ל-40% את כמות הגז המוזרמת בו בשל הסכסוך עם המדינות הקונות סביב הפלישה שלה לאוקראינה. היום שבה רמת ההספקה ל-40%, אך לאירופים ברור כי הסכנה לא חלפה: רק אתמול הזהיר אותם פוטין כי ארצו עשויה להפחית את כמויות הגז שהיא מעבירה אליהם או אפילו לעצור את ההזרמה לחלוטין.
9 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פרויקט גז סנקציות אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פרויקט גז סנקציות אוקראינה
פוטין שב ואיים בעצירה מוחלטת של הזרמת הגז, קלף המיקוח הראשי שלו
(צילום: shutterstock, AP)
9 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ויקטור אורבן. גישה רכה יחסית כלפי מוסקבה
(צילום: רויטרס)
בתוך כך בצהריים הודיעה הונגריה כי שר החוץ שלה יגיע היום למוסקבה כדי לדון בהעברת משלוחי גז נוספים מרוסיה לארצו. אף שהונגריה, החברה באיחוד האירופי, נמנעה מלסכל את רוב הסנקציות של האיחוד על רוסיה, והודיעה בעצמה על התנגדות נחרצת לפלישה הרוסית לאוקראינה, ראש ממשלתה ויקטור אורבן מותח ביקורת על התנהלות האירופים כלפי פוטין, ונוקט גישה מרוככת יחסית כלפי מוסקבה.
9 צפייה בגלריה
אוקראינה טנק של המורדים הפרו רוסים יורים לעבר סייביירודונצק
אוקראינה טנק של המורדים הפרו רוסים יורים לעבר סייביירודונצק
אש במזרח אוקראינה. קייב תקבל עוד עשרות אלפי קליעים
(צילום: רויטרס )
9 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
חבילת סיוע בשווי 1.2 מיליארד דולר. ג'ונסון
(צילום: AFP)
מנגד בריטניה, אחת התומכות האדוקות ביותר של הממשלה האוקראינית במשבר עם רוסיה, הודיעה היום כי תעביר לידי קייב עוד עשרות תותחים ויותר מ-1,600 טילים נגד טנקים. שר ההגנה הבריטי בן וואלאס אמר: "יחד עם שותפינו הבינלאומיים נוודא שלאוקראינה יש הכלים להגן על עצמה מפני הפלישה הבלתי חוקית של פוטין". הוא ציין כי לונדון תספק לאוקראינים גם מערכות מכ"ם, מאות מל"טים ויותר מ-50 אלף קליעים, כל זאת במסגרת חבילת סיוע צבאי בשווי 1.2 מיליארד דולר שעליה הכריז ראש הממשלה בוריס ג'ונסון בחודש שעבר. ג'ונסון התפטר החודש מתפקידו, ויפנה את כיסאו לראש ממשלה חדש בספטמבר.
היום המשיכה רוסיה לירות אש כבדה על חרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, ולפי דיווחים משם לפחות שני בני אדם נהרגו ועוד 21 נפצעו, ארבעה מהם באורח קשה, כשמטח כבד פגע במסגד, במתקן רפואי ובשוק, שם נראתה אישה בוכה על גופת בעלה המת. לפי הרשויות, במטח נפגעו גם תחנת אוטובוס, מכון כושר ובניין מגורים. רוסיה שבה והצהירה היום, כמו אתמול, כי בכוונתה לכבוש שטחים גם מעבר לחבל דונבאס, שבו מיקדה בחודשים האחרונים את התקפותיה. חרקוב שוכנת מצפון לדונבאס. במהלך הלילה ירו הרוסים גם על העיר מיקולאייב שבדרום אוקראינה ועל קרמטורסק וקוסטיאנטיניבקה שבמזרחה.