עוד עליית מדרגה בנשק שהמערב מוכן לספק לאוקראינה במאבק מול רוסיה: ארה"ב ובעלות בריתה במערב מתכננות לשלוח לקייב מטוסי קרב מדגם F-16, מטוסים שאותם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מבקש כבר זמן רב. כך דיווחה הערב (יום ו') רשת NBC, מפי גורם בכיר בממשל האמריקני - שעד כה הביע התנגדות נחרצת לבקשה האוקראינית.
7 צפייה בגלריה
ביידן, זלנסקי ומטוס F-16. הממשל האמריקני משנה כיוון אחרי התנגדות ממושכת
ביידן, זלנסקי ומטוס F-16. הממשל האמריקני משנה כיוון אחרי התנגדות ממושכת
ביידן, זלנסקי ומטוס F-16. הממשל האמריקני משנה כיוון אחרי התנגדות ממושכת
(צילום: AP, AFP, רויטרס)
7 צפייה בגלריה
מטוס F-16 בלגי
מטוס F-16 בלגי
F-16 בלגי. אילו מדינות באירופה יעבירו את המטוסים לאוקראינה?
(צילום: AFP)
לפי הדיווח לא ברור מתי בדיוק המטוסים יסופקו לאוקראינים, כשאחד ההסברים שסיפקו בעבר האמריקנים נגד המהלך הוא שההכנות אליו יימשכו חודשים ארוכים מדי - אם כי היה גם קיים חשש מהתגובה האפשרית של רוסיה, על רקע ההשתדלות הרבה במערב להימנע מעימות ישיר מולה. החשש הזה, יצוין, התפוגג אט-אט ככל שהמלחמה התארכה - ובמערב העזו בהדרגתיות לשלוח לקייב מערכות וכלי נשק מתקדמים יותר ויותר, מסוללות פטריוט, דרך רקטות לטווח ארוך יחסית ועד טנקים מערביים.
הגורם ששוחח עם NBC הדגיש כי אין ציפייה לכך שהמטוסים ישמשו את אוקראינה במתקפת-הנגד שהיא נערכת לצאת אליה בקרוב. הוא הוסיף כי ההחלטה על מועד שליחת המטוסים תיעשה מתישהו ב"חודשים הקרובים", ולדבריו אז גם ייקבע כמה בדיוק יסופקו וכיצד הם יסופקו. בדיווח הודגש כי ייתכן שהמטוסים לא יסופקו ישירות על ידי ארה"ב, אלא על ידי בעלות בריתה באירופה, כשברקע ההצהרה השבוע של בריטניה והולנד כי הן מוכנות להקים "קואליציה" שתספק מטוסי F-16 לקייב.
לדברי הגורם האמריקני, הדיונים בנוגע להעברת מטוסי הקרב מעידים על "המחויבות ארוכת הטווח" של המערב לביטחונה של אוקראינה. הדיווח ב-NBC מגיע שעות אחדות אחרי שהנשיא ג'ו ביידן - שבפברואר האחרון הצהיר כי הוא שולל "לעת עתה" את האפשרות להעברת מטוסי הקרב - סיפק איתות ברור על שינוי המדיניות המסתמן והודיע כי ארה"ב תאפשר לבעלות בריתה האירופיות לאמן טייסים אוקראינים על מטוסי ה-F-16.
7 צפייה בגלריה
פסגת G7 בהירושימה, יפן
פסגת G7 בהירושימה, יפן
ביידן לצד מנהיגי ה-G7 ביפן. אמר שהוא מוכן לאפשר את אימון הטייסים האוקראינים, אבל טרם נתן אור ירוק להעברת ה-F-16
(צילום: AFP)
כחלק מהתנגדותה להעברת מטוסי הקרב, עד כה ארה"ב סירבה גם לאפשר את אימון הטייסים האוקראינים, ולכן המהלך נתפס כהכנה לקראת העברת כלי הטיס לידי קייב. גורמים המעורים בפרטים אמרו לסוכנות הידיעות AP כי על שינוי המדיניות הכריז ביידן בשיחות פרטיות עם מנהיגי ה-G7, ארגון המדינות המתועשות, בפסגה שהחלה היום בהירושימה שביפן ותימשך שלושה ימים. ביידן, כך לפי הדיווח ב-AP, אמר כי אימון הטייסים האוקראינים על מטוסי ה-F-16 ייעשה על אדמת אירופה ולא בארה"ב, ויחל ככל הנראה בשבועות הקרובים.

מנהיגי המערב בהירושימה: "נרעיב את מכונת המלחמה הרוסית"

לפי שעה לא ברור אילו מדינות יעבירו את המטוסים, ולבריטניה שהודיעה כאמור שתקדם את המהלך אין F-16 בחיל האוויר שלה. להולנד שהצטרפה אליה יש, וגם לבלגיה. גם פולין כבר הודיעה שהיא מוכנה להעביר לאוקראינה את מטוסי ה-F-16 שלה, בתנאי שארה"ב תאשר זאת. חיל האוויר האוקראיני מסתמך כיום על מטוסי קרב מדגמים סובייטיים וישנים, שנבנו עוד לפני צאתה לעצמאות עם התפרקות ברית המועצות לפני יותר מ-30 שנה. בכירים בממשלה בקייב קראו בעבר למערב לספק לאוקראינה לא רק מטוסי F-16, אלא גם מטוסי קרב נוספים ממה שמכונה "הדור הרביעי", בהם מטוסי יורופייטר אירופיים, ראפאל צרפתיים וגריפן שבדיים.
זלנסקי, שהיום נודע כי ישתתף באופן פיזי בפסגת ה-G7 ביפן ויגיע להירושימה ביום ראשון, בירך הערב את ביידן בעקבות הדיווחים על ההסכמה האמריקנית לאימון הטייסים האוקראינים. "אני מריע להחלטה ההיסטורית של ארה"ב (ושל הנשיא האמריקני) לתמוך בקהילה הבינלאומית שמקדמת את העברת מטוסי הקרב. זה יסייע משמעותית לחיל האוויר שלנו", כתב בציוץ בטוויטר.
7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן ב פסגת הליגה הערבית ב ג'דה סעודיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן ב פסגת הליגה הערבית ב ג'דה סעודיה
זלנסקי עם יורש העצר הסעודי בן סלמאן בפסגת הליגה הערבית. ביום ראשון יגיע גם לפסגת ה-G7 ביפן
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאום פסגת הליגה הערבית ב ג'דה סעודיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאום פסגת הליגה הערבית ב ג'דה סעודיה
נזף במנהיגי ערב על "העלמת עין". זלנסקי בג'דה
(צילום: רויטרס)
פסגת ה-G7, הארגון שבו חברות הכלכלות הדמוקרטיות המובילות בעולם - ארה"ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, יפן, קנדה ואיטליה - נפתחה היום כאמור בעיר הירושימה, שעליה הטילה ארה"ב פצצת אטום בתום מלחמת העולם השנייה (לצד נגסקי). ההחלטה לערוך דווקא שם את הפסגה נעשתה כמסר להדגשת הסכנות הנשקפות לעולם כולו מנשק גרעיני - כשברקע האיומים המרומזים הנשמעים ממוסקבה בדבר שימוש אפשרי בנשק להשמדה המונית, איומים שאותם השמיעו בכירים רוסים על רקע המפלות המשפילות בשדה הקרב באוקראינה.
זלנסקי צפוי כאמור להגיע לפסגה בהירושימה, ולפי הדיווחים ייפגש שם עם ביידן - עימו כבר נפגש פנים אל פנים כשהגיע לביקור בוושינגטון בדצמבר אשתקד. מזכיר המועצה לביטחון לאומי בקייב אולכסיי דנילוב הסביר היום שזלנסקי יגיע להירושימה כיוון ש"נושאים חשובים מאוד יוכרעו שם, ולכן נוכחות פיזית היא קריטית כדי להגן על האינטרסים שלנו". לצד הדיונים בנוגע למטוסי ה-F-16, בפסגה צפויים המנהיגים לדון בסנקציות חדשות נגד רוסיה - ובהודעה שפרסמו היום הבטיחו "להרעיב" את מה שכינו "מכונת המלחמה הרוסית".
זלנסקי, נזכיר, לא יצא כלל מגבולות ארצו לאורך חודשים ארוכים במלחמה, אבל לאחרונה הוא יוצא לעוד ועוד מסעות בעולם כחלק ממאמציו לגייס תמיכה במאבק ברוסים ולהבטיח את העברת הנשק שצבאו זקוק לו עבור מתקפת-הנגד המתוכננת. ממש היום הוא הגיע במפתיע לפסגת הליגה הערבית שנערכה בג'דה, סעודיה. זלנסקי קרא למדינות ערב להתייצב לצד ארצו - ולזנוח בכך את המדיניות הניטרלית שרובן בחרו לנקוט בכל הנוגע למלחמת רוסיה-אוקראינה. זלנסקי אף "נזף" במנהיגים הערבים כשאמר שחלקם "העלימו עין" מהפלישה הרוסית. לא נראה שדבריו הצליחו לשנות את העמדה הסעודית, ושר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן הדגיש הערב כי הממלכה "בחרה באופן אקטיבי במדיניות של ניטרליות בסכסוך".